Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-RWT-S1-PNJN04]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-RWT-S1-PNJN04] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
sala 2.3 Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres?
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala 2.3 Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Anna Machura-Szczerba |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - DaF kompakt A2, Sander Ilse, Braun Birgit u.a., wyd. Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011 (podręcznik z ćwiczeniami) Literatura uzupełniająca: Materiały opracowane przez osobę prowadzącą zajęcia na bazie: - Klip und Klar, Übungsgrammatik Grundstufe Deutsch, Fandrych Christian, Tallowitz Ulrike, wyd. Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2008 - Deutsche Grammatik für alle - Repetytorium gramatyczne języka niemieckiego, Matusiak Katarzna, Heitkötter Guido, wyd. Poltext, Warszawa 2011 - Niemiecki w ćwiczeniach, Zimnoch Katarzyna, wyd. Edgard, Warszawa 2010 Strony internetowe pomocne w nauce języka niemieckiego na poziomie A2: - http://www.mein-deutschbuch.de - http://www.twojniemiecki.pl/gramatyka-niemiecka.html - http://www.dw.de - http://www.verbformen.de/ |
Zakres tematów: |
Rozwijanie struktur leksykalno-gramatycznych oraz umiejętności komunikacyjnych z zakresu języka ogólnego w oparciu o materiał zawarty w rozdziałach: 10-11-12 podręcznika wiodącego (DaF kompakt A2) Tematyka, zakres słownictwa i gramatyki; elementy kulturoznawcze: Lekcja 10 SZUKANIE MIESZKANIA DO WYNAJĘCIA - Przeglądanie ogłoszeń oferujących (wy)najem mieszkań. Odczytywanie liczb głównych, porządkowych oraz nazw skrótowych. - Notowanie ważnych informacji z rozmów telefonicznych: terminy, wysokość czynszu, metraż, lokalizacja. - Rozwijanie umiejętności rozumienia rozmów formalnych na temat (wy)najmu mieszkania. - Wypełnianie formularza umowy (wy)najmu. - Opisywanie wnętrz mieszkalnych. Proponowanie zmian w aranżacji. - Zapoznanie się z różnicami leksykalnymi między Hochdeutch i Schweizer-deutsch. - Stosowanie przyimków określających miejsce: in, an, auf, vor, hinter, über, unter, neben, zwischen oraz czasowników wyrażających ruch i spoczynek: hängen, stecken, liegen/legen, sitzen/setzen, stehen/stellen. - Utrwalanie spójników grupy: a-d-u-s-o oraz spójników: dann, darum/deshalb, stosowanie szyku prostego i przestawnego w zdaniach złożonych współrzędnie. - Deklinowanie przymiotnika bez rodzajnika oraz rzeczowników odprzymiotnikowych. - Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy. Lekcja 11 STUDIOWANIE ZA GRANICĄ - Przyswajanie wiedzy o mieście Kolonia. Wyszukiwanie informacji w tekstach. - Opisywanie zdjęć przedstawiających miasto i jego atrakcje turystyczne. - Wypowiadanie się na temat historii miasta, jego zabytków oraz gwary kolońskiej. - Argumentowanie za studiami w Kolonii. - Opracowanie „katalogu plusów i minusów” studiowania za granicą. - Analizowanie danych statystycznych dotyczących studiowania Niemców w krajach UE. - Utrwalanie deklinacji przymiotnika po rodzajniku określonym: der/die/das i nieokreślonym: ein/eine. - Budowanie zdań ze spójnikami: weil, dass, stosowanie szyku końcowego w zdaniach złożonych podrzędnie. - Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy. Lekcja 12 ZAŁATWIANIE FORMALNOŚCI W BANKU - Zapoznanie się z podstawową terminologią z zakresu bankowości online. - Formułowanie pytań i udzielanie odpowiedzi odnośnie: zakładania konta, wykonywania przelewu bankowego, używania karty bankomatowej oraz udzielania kredytu. - Formułowanie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa np. kradzieży dokumentów/pieniędzy. Forma ustna: relacjonowanie wydarzenia w czasie przeszłym Präteritum. Forma pisemna: wypełnianie formularza w komisariacie policji. - Wyrażanie, w formie pisemnej i ustnej, podziękowania za udzieloną pomoc. - Budowanie zdań ze spójnikami: als, wenn. Utrwalanie szyku końcowego w zdaniach złożonych podrzędnie. - Zapoznanie się z zasadami tworzenia form czasowników (słabych, mocnych i mieszanych) w czasie przeszłym Präteritum. - Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy. |
