Kultury dawne w twórczości epok późniejszych [02D-S3-FKUD]
semestr letni 2018/2019
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kultury dawne w twórczości epok późniejszych [02D-S3-FKUD] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Tomasz Sapota | ||||||||||||||||
Literatura: |
Fryderyk Nietzsche Narodziny tragedii z ducha muzyki, czyli hellenizm i pesymizm. Przełożył L. Staff. Warszawa 1907 lub Friedrich Nietzsche Dzieła wszystkie. Narodziny tragedii. Przełożył P. Pieniążek. Niewczesne rozważania. Przełożyła M. Łukasiewicz. Łódź 2012. Wydawnictwo Officyna. Eurypides Bachantki w: Eurypides Tragedie. Tom 3. Przełożył i opracował J. Łanowski. Warszawa 1980 Hymny homeryckie. Przełożył W. Appel. Toruń 2001 Sofokles Król Edyp. Redakcja i tłumaczenie R. Chodkowski. Lublin 2007 lub Sofokles Król Edyp. Spolszczył A. Libera. Warszawa 2012 Lucius Annaeus Seneca Edyp. Oedipus. Wstęp, edycja tekstu, przekład i komentarz T. Sapota i Iwona Słomak Homer Iliada. Przełożył I. Wieniewski. Kraków 1984 Homer Odyseja. Przełożył J. Parandowski (wiele wydań) Arystoteles Retoryka. Poetyka. Przeł. H. Podbielski. Warszawa 1988 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Spotkania poświęcone są powrotom tematów antycznych w tekstach kulturowych (malarstwie, operze, literaturze) czasów nowożytnych. Zorganizowane zostały wokół dwóch wątków tematycznych. Pierwszy tworzą reminiscencje Owidiańskie (dzieła Boticcellego, Breughela Starszego, Piera di Cosimo w kontekście "Metamorfoz"), drugim - analiza Nietzscheańskiego konceptu postaw: apollińskiej i dionizyjskiej, traktowanego jako klucz do interpretacji fenomenów kultury europejskiej: (epika i tragedia antyczna, rzeźba klasyczna, "Oedipus Rex" Stawińskiego, twórczość Caravaggia, Rubensa i innych). |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, debata, ćwiczenia analityczne. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega znajomość literatury wykazana podczas dyskusji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.