Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia logopedyczna [06-PE-EWP-S1-24] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza i terapia logopedyczna [06-PE-EWP-S1-24]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:30 - 15:00
sala 209
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 28
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Irena Polewczyk
Literatura:

1. Biomedyczne podstawy logopedii, red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska – Brey, Gdańsk 2014

2. Demel G., Elementy logopedii, WSiP, Warszawa 1987.

3. Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 1978.

4. Gałkowski T., Jastrzębowska J., Logopedia, Opole 1999.

5. Gruba J., Polewczyk I., Wybrane zagadnienia logopedyczne część I sz, ż, cz, dż, Gliwice, 2003.

6. Jastrzębowska J.: Podstawy wiedzy o logopedii. Opole 1995.

7. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Wyd. Lubelskie, Lublin 1970,1977.

8. Kania J.T., Szkice logopedyczne, WPIS, Warszawa 1982.

9. Logopedia . Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin 2012.

10. Polewczyk I. Diagnozowanie i stymulowanie rozwoju percepcji słuchowej dzieci w wieki przedszkolnym, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2013.

11. Rocławski B., Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 1981, 1986.

12. Rocławski B., red. Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk 1991.

13. Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1991.

14. Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa1994.

15. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, WSiP, Warszawa1981.

16. Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, WSiP, Warszawa 1985.

17. Styczek I., Logopedia, PWN, Warszawa 1981.

18. Minczakiewicz E., Mowa – rozwój, zaburzenia, terapia, WSP, Kraków 1997.

19. Wprowadzenie do logopedii, G. Gunia, V. Lechta, Kraków 2011.

20. Antos D., Demel G., Styczek I., Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, WSiP, Warszawa 1978.

21. Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, , red. S. Milewski, K. Kaczorowska – Brey, Gdańsk 2012.

22. Sawa B., Dzieci z zaburzeniami mowy, WSiP, Warszawa 1990.

23. Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce, WSiP, Warszawa 1992.

Zakres tematów:

1. Rozwój mowy dziecka w aspekcie fonetycznym i fonologicznym. Opóźniony rozwój mowy.

2. Dyslalia – definicje, objawy, rodzaje i przyczyny. Podział dyslalii w oparciu o kryterium przyczynowe i objawowe. Formy realizacji dźwięków w dyslalii wg Kanii.

3. Badanie mowy i wymowy, rodzaje testów.

4. Głoska i fonem. Badanie słuchu fonologicznego i fonetycznego dziecka – rodzaje testów.

5. Ćwiczenia ortofoniczne – podział i przykłady ćw.

6. Konstruowanie zajęć profilaktycznych i korekcyjnych z wykorzystaniem ćwiczeń ortofonicznych.

7. Terapia dyslalii – metody i etapy pracy logoterapeutycznej. Organizacja zespołów korekcyjnych. Współpraca ze specjalistami.

8. Hospitacja placówek oświatowych – samodzielne badanie mowy dziecka.

9. Afazja dziecięca i dyzartria – przyczyny, objawy, diagnoza, terapia.

Metody dydaktyczne:

Metoda ćwiczeń.

Metody i kryteria oceniania:

- przygotowanie do zajęć,

- przygotowanie projektu badawczego – diagnoza dziecka,

- aktywność na zajęciach,

- kolokwium zaliczeniowe.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)