Metodologia badań pedagogicznych [06-PE-OG-N1-20]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia badań pedagogicznych [06-PE-OG-N1-20] | ||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:00
sala 107 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||
Limit miejsc: | 42 | ||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Łączyk | ||||||||||
Literatura: |
Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, 2005. Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych szkice metodologiczne. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa, PWN Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, wyd. Żak Podstawy metodologii badań w pedagogice, Red. S. Palka GWP, 2010 Palka S.: Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków, 1999 Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela, Warszawa, 1995 |
||||||||||
Zakres tematów: |
Fundamentalne aspekty badań naukowych- wprowadzenie w tematykę i omówienie przebiegu ćwiczeń. Podstawowe elementy struktury badań pedagogicznych. Istota i przykłady problemów badawczych. Zasady projektowania badań oraz procedury występujące w procesie badania naukowego. Ćwiczenia w zakresie konstruowania problemów badawczych. Główne metody i techniki badań w pedagogice. Odwołanie do zasad zbierania danych na podstawie zastosowanych technik i narzędzi. Struktura procesu badawczego na przykładzie badań zawartych w opracowaniach naukowych z zakresu pedagogiki. Omówienie sposobów realizacji projektów naukowych, na podstawie analizy artykułów z czasopism naukowych. Projektowanie badania naukowego- zasady opracowania prostych narzędzi diagnostycznych- próbne wersje kwestionariusza ankiety, scheduły obserwacji, kwestionariusza wywiadu. Zaliczenia |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody asymilacji wiedzy, problemowe, ćwiczebne (formy indywidualne i grupowe) |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt badań własnych (konceptualizacja i realizacja): Oceniana będzie kompletność, spójność i jakość wykonania projektu badań własnych w zakresie części koncepcyjnej. W projekcie należy uwzględnić m.in. uzasadnienie wyboru tematu, przedstawić aktualne wyniki badań na temat (synteza), określić przedmiot badań, sformułować cele i problemy badawcze, opisać populację badaną, skonstruować skróconą wersję narzędzia (kwestionariusz ankiety), dokonać prezentacji, opisu i interpretacji wyników. Dodatkowe informacje na temat projektu Studenci uzyskają podczas zajęć wprowadzających (forma pisemna i ustna). Studenci (w dniu wyznaczonym przez prowadzącego) omawiają indywidualne projekty badań oraz składają jeden egzemplarz opracowania prowadzącej w celu dokonania jego oceny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.