Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-RWT-S1-PNJN04] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-RWT-S1-PNJN04]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
sala 2.3
Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres?
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala 2.3
Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Anna Machura-Szczerba
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- DaF kompakt A2, Sander Ilse, Braun Birgit u.a., wyd. Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011 (podręcznik z ćwiczeniami)

Literatura uzupełniająca:

Materiały opracowane przez osobę prowadzącą zajęcia na bazie:

- Klip und Klar, Übungsgrammatik Grundstufe Deutsch, Fandrych Christian, Tallowitz Ulrike, wyd. Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2008

- Deutsche Grammatik für alle - Repetytorium gramatyczne języka niemieckiego, Matusiak Katarzna, Heitkötter Guido, wyd. Poltext, Warszawa 2011

- Niemiecki w ćwiczeniach, Zimnoch Katarzyna, wyd. Edgard, Warszawa 2010

Strony internetowe pomocne w nauce języka niemieckiego na poziomie A2:

- http://www.mein-deutschbuch.de

- http://www.twojniemiecki.pl/gramatyka-niemiecka.html

- http://www.dw.de

- http://www.verbformen.de/

Zakres tematów:

Rozwijanie struktur leksykalno-gramatycznych oraz umiejętności

komunikacyjnych z zakresu języka ogólnego w oparciu o materiał

zawarty w rozdziałach: 10-11-12 podręcznika wiodącego (DaF kompakt A2) Tematyka, zakres słownictwa i gramatyki; elementy kulturoznawcze:

Lekcja 10 SZUKANIE MIESZKANIA DO WYNAJĘCIA

- Przeglądanie ogłoszeń oferujących (wy)najem mieszkań. Odczytywanie liczb głównych, porządkowych oraz nazw skrótowych.

- Notowanie ważnych informacji z rozmów telefonicznych: terminy, wysokość czynszu, metraż, lokalizacja.

- Rozwijanie umiejętności rozumienia rozmów formalnych na temat (wy)najmu mieszkania.

- Wypełnianie formularza umowy (wy)najmu.

- Opisywanie wnętrz mieszkalnych. Proponowanie zmian w aranżacji.

- Zapoznanie się z różnicami leksykalnymi między Hochdeutch i Schweizer-deutsch.

- Stosowanie przyimków określających miejsce: in, an, auf, vor, hinter, über, unter, neben, zwischen oraz czasowników wyrażających ruch i spoczynek:

hängen, stecken, liegen/legen, sitzen/setzen, stehen/stellen.

- Utrwalanie spójników grupy: a-d-u-s-o oraz spójników: dann, darum/deshalb, stosowanie szyku prostego i przestawnego w zdaniach złożonych współrzędnie.

- Deklinowanie przymiotnika bez rodzajnika oraz rzeczowników odprzymiotnikowych.

- Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy.

Lekcja 11 STUDIOWANIE ZA GRANICĄ

- Przyswajanie wiedzy o mieście Kolonia. Wyszukiwanie informacji w tekstach.

- Opisywanie zdjęć przedstawiających miasto i jego atrakcje turystyczne.

- Wypowiadanie się na temat historii miasta, jego zabytków oraz gwary kolońskiej.

- Argumentowanie za studiami w Kolonii.

- Opracowanie „katalogu plusów i minusów” studiowania za granicą.

- Analizowanie danych statystycznych dotyczących studiowania Niemców w krajach UE.

- Utrwalanie deklinacji przymiotnika po rodzajniku określonym: der/die/das i nieokreślonym: ein/eine.

- Budowanie zdań ze spójnikami: weil, dass, stosowanie szyku końcowego w zdaniach złożonych podrzędnie.

- Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy.

Lekcja 12 ZAŁATWIANIE FORMALNOŚCI W BANKU

- Zapoznanie się z podstawową terminologią z zakresu bankowości online.

- Formułowanie pytań i udzielanie odpowiedzi odnośnie: zakładania konta, wykonywania przelewu bankowego, używania karty bankomatowej oraz udzielania kredytu.

- Formułowanie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa np. kradzieży dokumentów/pieniędzy. Forma ustna: relacjonowanie wydarzenia w czasie przeszłym Präteritum. Forma pisemna: wypełnianie formularza w komisariacie policji.

