Konwersatorium monograficzne: Samorząd terytorialny III RP. Zagadnienie ustrojowe 05-BM-S2-KM5.17
semestr zimowy 2018/2019
Konwersatorium,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Konwersatorium monograficzne: Samorząd terytorialny III RP. Zagadnienie ustrojowe 05-BM-S2-KM5.17 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr zimowy 2018/2019 (2018/2019Z)
(zakończony)
Konwersatorium (K), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sebastian Kubas | |||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
B. Dolnicki: Samorząd terytorialny. Zagadnienia ustrojowe. Warszawa 2016. M. Barański, S. Kantyka, S. Kubas, M. Kuś: Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne. Warszawa 2007. M. Augustyniak: Jednostki pomocnicze gminy. Warszawa 2010; Rola samorządu terytorialnego w modernizacji Polski. Red. M. Barański, A. Czyż, S. Kubas. Rola samorządu terytorialnego w S. Wróbel: Jednostki pomocnicze gminy. Wybrane zagadnienia; „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2007, Tom 3. S. Wróbel: Miejsce i rola jednostek pomocniczych w gminie, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie” 2007, nr 9. Ustawy dotyczące prawa samorządowego RP: gmina, powiat, województwo, kodeks wyborczy, ustawa o pracownikach samorządowych, dochody jednostek samorządu terytorialnego |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Gmina. 2. Powiat. 3. Województwo. 4. System wyborczy i wybory w polskim samorządzie terytorialnym. 5. Finanse samorządu. 6. Zadania jednostek samorządu i nadzór nad nimi. 7. Pracownik samorządowy, ograniczenia antykorupcyjne. 8. Dostęp do informacji na poziomie lokalnym. 9. Formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego. 10. Jednostki pomocnicze. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Na zajęciach wykorzystuje się bazy danych, a także przeprowadza się ich analizę. W ramach konwersatorium prowadzący organizuje dyskusje ze studentami, sprawdzające wiedzę oraz wykształcające odpowiednie umiejętności i kompetencje. Poza tym zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - dyskusja piramidowa, - dyskusja dydaktyczna, - dyskusja okrągłego stołu, - metoda „burzy mózgów” - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności studentów oraz ich przygotowania do zajęć. Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie aktywnego udziału studenta w dyskusjach moderowanych przez prowadzącego, sprawdzenie jego wiedzy i zaangażowania w realizację przedmiotu w trakcie kolejnych zajęć; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 semestr bezpieczeństo narodowe i międzynarodowe II stopnia stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.