Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane metody diagnozy psychologicznej [06-PS-SM-025] semestr zimowy 2019/2020
Laboratorium, grupa nr 9

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wybrane metody diagnozy psychologicznej [06-PS-SM-025]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 9 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (parzyste), 13:45 - 15:15
sala 113
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co druga środa (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 112
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 13
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Pyszkowska
Literatura:

2. Teoria i praktyka stosowania testów psychologicznych.

• Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Copernicus Center Press. s. 29-82.

• Heszen I. (2005). Iluzoryczność założeń kwestionariuszy samoopisowych. W: M. Fajkowska-Stanik M., K. Drat-Ruszczak, M. Marszał-Wiśniewska (red). Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych. Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS.

• Brzeziński J., Hornowska E. (2003). Podstawowe metody badawcze – teoria i praktyka testowania, W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 389-400.

3. Diagnoza struktury osobowości Inwentarzem NEO-PI-R (1).

• Strelau, J. (2000). Pięcioczynnikowy model osobowości. W: Psychologia. J.Strelau (red).t.2.,r.VII. Gdańsk: GWP.

• Donnellan, M. B., Robins, R. W. (2010). Resilient, Overcontrolled, and Undercontrolled Personality Types: Issues and Controversies. Social and Personality Psychology Compass, 3, 1–14. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/264730913_Resilient_Overcontrolled_and_Undercontrolled_Personality_Types_Issues_and_Controversies .

• Jankowski T., Oleś M., Bąk W., Oleś P. (2009). Przydatność Inwentarza NEO-PI-R w diagnozie indywidualnej. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/265552707_Przydatnosc_Inwentarza_NEO-PI-R_w_diagnozie_indywidualnej

4. Diagnoza struktury osobowości Inwentarzem NEO-PI-R (2).

• Siuta J. (2006). Inwentarz Osobowości NEO-PI-R P. Costy i R. McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik, Warszawa: PTP.

5. Diagnoza struktury osobowości Inwentarzem NEO-PI-R (3).

• Siuta J. (2006). Inwentarz Osobowości NEO-PI-R P. Costy i R. McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik, Warszawa: PTP.

6. Pojęcie lęku w psychologii. Charakterystyka kwestionariusza STAI Spielbergera w polskiej adaptacji Sosnowskiego, Wrześniewskiego, Jaworowskiej i Fecenec.

• Wrześniewski K., Sosnowski T., Jaworowska A., Fecenec D. (2011): Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI. Polska adaptacja STAI. Podręcznik. Warszawa, PTP.

• LeDoux, J. (2017). Lęk. Neuronauka na tropie źródeł lęku i strachu. Kraków, CCPress. Rozdział 1 (s. 29-61).

• Van Der Kolk, B. (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Wydawnictwo Czarna Owca. Rozdział 2 i 3 (s. 34-57).

7. Patomechanizm powstawania zaburzeń ogólnomózgowych.

• Walsh, K., Darby, D. (2016). Neuropsychologia kliniczna. Sopot: GWP. Rozdział 3: Elementy neurologii.

• Pąchalska, M. (2014). Neuropsychologia kliniczna, tom 1. Warszawa: PWN. Rozdział 5: Podstawy teoretyczne procesu diagnozy neuropsychologicznej.

8. Krótka Skala Oceny Stanu Psychicznego (MMSE) oraz Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA.

• Krótka Skala Oceny Stanu Psychicznego Mini-Mental State Examination (MMSE). Podręcznik. Wersja wg M.F. Folstein, S.E, Folstein, P.R, Mc Hugh rekomendowana przez lnterdyscyplinarną Grupę Ekspertów Rozpoznawania Otępienia Sekcji Psychogeriatrii i Choroby Alzheimera PTP.

• Gierus, J., Mosiołek, A., Koweszko, T., Kozyra, O., Wnukiewicz, P., Łoza, B., Szulc, B. (2015). Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA 7.2 – polska adaptacja metody i badania nad równoważnością. Psychiatria Polska, 49(1), 171-179. Dostęp: http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_1_2015/171Gierus_PsychiatrPol2015v49i1.pdf .