- Wyrażanie, w formie pisemnej i ustnej, podziękowania za udzieloną pomoc.

- Budowanie zdań ze spójnikami: als, wenn. Utrwalanie szyku końcowego w zdaniach złożonych podrzędnie.

- Zapoznanie się z zasadami tworzenia form czasowników (słabych, mocnych i mieszanych) w czasie przeszłym Präteritum.

- Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy.

Metody dydaktyczne:

Metody prowadzenia zajęć:

Ćwiczenia przedmiotowe przy zastosowaniu komunikatywnej metody nauczania i metody łączone, z pisemną i ustną informacją zwrotną, z udziałem pracy własnej studenta. Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem metody aktywizującej (w tym np. pracy w grupach, metody projektowej, prezentacji) oraz z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Liczba godzin pracy własnej studenta: 90

Opis pracy własnej studenta:

Praca z podręcznikiem, słownikiem, ćwiczeniami, literaturą uzupełniającą, źródłami internetowymi. Przyswajanie i utrwalanie kompetencji językowych nabytych w trakcie zajęć. Przygotowywanie form ustnych i pisemnych (np. prezentacja, dialog, list). Przygotowywanie do testów sprawdzających.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

Ocena końcowa modułu dla semestru letniego stanowi średnią oceny z zaliczenia i oceny z egzaminu.

ZALICZENIE:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, oceny pozytywne z testów, prac pisemnych, odpowiedzi ustnych.

EGZAMIN:

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z całości egzaminu jest zaliczenie części pisemnej i ustnej na ocenę co najmniej dostateczną.

Ocena bdb – wypowiedzi ustne i pisemne studenta są poprawne

gramatycznie, wyczerpujące, oddające pełny zakres umiejętności i wiedzy. Student w 93-100% opanował materiał przewidziany w danym semestrze.

Ocena db – student wykazuje się umiejętnościami w stopniu obejmującym ok. 80% przewidzianego materiału, tzn. w wypowiedziach ustnych i pisemnych mogą wystąpić nieliczne błędy, które nie utrudniają komunikacji. Potrafi samodzielnie poprawić własne błędy.

Ocena dst – student powinien wykazać się umiejętnościami w stopniu dostatecznym - ok. 65% zrealizowanego materiału. Potrafi wykonać typowe ćwiczenia o średnim stopniu trudności. Wypowiada się i pisze z licznymi błędami - utrudniają one, ale nie uniemożliwiają komunikacji.

Ocena ndst – student nie opanował wiadomości i umiejętności nawet w minimalnym stopniu (tj. 65%). Nie zaliczył prac pisemnych i ustnych, nie jest w stanie wykonać ćwiczeń o małym stopniu trudności.

Skala ocen:

93 - 100 % = bdb (bardzo dobry)

86 - 92 % = db+ (dobry plus)

79 - 85 % = db (dobry)

72 - 78% = dst+ (dostateczny plus)

65 - 71% = dst (dostateczny)

64% i mniej = ndst (niedostateczny)

Przebieg procesu weryfikacji:

ZALICZENIE - bieżące zaliczanie przerabianego materiału.

EGZAMIN - część pisemna i ustna przygotowane są w oparciu o materiał zrealizowany w czasie obydwu semestrów.

1. Część pisemna - test składa się z rozumienia tekstu czytanego i słuchanego, części leksykalno-gramatycznej oraz z krótkiej formy pisemnej (krótki tekst użytkowy np. e-mail/ogłoszenie).

2. Część ustna składa się z dwóch zadań:

Zad 1. - Studenci prowadzą rozmowę na wylosowany temat rozwiązując, zawarty w temacie, problem. Zadanie jest wykonywane w parach (lub grupach trzyosobowych w przypadku gdy liczba studentów jest nieparzysta).

Zad 2. - Student opisuje wylosowany/e obrazek/zdjęcie i odpowiada na pytania (3-4) zadawane przez egzaminatora. Zadanie jest wykonywane indywidualnie.

Uwagi:

Studenci IV semestru /stacjon. I st./ - specjaln. j. rosyjski w turystyce

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)