Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III [06-PE-EWP-S1-19]
semestr letni 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III [06-PE-EWP-S1-19] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 209 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 121 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 130 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Mazepa-Domagała | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Dostępne na rynku programy kształcenia zintegrowanego dla klas młodszych. Przewodniki metodyczne dla nauczycieli. Arends R.: Uczymy się nauczać. Warszawa 1994 Denek K.: Wartości i cele w edukacji wczesnoszkolnej. ( w) Teoretyczne odniesienia i praktyczne rozwiązania w pedagogice wczesnoszkolnej. Katowice 1994 Jodłowska B.: Start zawodowy – twórcza praca nauczyciela klas początkowych. Warszawa 1991 Kujawiński J.(red): Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych: zarys metodyki. Warszawa 1990 Kupisiewicz C.: Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995 Lelonek M., Wróbel T.(red): Praca nauczyciela i ucznia w klasach I – III. Warszawa 1990 Misiorna E.(red): Integracja w edukacji wczesnoszkolnej. Poznań 1997 Mazepa-Domagała B., Dziecięce spotkania ze sztuką. Strategia projektowania spotkań ze sztuką oparta na rozumieniu, interpretacji i tworzeniu przekazów wizualnych, Wydawnictwo ”Śląsk”, Katowice 2009 Popek S., Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. UMCS Lublin 1972 Popek S., Rozwój twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. UMCS Lublin 1979 Popek S., Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży. WSiP. Warszawa 1985 Radwiłowiczowie M. i R.: Metoda zadaniowo-sytuacyjna w nauczaniu początkowym. Warszawa 1991 Wichura H.: Metody kształcenia początkowego.( w) Praca nauczyciela i ucznia w klasach 1-3. Warszawa 1990 Więckowski R.: Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa 1993 Zborowski J: Rozwijanie aktywności twórczej dzieci. Warszawa 1986 Literatura uzupełniająca Krasoń K., Mazepa-Domagała B., Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej, Oficyna Wydawnicza „Librus” Katowice 2003 Krasoń K., Mazepa-Domagała B.,(red.) Ekspresja twórcza dziecka. Konteksty- inspiracje-obszary realizacji, Oficyna Wydawnicza „Librus”, Katowice 2004 Krasoń K., Mazepa-Domagała B.,(red.) Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja-samorealizacja- wsparcie, Wyd. „Librus”; GWSP Mysłowice; Katowice 2005 Krasoń K., Mazepa-Domagała B.,(red.) W kręgu sztuki i ekspresji dziecka. Rozważania inspirujące (red.) Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda; Mysłowice-Katowice 2006 Krasoń K., Mazepa-Domagała B.,(red.) Oblicza sztuki dziecka. W poszukiwaniu istoty ekspresji (red.) Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda , Mysłowice-Katowice 2007 Krasoń K. Mazepa-Domagała B., Wyrazić i odnaleźć siebie czyli o sztuce, ekspresji, edukacji i arteterapii (red.) Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda; Katowice-Mysłowice 2008 Krasoń K. Mazepa-Domagała B., Wąsiński A., .,(red.) Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu. Diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Administracji w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała- Katowice 2009 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Aktywność plastyczna małego dziecka; Istota koncepcji nauczania zintegrowanego w klasach 1-3; Programy kształcenia zintegrowanego dla klas młodszych - analiza celów i treści kształcenia w obszarze edukacji plastycznej; Metody nauczania i strategie kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej w zakresie aktywności plastycznej; Formy pracy uczniów- klasyfikacja i walory edukacyjne form nauczania- uczenia się w obszarze edukacji artystycznej; Kontrola i ocena osiągnięć ucznia w zakresie edukacji plastycznej; Wartościowanie dziecięcych realizacji plastycznych Planowanie pracy pedagogicznej nauczyciela w zakresie edukacji artystycznej- plastycznej; |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Jak w opisie modułu |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium- Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów Akcent w ramach kolokwium zostanie położony na wiedzę z zakresu dydaktycznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w młodszym wieku szkolnym i dziećmi w wieku przedszkolnym w zakresie edukacji plastycznej. Maksymalna ilość punktów w ramach kolokwium: 20. Kolokwium składa się z pięciu pytań otwartych. Skala ocen: 51%-60%=dst 61%-70%-dst+ 71%-80%=db 81%-90%=db+ 91%-100%=bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.