9. Test Pamięci Wzrokowej Bentona- założenia teoretyczne, technika przeprowadzania badań, ocena i interpretacja testów.

• Benton Sivan A. (1996). Test Pamięci Wzrokowej Bentona. Podręcznik. Warszawa: PTP.

• Jaworowska A. (2007). Test Pamięci Wzrokowej Bentona. Polska normalizacja. Warszawa: PTP.

10. Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych (1)

• Brzeziński J., Gaul M., Hornowska E., Jaworowska A., Machowski A., Zakrzewska M. (2007). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana – renormalizacja. WAIS-R(PL). Podręcznik. Warszawa, PTP.

• Matczak A. (2000). Testy inteligencji i zdolności. W: W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 448-469.

11. Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych (2)

• Brzeziński J., Gaul M., Hornowska E., Jaworowska A., Machowski A., Zakrzewska M. (2007). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana – renormalizacja. WAIS-R(PL). Podręcznik. Warszawa, PTP.

12. Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych (3).

• Brzeziński J., Gaul M., Hornowska E., Jaworowska A., Machowski A., Zakrzewska M. (2007). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana – renormalizacja. WAIS-R(PL). Podręcznik. Warszawa, PTP.

13. Ocena zdrowia psychicznego kwestionariuszami Goldberga (GHQ -12 i GHQ – 28). Kwestionariusz DASS-21.

• Makowska Z., Merecz D. (2001). Polska adaptacja kwestionariuszy ogólnego stanu zdrowia Davida Goldberga: GHQ – 12 i GHQ – 28. W: Ocena zdrowia psychicznego na podstawie badań kwestionariuszami Davida Goldberga. Podręcznik dla użytkowników Kwestionariuszy GHQ – 12 i GHQ – 28. Łódź: Instytut Medycyny Pracy.

• Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Osobowość, stres a zdrowie. Difin. Rozdział 1, 3 i 4.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia.

2. Teoria i praktyka stosowania testów psychologicznych.

3. Diagnoza struktury osobowości Inwentarzem NEO-PI-R (1).

4. Diagnoza struktury osobowości Inwentarzem NEO-PI-R (2).

5. Diagnoza struktury osobowości Inwentarzem NEO-PI-R (3).

6. Pojęcie lęku w psychologii. Charakterystyka kwestionariusza STAI Spielbergera w polskiej adaptacji Sosnowskiego, Wrześniewskiego, Jaworowskiej i Fecenec.

7. Patomechanizm powstawania zaburzeń ogólnomózgowych.

8. Krótka Skala Oceny Stanu Psychicznego (MMSE) oraz Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA.

9. Test Pamięci Wzrokowej Bentona- założenia teoretyczne, technika przeprowadzania badań, ocena i interpretacja testów.

10. Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych (1)

11. Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych (2)

12. Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych (3).

13. Ocena zdrowia psychicznego kwestionariuszami Goldberga (GHQ -12 i GHQ – 28). Kwestionariusz DASS-21.

14. Kolokwium.

15. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.

Metody dydaktyczne:

- wykład multimedialny

- dyskusja

- praca w grupach

- case studies

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z oceny uzyskanej z pracy semestralnej (0,4) oraz kolokwium (0,6).

a. Termin złożenia pracy semestralnej drogą elektroniczną: 20 grudnia 2019 (dla wszystkich grup; informacje na temat pracy znajdują się w osobnym pliku).

b. Termin kolokwium:

• 14 stycznia (studia niestacjonarne)

• 15 stycznia 2020 (studia stacjonarne)

2. Istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o ½ poprzez uzyskanie co najmniej pięciu „plusów” za aktywność (przy wcześniejszym spełnieniu warunków podstawowych w postaci pozytywnych oraz zdobytych w terminie ocen z kolokwium i pracy zaliczeniowej).

3. Każdy/-a Student/-ka ma prawo do skorzystania z dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W sytuacji przekroczenia tego limitu Student/-ka zobowiązany/-a jest do odrobienia nieobecności w czasie konsultacji, których terminy podane są na stronie pracowniczej osoby prowadzącej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)