Oligofrenologopedia [06-PC-S1-37]
semestr letni 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Oligofrenologopedia [06-PC-S1-37] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (nieparzyste), 15:15 - 16:45
sala AULA Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 49 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 53 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Irena Polewczyk | ||||||||||||||
Literatura: |
Literatura przedmiotu: 1. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J. Błeszyński, Kraków 2006. 2. Bernstein T., Terapia dziecka z upośledzeniem umysłowym, Łódź 1995. 3. Biomedyczne podstawy logopedii, red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska – Brey, Gdańsk 2014 4. Bobrowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2005. 5. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Logopedia. Pytania i odpowiedzi, podręcznik akademicki tom 2, Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych. Opole 2003. 6. Gałkowski T., Jastrzębowska J., Logopedia, Opole 1999. 7. J. Kielin, Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim, Kraków 2000. 8. Kaczorowska-Bray K., J. Błeszyński, Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną, Harmonia, Gdańsk 2012. 9. Kruk-Lasocka J.Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci, Wrocław 1999. 10. Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin 2012. 11. Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska – Brey, Gdańsk 2012. 12. Minczakiewicz E. - Zaburzenia mowy u osób z upośledzeniem umysłowym (w:) Polska terminologia logopedyczna, pod red. J. Ożdżyńskiego, Wydawnictwo "Secesja", Kraków 1994. 13. Minczakiewicz E., Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa, Kraków 2001. 14. Minczakiewicz E., Mowa – rozwój, zaburzenia, terapia, WSP, Kraków 1997. 15. Minczakiewicz E., Zaburzenia mowy u upośledzonych umysłowo, w: Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red.T.Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski, Lublin 1993; 16. Minczakiewicz E.M., Mowa, rozwój, zaburzenia, terapia. Kraków 1997. 17. Paluch A., Drewniak-Wołosz E , Mikosza L., AFA-SKALA. Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Impuls , Kraków 2015. 18. Pisula E. Autyzm u dzieci, diagnoza, klasyfikacja, etiologia,Warszawa, 2000. 19. Styczek I., Logopedia, PWN, Warszawa 1981. 20. Wprowadzenie do logopedii, G. Gunia, V. Lechta, Kraków 2011. 21. Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, W-wa 1999r. 22. Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
TEMATYKA WYKŁADÓW 1. Przedmiot i zadania logopedii. Logopedia a inne dyscypliny naukowe. Wyjaśnienie podstawowych terminów. 2. Rozwój mowy dziecka w aspekcie fonetycznym i fonologicznym – okres prenatalny i postnatalny. Norma rozwojowa. 3. Opóźniony rozwój mowy SORM i NORM. Alalia i afazja rozwojowa. 4. Klasyfikacje wad mowy – przyczynowa I. Styczek, klasyfikacja objawowa L. Kaczmarka 5. Oligofazja – cechy charakterystyczne mowy osób z niepełnosprawnością intelektualną. 6. Dyslalia – definicje, objawy, rodzaje i przyczyny. Podział dyslalii w oparciu o kryterium przyczynowe i objawowe. Formy realizacji dźwięków w dyslalii wg Kanii. 7. Komunikacja dziecka z autyzmem. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład z prezentacją multimedialną |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
test końcowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.