Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-JRT-S1-PNJN03] semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-JRT-S1-PNJN03]
Zajęcia: semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
sala 3.8
Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres?
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Machura-Szczerba
Literatura:

- Literatura obowiązkowa:

DaF kompakt A1, Sander Ilse, Braun Birgit u.a., Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011 (podręcznik z ćwiczeniami)

DaF kompakt A2, Sander Ilse, Braun Birgit u.a., Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011 (podręcznik z ćwiczeniami)

- Literatura uzupełniająca:

Materiały opracowane przez osobę prowadzącą zajęcia na bazie:

Klip und Klar, Übungsgrammatik Grundstufe Deutsch, Fandrych Christian, Tallowitz Ulrike, Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2008

Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących, Bęza Stanisław, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2010

Strony internetowe pomocne w nauce języka niemieckiego; poz. A1/A2:

- http://www.niemiecki.ang.pl/

- http://www.twojniemiecki.pl/gramatyka-niemiecka.html

- http://www.verbformen.de/

Zakres tematów:

Rozwijanie struktur leksykalno-gramatycznych oraz umiejętności komunikacyjnych z zakresu języka ogólnego w oparciu o materiał zawarty w rozdziałach: 7- 8 podręcznika wiodącego (DaF kompakt A1) oraz w rozdziale 9 podręcznika wiodącego (DaF kompakt A2).

Tematyka, zakres słownictwa i gramatyki; elementy kulturoznawcze:

Lekcja 7 WIZYTA W BERNIE

- Zapoznanie się z atrakcjami turystycznymi miasta Berna.

- Orientowanie się na planie miasta – zadawanie pytań o drogę, udzielanie informacji.

- Odczytywanie instrukcji obsługi automatów biletowych.

- Stosowanie zwrotów grzecznościowych i wyrażeń emocjonalnych używanych w czasie składania wizyty. Odgrywanie ról: gość - gospodarz.

- Opisywanie interkulturowych faux pas popełnianych przez gości lub/i gospodarzy.

- Odczytywanie danych statystycznych – argumentowanie za zmianą miejsca zamieszkania i podjęcia pracy w Szwajcarii.

- Stosowanie przyimków łączących się z celownikiem: aus, mit, nach, von, seit, ab, bei, zu, gegenüber oraz z biernikiem: durch, für, gegen, ohne, um, entlang.

- Omówienie funkcji zaimków nieokreślonych: man, es, alle, nichts, etwas.

- Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy.

Lekcja 8 WIEDEŃ OD „KUCHNI”

- Wyjaśnienie terminu: Wiener Beisl.

- Umawianie się na lunch/brunch w lokalu – redagowanie sms`a ; rezerwowanie stolika – poprowadzenie rozmowy telefonicznej.

- Odczytywanie informacji zawartych w menu – nazwy dań, liczby wyrażające cenę/ilość/pojemność.

- Zamawianie posiłku i napoju z karty dań – poprowadzenie rozmowy z kelnerem, small talks przy stoliku.

- Organizowanie przyjęcia w domu – redagowanie zaproszeń, ustalanie menu, nakrywanie do stołu.

- Wyszukiwanie „mutantów” słowotwórczych.Tłumaczenie na język polski rzeczowników złożonych.

- Stosowanie rzeczowników odprzymiotnikowych po zaimkach nieokreślonych: etwas, nichts oraz rzeczowników odczasownikowych.

- Deklinowanie przymiotnika po rodzajniku określonym der/die/das, przeczeniu kein/keine, rodzajniku nieokreślonym ein/eine, zaimkach dzierżawczych oraz zaimkach liczebnych: alle/viele

- Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy.

Lekcja 9 ŚWIĘTA

- Zapoznanie się ze słownictwem związanym ze Świętami Bożego Narodzenia.

- Redagowanie życzeń świątecznych.

- Redagowanie zaproszeń na wspólne świętowanie. Wyrażanie podziękowania; przyjmowanie zaproszenia lub odmawianie z podaniem przyczyny.

- Formułowanie propozycji dot. wyboru świątecznych upominków.

- Relacjonowanie osobistych doświadczeń i aktywności związanych z Bożym Narodzeniem.

- Zapoznanie się z zasadami deklinowania rzeczowników wg. typu deklinacji słabej i mieszanej.

- Stosowanie poprawnej kolejności dwóch dopełnień w zdaniu. Utrwalanie deklinacji zaimków osobowych w celowniku i bierniku.

- Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy.

Metody dydaktyczne:

- Metody prowadzenia zajęć:

Ćwiczenia przedmiotowe przy zastosowaniu komunikatywnej metody nauczania i metody łączone, z pisemną i ustną informacją zwrotną, z udziałem pracy własnej studenta. Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem metody aktywizującej (w tym np. pracy w grupach, prezentacji).

- Liczba godzin pracy własnej studenta: 90

- Opis pracy własnej studenta:

Praca z podręcznikiem, słownikiem, ćwiczeniami, literaturą uzupełniającą, źródłami internetowymi. Przyswajanie i utrwalanie kompetencji językowych nabytych w trakcie zajęć. Przygotowywanie form ustnych i pisemnych (na przykład prezentacja, dialog, list). Przygotowywanie do testów sprawdzających.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, oceny pozytywne z testów, prac pisemnych, odpowiedzi ustnych.

Ocena bdb – wypowiedzi ustne i pisemne studenta są poprawne gramatycznie, wyczerpujące, oddające pełny zakres umiejętności i wiedzy. Student w 100% opanował materiał przewidziany w danym semestrze.

Ocena db – student wykazuje się umiejętnościami w stopniu obejmującym 80% przewidzianego materiału, tzn.: w wypowiedziach ustnych i pisemnych mogą wystąpić nieliczne błędy, które nie utrudniają komunikacji. Potrafi samodzielnie poprawić własne błędy.

Ocena dst - student powinien wykazać się umiejętnościami w stopniu dostatecznym - ok. 65%. Potrafi wykonać typowe ćwiczenia o średnim stopniu trudności. Wypowiada się i pisze z licznymi błędami - utrudniają one, ale nie uniemożliwiają komunikacji.

Ocena ndst – student nie opanował wiadomości i umiejętności nawet w minimalnym stopniu (< 65%). Nie zaliczył prac pisemnych i ustnych, nie jest w stanie wykonać ćwiczeń o małym stopniu trudności.

Skala ocen:

93 - 100 % = bdb (bardzo dobry)

86 - 92 % = db+ (dobry plus)

79 - 85 % = db (dobry)

72 - 78% = dst+ (dostateczny plus)

65 - 71% = dst (dostateczny)

64% i mniej = ndst (niedostateczny)

Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od daty nieobecności. Jeżeli liczba nieobecności przekroczy 5 nieobecności w semestrze (włącznie z 3 dopuszczalnymi nieusprawiedliwionymi nieobecnościami), prowadzący ma prawo nie dopuścić studenta do zaliczenia. W przypadku nieobecności z powodu choroby wymagane jest przedstawienie zwolnienia lekarskiego.

Uwagi:

Studenci III sem. /stacjon. I st./ - specjaln. j. ros., progr. tłumaczeniowy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)