Konwersatorium monograficzne: Pluralizm mediów w Hiszpani [05-DK-S1-KM7-12]
semestr zimowy 2018/2019
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Konwersatorium monograficzne: Pluralizm mediów w Hiszpani [05-DK-S1-KM7-12] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 14:20 - 15:50
sala 238 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 21 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Dagmara Głuszek-Szafraniec |
Literatura: |
1. Churska-Nowak K., Kuś M., Rytuały wyborcze i media masowe w systemie politycznym współczesnej Hiszpanii, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznań 2011; 2. Dobek-Ostrowska B., Kuś M., Hiszpania: Media masowe i wybory w obliczu terroryzmu, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007; 3. Głuszek D., Media w baskijskiej wspólnocie autonomicznej, Zeszyty Prasoznawcze, NR 1-2 2004; 4. Głuszek-Szafraniec D., Wpływ autonomii na rozwój mediów baskijskich i katalońskich [in:] M. Adamik-Szysiak and E. Godlewska (ed.), Media mniejszości. Mniejszości w mediach, UMCS, Lublin 2014 5. Głuszek-Szafraniec D., Media regionalne we współczesnej Hiszpanii, [in:] S. Michalczyk, D. Krawczyk (ed.), Media a środowisko społeczna. Dylematy teorii i praktyki, T.III, Katowice-Gliwice 2014 6. Jaroszyk J., System medialny Hiszpanii, [w:] J. Adamowski (red.), Wybrane zagraniczne systemy medialne, Warszawa 2008; 7. Kuś M., System medialny Hiszpanii [w:] Dobek-Ostrowska B. (red.), Media masowe na świecie, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006 8. Kuś M., Telewizja publiczna w Hiszpanii. Pomiędzy polityką i rynkiem, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocałw 2013 9. Manganas N., Mass-Mediated Social Terror in Spain, PURDUE, Volume 9 (2007) Issue 1 [http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi? article=1021&context=clcweb ] 10. Martín de la Guardia R.M., Przedsiębiorstwa medialne i prasa masowa w Hiszpanii w pierwszym trzydziestoleciu XX wieku [w:] Dobek-Ostrowska B. (red.), Studia z teorii komunikowania masowego, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999; 11. Perez López P., Środki masowego przekazu w Hiszpanii w latach 1975-1995 [w:] Dobek-Ostrowska B. (red.), Współczesne systemy komunikowania, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998 12. Sajna R., (2006), Media hiszpańskie, Toruń: Wyd. Adam Marszałek; 13. D. Głuszek-Szafraniec, Media w hiszpańskiej wspólnocie autonomicznej Galicji. Proces degalicyzacji mediów, „Zeszyty Prasoznawcze”, Tom 59 Nr 3 (227), Kraków 2016, ISSN 0555-0025, e-ISSN 2299-6362 (współ. Zuzanna Waleczek). 14. D. Głuszek-Szafraniec, Cybermedia w Kraju Basków, Katalonii i Galicji – przestrzeń dla dziennikarstwa zaangażowanego, w: Rozwój Internetu a zmiany w mediach, systemach medialnych oraz społecznych, A. Jaskiernia, K. Gajlewicz-Korab (red.), Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2016. 15. D. Głuszek-Szafraniec, Polityka medialna w Katalonii i Kraju Basków jako narzędzie rozwoju tożsamości regionalnych, Pogranicze. Studia Społeczne, T. 29, 2017, s. 95-122, http://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/handle/11320/5669 16. D. Głuszek-Szafraniec, Metamorfozy cyfrowe w hiszpańskim systemie medialnym – strategie wydawnictw prasowych w epoce digitalizacji, w: Systemy medialne w dobie cyfryzacji. Kierunki i skala przemian, Z. Oniszczuk (red.), Katowice 2015, s. 67-83, ISBN 978-83-8012-570-4. |
Zakres tematów: |
1. Historia prasy w Hiszpanii - główne etapy rozwoju. 2. Zarys sytuacji polityczno-społecznej w Hiszpanii od wojny domowej do końca dyktatury gen. Francisco Franco. Rola prasy, radia i telewizji w czasie rządów autorytarnych. 3. Zmiany polityczno-społeczne w okresie transformacji – wpływ na rozwój pluralizmu poglądów. Rządy Adolfo Suareza, zamach stanu "La noche de los transistores" i rola telewizji w okresie demokratyzacji państwa. 4. Reforma terytorialno-ustrojowa jako przyczynek do autonomii mediów (autonomia, podział państwa na wspólnoty autonomiczne, kompetencje wspólnot a kompetencje państwa). 5. Model spolaryzowanego pluralizmu w mediach hiszpańskich. 6. Historia i współczesność prasy w Hiszpanii. 7. Historia i współczesność radia w Hiszpanii. 8. Rozwój hiszpańskiej telewizji i problemy dotyczące jej upolitycznienia. 9. Media regionalne w regionach separatyzujących (Katalonia, Kraj Basków). Polityka językowa regionów autonomicznych i ich wpływ na rozwój mediów. 10. Wpływ terroryzmu ETA na wolność mediów w Hiszpanii. 11. Mediatyzacja zamachu z 11 marca 2004 roku. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca z użyciem prezentacji multimedialnych oraz filmów. Praca własna studenta na podstawie zalecanych przez prowadzącą tekstów. Burza mózgów - dyskusja. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Aktywność na zajęciach. Kolokwium końcowe z całości omówionego materiału. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać 50%+1 pkt. z wszystkich pytań na teście końcowym. 1. Student powinien potrafić scharakteryzować rynek prasowy, radiowy i telewizyjny Hiszpanii. 2. Student powinien umieć wskazać główne cechy rynku medialnego Hiszpanii. 3. Student powinien znać nazwy głównych mediów hiszpańskich, także regionalnych. |
Uwagi: |
1 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.