Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego (różnice programowe) [12-PE-AR-S1-PTDZ-R] semestr zimowy 2018/2019
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego (różnice programowe) [12-PE-AR-S1-PTDZ-R]
Zajęcia: semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:45
sala 019
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 2
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Urszula Klajmon-Lech
Zakres tematów:

1. Istota i warunki poradnictwa psychologicznego:

◦ Zdrowie psychiczne,

◦ Kryzysy rozwojowe,

◦ Formy pomocy psychologicznej,

◦ Poradnictwo psychologiczne,

◦ Poradnictwo terapeutyczne,

◦ Wiedza i umiejętności potrzebne osobom udzielającym pomocy,

◦ Problemy etyczne w poradnictwie psychologicznym

2. Podstawy teoretyczne psychoterapii jako specjalistycznej metody oddziaływania:

• system psychoterapii,

• zasady stosowania wiedzy psychoterapeutycznej

3. Udzielanie pomocy psychologicznej:

• Uprawnienia,

• Korzyści,

• Oczekiwania

4. Metody stosowane w terapii dzieci:

• bajkoterapia,

• techniki relaksacyjne,

• metody Bon Depart,

• metoda symboli dźwiękowych,

• techniki parateartalne,

• metoda W. Sherborne,

• metoda integracji sensorycznej

5. Zadania rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym i szkolnym. Trudności w realizacji zadań rozwojowych, Oddziaływanie behawioralne w pracy z dziećmi. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa

6. Zadania rozwojowe okresu adolescensji. Metody pracy z młodzieżą. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa

7. Zaburzenia zachowania i emocji jako procesy zachodzące w relacji wychowawcy z dzieckiem

8. Zaburzenia zachowania i emocji w dysfunkcjach rozwojowych:

• zaburzenia ze spektrum autystycznego,

• zespół Aspergera,

• specyficzne trudności w nauce,

• upośledzenie umysłowe)

9. Praca z dzieckiem nadpobudliwym:

• elementy diagnozy,

• planowanie leczenia dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej,

• specyficzne strategie radzenia sobie z objawami,

• podstawowe reguły behawioralnej modyfikacji zachowań

10. Zaburzenia lękowe i obsesyjno-kompulsywne:

• charakterystyka objawów,

• zasady terapii.

11. Depresja i dystymia u dzieci – terapia dzieci nimi dotkniętych.

• Depresja dwubiegunowa:

• charakterystyka zaburzenia,

• -podstawowe zasady pracy z dziećmi.

12. Zaburzenia zachowania opozycyjno-buntownicze (ODD):

• charakterystyka zaburzenia ODD,

• zasady pracy z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami zachowania opozycyjno-buntowniczego oraz ich rodzinami.

Metody dydaktyczne:

wykład

prezentacja multimedialna

Metody i kryteria oceniania:

egzamin

Uwagi:

różnice dla II roku st stacj.mgr OW z Terapią

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)