Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Propedeutyka psychologii zdrowia i jakości życia [06-PS-SM-032] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Propedeutyka psychologii zdrowia i jakości życia [06-PS-SM-032]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 210
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 209
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 32
Limit miejsc: 28
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Łukasz Jach
Literatura:

Bujacz, A., Hornowska, E. (2012). Hedonizm i eudajmonizm w badaniach psychologii pozytywnej. Psychologia jakości życia, 11, 103-121.

Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń (DSM-5). Sopot: GWP, s. 369-407).

Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń (DSM-5). Sopot: GWP, s. 335-348.

Czapiński, J. (2005). Psychologiczne teorie szczęścia. W: J. Czapiński (red.). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN, s. 51-102.

Doliński D. (2010). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP (s. 240-279).

Fortuna, P. (2013). Pozytywna psychologia porażki. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Strony 56-102

Gulla, B., Tucholska, K. (2007). Psychologia pozytywna: cele naukowo-badawcze i aplikacyjne oraz sposób ich realizacji. Studia z Psychologii w KUL, 14, 133-152.

Heszen, I., Sęk, H. (2007). Interwencje psychologiczne i rodzaje pomocy w psychologii zdrowia. W: Psychologia zdrowia (s. 274-290). Warszawa: PWN.

Heszen, I., Sęk, H. (2007). Poznawcze uwarunkowania zdrowia i choroby. W: Psychologia zdrowia (106-121). Warszawa: PWN.

Heszen, I., Sęk, H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2 (s. 681-734). Gdańsk: GWP.

Hornowska, E., Charytonik, J. (2011). Polska adaptacja Kwestionariusza Stylów Humoru (HSQ) R. Martina, P. Puhlik-Doris, G. Larsena, J.gray i K.Weir. Studia Psychologiczne, 49, 5–22.

Kurlak, I. (2018). Wybrane zagadnienia problematyki kompulsywnego zachowania: Uzależnienie od zakupów (oniomania). Forum Pedagogiczne, 1, 229-249.

Kuś, J., Korotusz, P. (2016). Wirtualna ucieczka: syntetyczny przegląd literatury dotyczącej zjawiska cyberdryfowania. Studia Psychologiczne, 54, 31-40.

Maciuszek, J. (2012). Automatyzmy i bezrefleksyjność w kontekście wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 45-55.

Markiewicz, K. (2019). Prokrastynacja. O przyczynach i skutkach odkładania spraw na potem. Warszawa: Difin, s. 17-48.

Mateusiak, J., Gwozdecka-Wolniaszek, E., (2013). O zachowaniach zdrowotnych przez pryzmat współczesności. W: M. Górnik-Durose (red.): Kultura współczesna a zdrowie. Aspekty psychologiczne (s. 155-184). Sopot: GWP.

Ogińska-Bulik, N. (2013). Pozytywne skutki doświadczeń traumatycznych, czyli kiedy łzy zamieniają się w perły. Warszawa: Difin, s. 11-92

Pasztak-Opiłka, A., Gałuszka, A., Górnik-Durose, M. (2013). O człowieku chorym we współczesnym świecie. W: M. Górnik-Durose (red.): Kultura współczesna a zdrowie. Aspekty psychologiczne (s. 105-136). Sopot: GWP.

Rynkiewicz, J. (2012). Kognitywne spojrzenie na poczucie humoru. Via Mentis, 1, 85-98.

Rzońca, E., Bień, A., Iwanowicz-Palus, G. (2016). Zaburzenia odżywiania – problem wciąż aktualny. Journal of Education, Health and Sport, 6, 267-273.

Schwartz, B., Ward, A. (2007). Mieć się lepiej, ale czuć się gorzej: paradoks wyboru. W: P.A. Linley i S. Joseph (red.). Psychologia pozytywna w praktyce (s. 50-86). Warszawa: PWN.

Sęk, H., Cieślak R. (2013). Sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne W: H. Sęk i R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie (s. 11-28). Warszawa: PWN.

Strzelecki, W., Cybulski, M., Strzelecka, M., Dolczewska-Samela, A. (2007). Zmiana wizerunku medialnego kobiety a zaburzenia odżywiania we współczesnym świecie. Nowiny Lekarskie, 76, 173-181.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjno-wprowadzające. Wprowadzenie i zapoznanie studentów z tematyką zajęć, przegląd literatury przedmiotu oraz rygorów koniecznych do zaliczenia ćwiczeń

2. Pojęcia szczęścia i dobrostanu psychicznego w różnych koncepcjach

3. Możliwość wyboru a poczucie szczęścia. Poczucie humoru. Pojęcia refleksyjności i bezrefleksyjności

4. Wsparcie społeczne. Pojęcie traumy i zjawisko wzrostu potraumatycznego

5. Jak ciało/organizm wpływa na psychikę. Zależności somatopsychiczne. Jak choroba zmienia nasze życie.

6. Kolokwium

7. Obraz siebie/wizerunek ciała a wymagania kultury masowej. Kult piękna, szczupłej sylwetki jako wyznacznik szczęścia i powodzenia. Zaburzenia odżywiania – anoreksja i bulimia nervosa a uwarunkowania kulturowe

8. Wybrane aspekty uzależnień behawioralnych. Pojęcie prokrastynacji

9. Jak umysł/psychika wpływa na ciało/organizm. Zależności psychosomatyczne. Psychologia porażki

10. Promocja zdrowia – jak wygląda w teorii, a jak w praktyce? Co robić aby być zdrowym – zdrowotna promocja, profilaktyka i prewencja w przekazach społecznych

11-12 Projektowanie gier

13-14 Prezentacje studentów

15 Zajęcia podsumowujące

Metody dydaktyczne:

Dyskusja problemów, analiza literatury i źródeł dotyczących znaczenia tematyki zajęć w życiu codziennym, prace w grupach i w parach, quizy, elementy gamifikacji, prezentacje.

