Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-JRT-S1-PNJN03]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-JRT-S1-PNJN03] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
sala 3.8 Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres?
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
(sala nieznana) |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Machura-Szczerba |
Literatura: |
- Literatura obowiązkowa: DaF kompakt A1, Sander Ilse, Braun Birgit u.a., Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011 (podręcznik z ćwiczeniami) DaF kompakt A2, Sander Ilse, Braun Birgit u.a., Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011 (podręcznik z ćwiczeniami) - Literatura uzupełniająca: Materiały opracowane przez osobę prowadzącą zajęcia na bazie: Klip und Klar, Übungsgrammatik Grundstufe Deutsch, Fandrych Christian, Tallowitz Ulrike, Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2008 Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących, Bęza Stanisław, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2010 Strony internetowe pomocne w nauce języka niemieckiego; poz. A1/A2: - http://www.niemiecki.ang.pl/ - http://www.twojniemiecki.pl/gramatyka-niemiecka.html - http://www.verbformen.de/ |
Zakres tematów: |
Rozwijanie struktur leksykalno-gramatycznych oraz umiejętności komunikacyjnych z zakresu języka ogólnego w oparciu o materiał zawarty w rozdziałach: 7- 8 podręcznika wiodącego (DaF kompakt A1) oraz w rozdziale 9 podręcznika wiodącego (DaF kompakt A2). Tematyka, zakres słownictwa i gramatyki; elementy kulturoznawcze: Lekcja 7 WIZYTA W BERNIE - Zapoznanie się z atrakcjami turystycznymi miasta Berna. - Orientowanie się na planie miasta – zadawanie pytań o drogę, udzielanie informacji. - Odczytywanie instrukcji obsługi automatów biletowych. - Stosowanie zwrotów grzecznościowych i wyrażeń emocjonalnych używanych w czasie składania wizyty. Odgrywanie ról: gość - gospodarz. - Opisywanie interkulturowych faux pas popełnianych przez gości lub/i gospodarzy. - Odczytywanie danych statystycznych – argumentowanie za zmianą miejsca zamieszkania i podjęcia pracy w Szwajcarii. - Stosowanie przyimków łączących się z celownikiem: aus, mit, nach, von, seit, ab, bei, zu, gegenüber oraz z biernikiem: durch, für, gegen, ohne, um, entlang. - Omówienie funkcji zaimków nieokreślonych: man, es, alle, nichts, etwas. - Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy. Lekcja 8 WIEDEŃ OD „KUCHNI” - Wyjaśnienie terminu: Wiener Beisl. - Umawianie się na lunch/brunch w lokalu – redagowanie sms`a ; rezerwowanie stolika – poprowadzenie rozmowy telefonicznej. - Odczytywanie informacji zawartych w menu – nazwy dań, liczby wyrażające cenę/ilość/pojemność. - Zamawianie posiłku i napoju z karty dań – poprowadzenie rozmowy z kelnerem, small talks przy stoliku. - Organizowanie przyjęcia w domu – redagowanie zaproszeń, ustalanie menu, nakrywanie do stołu. - Wyszukiwanie „mutantów” słowotwórczych.Tłumaczenie na język polski rzeczowników złożonych. - Stosowanie rzeczowników odprzymiotnikowych po zaimkach nieokreślonych: etwas, nichts oraz rzeczowników odczasownikowych. - Deklinowanie przymiotnika po rodzajniku określonym der/die/das, przeczeniu kein/keine, rodzajniku nieokreślonym ein/eine, zaimkach dzierżawczych oraz zaimkach liczebnych: alle/viele - Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy. Lekcja 9 ŚWIĘTA - Zapoznanie się ze słownictwem związanym ze Świętami Bożego Narodzenia. - Redagowanie życzeń świątecznych. - Redagowanie zaproszeń na wspólne świętowanie. Wyrażanie podziękowania; przyjmowanie zaproszenia lub odmawianie z podaniem przyczyny. - Formułowanie propozycji dot. wyboru świątecznych upominków. - Relacjonowanie osobistych doświadczeń i aktywności związanych z Bożym Narodzeniem. - Zapoznanie się z zasadami deklinowania rzeczowników wg. typu deklinacji słabej i mieszanej. - Stosowanie poprawnej kolejności dwóch dopełnień w zdaniu. Utrwalanie deklinacji zaimków osobowych w celowniku i bierniku. - Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy. |
Metody dydaktyczne: |
- Metody prowadzenia zajęć: Ćwiczenia przedmiotowe przy zastosowaniu komunikatywnej metody nauczania i metody łączone, z pisemną i ustną informacją zwrotną, z udziałem pracy własnej studenta. Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem metody aktywizującej (w tym np. pracy w grupach, prezentacji). - Liczba godzin pracy własnej studenta: 90 - Opis pracy własnej studenta: Praca z podręcznikiem, słownikiem, ćwiczeniami, literaturą uzupełniającą, źródłami internetowymi. Przyswajanie i utrwalanie kompetencji językowych nabytych w trakcie zajęć. Przygotowywanie form ustnych i pisemnych (na przykład prezentacja, dialog, list). Przygotowywanie do testów sprawdzających. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, oceny pozytywne z testów, prac pisemnych, odpowiedzi ustnych. Ocena bdb – wypowiedzi ustne i pisemne studenta są poprawne gramatycznie, wyczerpujące, oddające pełny zakres umiejętności i wiedzy. Student w 100% opanował materiał przewidziany w danym semestrze. Ocena db – student wykazuje się umiejętnościami w stopniu obejmującym 80% przewidzianego materiału, tzn.: w wypowiedziach ustnych i pisemnych mogą wystąpić nieliczne błędy, które nie utrudniają komunikacji. Potrafi samodzielnie poprawić własne błędy. Ocena dst - student powinien wykazać się umiejętnościami w stopniu dostatecznym - ok. 65%. Potrafi wykonać typowe ćwiczenia o średnim stopniu trudności. Wypowiada się i pisze z licznymi błędami - utrudniają one, ale nie uniemożliwiają komunikacji. Ocena ndst – student nie opanował wiadomości i umiejętności nawet w minimalnym stopniu (< 65%). Nie zaliczył prac pisemnych i ustnych, nie jest w stanie wykonać ćwiczeń o małym stopniu trudności. Skala ocen: 93 - 100 % = bdb (bardzo dobry) 86 - 92 % = db+ (dobry plus) 79 - 85 % = db (dobry) 72 - 78% = dst+ (dostateczny plus) 65 - 71% = dst (dostateczny) 64% i mniej = ndst (niedostateczny) Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od daty nieobecności. Jeżeli liczba nieobecności przekroczy 5 nieobecności w semestrze (włącznie z 3 dopuszczalnymi nieusprawiedliwionymi nieobecnościami), prowadzący ma prawo nie dopuścić studenta do zaliczenia. W przypadku nieobecności z powodu choroby wymagane jest przedstawienie zwolnienia lekarskiego. |
Uwagi: |
Studenci III sem. /stacjon. I st./ - specjaln. j. ros., progr. tłumaczeniowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.