Konwersatorium monograficzne: Upadek państw w stosunkach międzynarodowych w XXI w [05-BM-N2-KM4-17]
semestr zimowy 2018/2019
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Konwersatorium monograficzne: Upadek państw w stosunkach międzynarodowych w XXI w [05-BM-N2-KM4-17] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 15:00 - 16:30
sala 212 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | 35 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Monika Szynol |
Literatura: |
literatura obowiązkowa E. Cziomer, L.W. Zyblikiewicz, Zarys współczesnych stosunków międzynarodowych, Warszawa 2004. J. Kukułka, Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945-2000, z kalendarium 2001-2006, Warszawa 2007. S. Parzymies, Stosunki międzynarodowe w Europie 1945-2009, Warszawa 2009. Problem upadku państw w stosunkach międzynarodowych, red. R. Kłosowicz, A. Mania, Kraków 2012. Państwa dysfunkcyjne i ich destabilizujący wpływ na stosunki międzynarodowe, red. R. Kłosowicz, Kraków 2013. Państwa dysfunkcyjne i międzynarodowe wysiłki zmierzające do ich naprawy, red. R. Kłosowicz, Kraków 2014. R. Kuźniar, Bezpieczeństwo międzynarodowe, Warszawa 2012. literatura uzupełniająca A. Szpak, Fenomen „państw upadłych” w świetle prawa międzynarodowego, 2014. Czynniki stabilizacji i destabilizacji w stosunkach międzynarodowych na początku XXI wieku: księga pamiątkowa poświęcona Profesorowi Lubomirowi Zyblikiewiczowi, red. I. Stawowa-Kawka, Kraków 2009. J. Zajadło, Prawo międzynarodowe wobec problemu „państwa upadłego”, „Państwo i Prawo, nr 2/2005. T. Klin, Państwa upadłe, [w:] Organizacje międzynarodowe w działaniu, red. A. Florczak, A. Lisowska, Wrocław 2014. T. Lachowski, Fenomen „państwa upadłego” – implikacje dla międzynarodowego bezpieczeństwa, [w:] Zagrożenia asymetryczne we współczesnym świecie – wybrane problemy, red. M. Rączkiewicz, Łódź 2012. R. Rotberg, When States Fail: Causes and Consequences, Princeton 2003. N. Chomsky, Failed States: The Abuse of Power and the Assault on Democracy, New York 2007. Samodzielny dobór bibliografii do wybranego tematu (case study). |
Zakres tematów: |
1. Państwo jako podmiot stosunków międzynarodowych. Inni uczestnicy stosunków międzynarodowych. 2. Państwo upadłe w stosunkach międzynarodowych – definicja, prawo międzynarodowe, sekurytyzacja upadania państwa po zimnej wojnie. 3. Państwa dysfunkcyjne w Afryce Subsaharyjskiej. 4. Państwa dysfunkcyjne w rejonie Azji Środkowej i na Bliskim Wschodzie. 5. Komu potrzebne są państwa upadłe? |
Metody dydaktyczne: |
metody prowadzenia zajęć Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - dyskusja piramidowa, - dyskusja dydaktyczna, - dyskusja okrągłego stołu, - metoda „burzy mózgów” - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych, - wykorzystanie technik wizualizacji fotograficznej w prowadzonych zajęciach, - wykorzystanie zasad ekspozycji wizualnej w prowadzonych zajęciach, - wizualizacja danych za pomocą formatowania warunkowego na zajęciach - wizualizacja danych za pomocą wykresów, - wykorzystanie zasad prawa autorskiego w prowadzonych zajęciach dydaktycznych, - wykorzystanie programu Flip Builder w prowadzonych zajęciach. liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych) 10 liczba godzin pracy własnej studenta 110 opis pracy własnej studenta Praca własna studenta obejmuje: - zapoznanie się z literaturą przedmiotu i materiałami źródłowymi, - przygotowanie wystąpień ustnych, - przygotowanie wystąpienia ustnego (referatu) na zadany temat (case study). organizacja zajęć Harmonogram i miejsce odbywania zajęć według planu podanego przez Dyrekcję INPiDz. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wystąpienia ustne wymagania merytoryczne student jest przygotowany do aktywnego i merytorycznego uczestniczenia w prowadzonej dyskusji; student posiada oraz potrafi zaprezentować wymaganą treścią zajęć wiedzę; student potrafi dokonywać pogłębionej analizy omawianych zjawisk i procesów, podawać argumenty na poparcie stawianych tez, łączyć ze sobą fakty oraz samodzielnie wyciągać wnioski kryteria oceny Ocena końcowa jest wynikiem oceny aktywności na zajęciach w całym semestrze, przygotowania do zajęć, systematycznego udziału w zajęciach (możliwa 1 nieobecność w trakcie semestru; nieobecności ponad podany limit muszą zostać zaliczone w ramach indywidualnych konsultacji w formie ustnej). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z zaliczenia jest przygotowanie wypowiedzi ustnej (referatu) na zadany temat (case study). przebieg procesu weryfikacji - na każdych zajęciach (z wyjątkiem pierwszych) będzie wykorzystana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu, - na ostateczną ocenę z dyskusji moderowanej wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu, - warunkiem koniecznym jest przygotowanie wypowiedzi ustnej (referatu) na zadany temat (case study) w ustalonym terminie, - warunkiem koniecznym jest systematyczny udział w zajęciach |
Uwagi: |
3 semestr bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe niestacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.