Metody i kryteria oceniania:

UWAGI WSTĘPNE:

• Końcowa ocena z przedmiotu jest średnią ocen z kolokwium, pracy semestralnej oraz prezentacji semestralnej. Do uzyskania zaliczenia przedmiotu niezbędne jest otrzymanie pozytywnych ocen z każdej wymienionej wyżej części.

• Opisy pracy semestralnej oraz prezentacji semestralnej zostały przedstawione przy odpowiadającej im jednostce zajęciowej.

• Istnieje możliwość podwyższenia końcowej oceny z przedmiotu o ½ stopnia w przypadku uzyskania liczby „plusów” za aktywność w czasie zajęć równą co najmniej 50%+1 wszystkich „plusów” możliwych do zdobycia.

• Zaliczenie przedmiotu uzależnione jest również od obecności na zajęciach – każdy z Państwa ma do wykorzystania dwie nieobecności, w przypadku większej liczby nieobecności materiał omawiany na zajęciach należy zdać indywidualnie podczas konsultacji. Nieobecności należy odrabiać nawet wówczas, gdy Student posiada zwolnienie lekarskie obejmujące okres nieobecności.

KOLOKWIUM:

• Kolokwium przyjmuje postać wypowiedzi pisemnej na zadany, „życiowy” temat. Zadaniem studentów jest przygotowanie opartej o posiadaną wiedzę psychologiczną wypowiedzi mogącej stanowić np. profesjonalną odpowiedź na pytanie zadane przez dziennikarzy czy głos z publiczności w czasie prelekcji.

• Tematy dotyczyć będą kwestii związanych z zagadnieniami poruszanymi w czasie czterech wcześniejszych jednostek zajęciowych.

• Na kolokwium każdy student może przynieść ze sobą notatki obejmujące maksimum dwie strony A4 napisane czcionką „12” z odstępem pojedynczym i marginesami szerokości 2,5 cm.

• Całość pracy powinna zmieścić się w maksymalnie 30 zdaniach.

• Na napisanie pracy studenci mają 45 minut.

• Ocena końcowa uzależniona będzie od umiejętności powiązania znanych koncepcji psychologicznych z praktyką życia codziennego oraz zdolności do opracowywania na podstawie znanych koncepcji psychologicznych konkretnych oddziaływań.

PRACA SEMESTRALNA - PROJEKTOWANIE GIER:

• studenci w 4-5 osobowych grupach będą projektowali i przygotowywali edukacyjną lub aplikacyjną (np. prewencyjną, profilaktyczną, terapeutyczną) grę planszową, karcianą lub inną (np. seria łamigłówek typu escape room pocket) powiązaną z wybranym tematem zajęć mających miejsce w trakcie semestru;

• w czasie zajęć nr 11 zadaniem studentów będzie zdefiniowanie grupy odbiorców danej gry oraz problematyki, jaką ma się ona zajmować oraz grupowe omówienie pomysłów mechaniki gry, jej treści, warunków wygranej, a także zaprojektowanie kluczowych elementów gry (np. plansza, karty, inne rekwizyty);

• w czasie zajęć nr 12 poszczególne grupy będą prezentowały swoje propozycje pozostałym uczestnikom zajęć oraz omówione zostaną mocne i słabe strony poszczególnych projektów.

PREZENTACJA SEMESTRALNA:

• praca semestralna przyjmuje postać omówienia wybranego artykułu naukowego o tematyce powiązanej z psychologią zdrowia i jakości życia (np. Health Psychology Report, Journal of Happiness Studies), opublikowanego w ciągu dwóch ostatnich lat,

• omówienie powinno przyjąć postać prezentacji multimedialnej z ustnym komentarzem,

• pracę semestralną przygotowywać można w 4-5 osobowych zespołach,

• maksymalny czas na jedną prezentację to 20 minut + 5 minut na pytania,

• prelegenci powinni być przygotowani na pytania słuchaczy oraz prowadzącego zajęcia,

• po wybraniu artykułu proszę o przesłanie informacji na jego temat jeszcze przed prezentacją semestralną w celu ustalenia, czy jego treść faktycznie wpisuje się w tematykę zajęć; proszę również o dostarczenie samego artykułu w formie PDF lub skanu najpóźniej 7 dni przed prezentacją na jego temat,

• najwyższe oceny mogą być przyznane pracom wykonanym poprawnie pod względem merytorycznym oraz formalno-stylistycznym, w których oprócz informacji na temat treści artykułu widoczne są dokonane przez studentów rozwinięcia treści oraz ich własny komentarz/stanowisko odnośnie recenzowanego tekstu,

• praca zaliczeniowa powinna zostać złożona drogą elektroniczną w dniu jej prezentacji.

Każda z wystawianych ocen cząstkowych oraz ocena końcowa wystawiana jest według klucza:

- 0%-59% - niedostateczny (2)

- 60%-69% - dostateczny (3)

- 70%-74% - dostateczny plus (+3)

- 75%-84% - dobry (4)

- 85%-89% - dobry plus (+4)

- 90%-100% - bardzo dobry (5)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)