Konwersatorium monograficzne: Współczesne trendy w nauce o mediach i komunikowaniu [05-DK-S1-KM1112]
semestr letni 2018/2019
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Konwersatorium monograficzne: Współczesne trendy w nauce o mediach i komunikowaniu [05-DK-S1-KM1112] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 9:35 - 11:05
sala 338 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | 24 |
Prowadzący: | Katarzyna Brzoza-Kolorz |
Literatura: |
1. W. Pisarek: Wstęp do nauki o komunikowaniu. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 2. D. McQuail: Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007. 3. M. Nieć: Komunikowanie społeczne i media. Perspektywa politologiczna, Warszawa 2010. 4. M. Jabłoński, T. Gackowski: Tożsamość nauk o mediach. Obszary, perspektywy, postulaty [w:] „Studia Medioznawcze” nr 2 z 2012 r. 5. M. Mrozowski: Tożsamość nauk o mediach. Przyczynek do dyskusji. [w:] „Studia Medioznawcze” nr 2 z 2012 r. 6. Em Griffin: Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 7. S.J. Baran, D. K. Davis, Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007 8. M. Sokołowski: (R)ewolucja w komunikacji. Wprowadzenie do mediozawstwa, Warszawa 2010 9. M. Molęda-Zdziech: Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego. Warszawa 2013 (fragmenty). 10. O. Białek-Szwed: Voyeuryzm medialny w kontekście współczesnej prasy polskiej. Toruń 2012 (fragmenty). 11. Hans Mathias Kepplinger: Mechanizmy skandalizacji w mediach. Kraków 2008 (fragmenty). 12. Zbigniew Bauer: „Twój głos w Twoim domu”: cztery typy tabloidyzacji; materiały po konferencji Oblicza Komunikacji; Język i kultura tabloidów; Wrocław czerwiec 2009 str. 1-24. 13. K. Kopiecka-Piech: Koncepcje konwergencji mediów [w:] „Studia Medioznawcze” nr 3 z 2011 r. 14. J. Kreft: Problemy z konwergencją [w:] „Studia Medioznawcze” nr 3 z 2011 r. 15. M. Dróżdż: Konwergencje mediów – tendencje, modele, konsekwencje [w:] „Studia Medioznawcze” nr 3 z 2008 r. 16. T. Kowalski, B. Jung: Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów. Warszawa 2006, Rozdział I. 17. Lyn Gorman, David McLean: Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne. Kraków 2010, (fragmenty). 18. K. Pokorna-Ignatowicz: Katolicka doktryna medialna: historia, główne tezy, dokumenty[w:] Teorie komunikacji i mediów Tom I, M. Graszewicz, J. Jastrzębski (red.), Wrocław 2009. 19. Hanna Karp: Terroryzm medialny [w:] Maryniarczyk A. Jaroszyński P (red.) Terroryzm dawniej i dziś, Lublin 2010. 20. T. Goban-Klass: Media i terroryści czy zastraszą nas na śmierć? Kraków 2009 (fragmenty). 21. Komunikowanie o zdrowiu, chorobie i leczeniu : między psychologią a medycyną / red. nauk. Barbara Jacennik, Aleksandra Hulewska, Agnieszka Piasecka; Warszawa 2012. 22. A. Adamski: Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej. Warszawa 2012, Rozdział I i II. 23. B. Jung (red.) Media komunikacja biznes elektroniczny. Warszawa 2001, Rozdział XI – Przyszłość mediów- media przyszłości (fragmenty). 24. P. T. Nowakowski: Fast food dla mózgu czyli telewizja i okolice. Tychy 2002. 25. K. Pokorna-Ignatowicz (red.): Polski system medialny 1989-2011. Kraków 2013 (fragmenty). 