Seminarium z historii nowożytnej XV-XVIII w. [05-HI-S1-SEM003.1]
semestr letni 2018/2019
seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium z historii nowożytnej XV-XVIII w. [05-HI-S1-SEM003.1] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 14:20 - 15:50
sala sala seminaryjna Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | 9 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Dariusz Rolnik |
Literatura: |
Giedymin J.: Z problemów logicznych analizy historycznej. Poznań 1961. Kersten K.: Historyk twórcą źródeł. „Kwartalnik Historyczny”, nr 2, 1971, s. 313-330. Kościałkowski S.: Historyka. Wstęp do studiów historycznych. Londyn 1951. Langlois Ch., Seignonos Ch.: Wstęp do badań historycznych. Lwów 1912. Miśkiewicz B.: Wstęp do badań historycznych. Warszawa 1978. Pomorski J.: O klasycznym i teoretycznym pojmowaniu przedmiotu poznania historycznego. „Historyka” 1983, t. 13. Topolski J.: Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej. Warszawa 1996, s. 335-348 (Źródła historyczne a narracja historyczna). Topolski J.; Metodologia historii. Warszawa 1984. Topolski J.: Wprowadzenie do historii. Poznań 1998. Wojtkowiak Z.: Źródła narracyjne. Pamiętnik, tekst literacki. Poznań 2001. Prace te dotyczą kwestii źródłowych i warsztatowych, do tego dodawane są stopniowo rozprawy dotyczące podejmowanych do opracowania przez studentów problemów związanych z ich tematami prac licencjackich. |
Zakres tematów: |
Zajęcia poświęcone są przygotowaniu pracy licencjackiej studentów. Wyszukaniu tematów - uwzględniających zainteresowania potencjalnych Autorów - oraz przygotowanie konspektu tych prac. Elementem zajęć jest również bieżąca praca nad źródłami, ma ona charakter warsztatowy, ale z elementami interpretacji źródła. Tematyka zajęć dotyczy: poszukiwania tematów badawczych, umiejętnego korzystania z literatury przedmiotu, poszukiwania źródeł, umiejętności robienia przypisów i zestawień bibliograficznych, wykorzystywania różnych pomocy naukowych. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda problemowa, dyskusja, analiza i interpretacja materiałów źródłowych. Analiza tematów badawczych pod katem poruszanych w nich problemów. Referowanie wyników badań ze wskazaniem na nowe elementy struktury problemu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę końcową ustala się na podstawie pracy studenta, nad poszukiwaniem tematu lub pracy nad tematem sugerowanym oraz postępami studenta w poznawaniu literatury przedmiotu i stanu jego zapoznania się ze źródłami do zagadnienia. |
Uwagi: |
4 sem. Historia wszystkie sp. / st. stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.