Metody dydaktyczne: |
Metody prowadzenia zajęć: Ćwiczenia przedmiotowe przy zastosowaniu komunikatywnej metody nauczania i metody łączone, z pisemną i ustną informacją zwrotną, z udziałem pracy własnej studenta. Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem metody aktywizującej (w tym np. pracy w grupach, metody projektowej, prezentacji) oraz z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość. Liczba godzin pracy własnej studenta: 90 Opis pracy własnej studenta: Praca z podręcznikiem, słownikiem, ćwiczeniami, literaturą uzupełniającą, źródłami internetowymi. Przyswajanie i utrwalanie kompetencji językowych nabytych w trakcie zajęć. Przygotowywanie form ustnych i pisemnych (np. prezentacja, dialog, list). Przygotowywanie do testów sprawdzających. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: Ocena końcowa modułu dla semestru letniego stanowi średnią oceny z zaliczenia i oceny z egzaminu. ZALICZENIE: Aktywne uczestnictwo w zajęciach, oceny pozytywne z testów, prac pisemnych, odpowiedzi ustnych. EGZAMIN: Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z całości egzaminu jest zaliczenie części pisemnej i ustnej na ocenę co najmniej dostateczną. Ocena bdb – wypowiedzi ustne i pisemne studenta są poprawne gramatycznie, wyczerpujące, oddające pełny zakres umiejętności i wiedzy. Student w 93-100% opanował materiał przewidziany w danym semestrze. Ocena db – student wykazuje się umiejętnościami w stopniu obejmującym ok. 80% przewidzianego materiału, tzn. w wypowiedziach ustnych i pisemnych mogą wystąpić nieliczne błędy, które nie utrudniają komunikacji. Potrafi samodzielnie poprawić własne błędy. Ocena dst – student powinien wykazać się umiejętnościami w stopniu dostatecznym - ok. 65% zrealizowanego materiału. Potrafi wykonać typowe ćwiczenia o średnim stopniu trudności. Wypowiada się i pisze z licznymi błędami - utrudniają one, ale nie uniemożliwiają komunikacji. Ocena ndst – student nie opanował wiadomości i umiejętności nawet w minimalnym stopniu (tj. 65%). Nie zaliczył prac pisemnych i ustnych, nie jest w stanie wykonać ćwiczeń o małym stopniu trudności. Skala ocen: 93 - 100 % = bdb (bardzo dobry) 86 - 92 % = db+ (dobry plus) 79 - 85 % = db (dobry) 72 - 78% = dst+ (dostateczny plus) 65 - 71% = dst (dostateczny) 64% i mniej = ndst (niedostateczny) Przebieg procesu weryfikacji: ZALICZENIE - bieżące zaliczanie przerabianego materiału. EGZAMIN - część pisemna i ustna przygotowane są w oparciu o materiał zrealizowany w czasie obydwu semestrów. 1. Część pisemna - test składa się z rozumienia tekstu czytanego i słuchanego, części leksykalno-gramatycznej oraz z krótkiej formy pisemnej (krótki tekst użytkowy np. e-mail/ogłoszenie). 2. Część ustna składa się z dwóch zadań: Zad 1. - Studenci prowadzą rozmowę na wylosowany temat rozwiązując, zawarty w temacie, problem. Zadanie jest wykonywane w parach (lub grupach trzyosobowych w przypadku gdy liczba studentów jest nieparzysta). Zad 2. - Student opisuje wylosowany/e obrazek/zdjęcie i odpowiada na pytania (3-4) zadawane przez egzaminatora. Zadanie jest wykonywane indywidualnie. |
Uwagi: |
Studenci IV semestru /stacjon. I st./ - specjaln. j. rosyjski w turystyce |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.