26. I. Marklejn, Teoria społeczeństwa informacyjnego Umesamo Tadao i jej znaczenie dla dalszych badań [w:] Nowe media i komunikowanie wizualne (red.) P. Francuz, S. Jędrzejewski; Lublin 2010 27. M. Lisowska-Magdziarz, Feniksy, łabędzie, motyle. Media i kultura transformacji, Kraków 2012 28. A. Walkiewicz, Czym są memy internetowe? Rozważania z perspektywy memetycznej [w:] „Teksty z Ulicy. Zeszyt Memetyczny” nr 14, Katowice 2012 29. M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań 2011 30. M. Juza, Memy internetowe- tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne, „Studia Medioznawcze”, nr 4, Warszawa 2013 31. L. Szot, Wartości i standardy zawodowe dziennikarza, „Zeszyty Prasoznawcze” 2016, nr 2 32. K. Piskorz, Internet nie śpi, Internet reaguje. Memy internetowe jako forma komentarza do bieżących wydarzeń społecznych i politycznych, „Zeszyty Prasoznawcze” 2015, nr 3 33. M. Chyliński, Research i źródła informacji w świetle badań środowiska dziennikarskiego, „Zeszyty Prasoznawcze” 2016, nr 2 34. O. Kłusek, Trywializacja feminizmu. Pop—feminizm, latte-feminizm i girl power w kobiecej prasie ilustrowanej segmentu luksusowego, Gdańsk 2017 35. L. Szot, Dziennikarze mediów lokalnych w Polsce. Między profesjonalizmem a koniecznością przetrwania, Wrocław 2013 36. J.P. Hudzik, Wykłady z filozofii mediów. Podstawy nauk o komunikowaniu. Warszawa 2017 37. Y. Jewkes, Media i przestępczość, Kraków 2010 38. M. Lisowska – Magdziarz, Media powszechne. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008 39. E. Maigret, Socjologia komunikacji i mediów, Warszawa 2012 40. S. Michalczyk, Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania, Katowice 2008 41. M. Sokołowski, Od realu do wirtualu. Szkice o mediach i dziennikarstwie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014 42. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, Kraków 2018 43. M. Szpunar, Imperializm kulturowy internetu, Karków 2017 44. M. Szpunar, (Nie) potrzebna wrażliwość, Karków 2018 |
Zakres tematów: |
1. Nauka o mediach (powstanie, obszary zainteresowań, metody badawcze) 2. Komunikowanie interpersonalne vs. komunikowanie masowe. 3. Dyskurs polityczny w mediach masowych 4. Celebrytyzacja i voyeuryzm medialny. Mechanizmy skandalizacji w mass mediach. Makeover show. Memy 5. Czy przekaz medialny zabawi nas na śmierć? Tabloidyzacja. 6. Tematyka religijna w mass mediach. 7. Terroryzm i przemoc w mass mediach. 8. Women’s media studies. 9. Komunikowanie o zdrowiu. 10. Wszechwładny Internet. Świat wirtualny – nowe metody komunikowania. 11. Cyfrowy narcyzm i niebezpieczeństwa życia online. Internetoholizm. 12. Czy telewizja przetrwa rywalizację o odbiorcę z Internetem? Zjawisko konwergencji. 13. Obraz dziennikarza w dyskursie medialnym. 14. Stereotypy w reklamie. 15. Komunikowanie międzynarodowe i lokalne w świetle badań medioznawczych. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - dyskusja moderowana - opis wyjaśniający, - aranżowanie dyskusji - wystąpienia ustne - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych - wykorzystanie czasopism naukowych w dydaktyce - wykorzystanie repozytoriów w dydaktyce |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z konwersatorium monograficznego składają się następujące elementy: 1. Na każdych zajęciach będzie wykorzystywana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu, a składową oceny końcowej z konwersatorium monograficznego będzie aktywność studenta na poszczególnych zajęciach, w czasie całej realizacji modułu. 2. Ocena prezentacji lub innych materiałów przygotowywanych przez studenta na zajęcia. Akcent zostanie położony na umiejętność wyciągania wniosków oraz zdolność wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce. Ponadto będzie brana pod uwagę zgodność prezentowanych danych z tematem, dokładność analiz, uwzględnienie wskazówek prowadzącego zajęcia, zrozumienie omawianego zagadnienia. 3. Przygotowywanie materiałów wymaganych na poszczególne zajęcia. Zapoznanie się z literaturą naukową lub wybranymi przekazami medialnymi. |
Uwagi: |
6 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.