Fakultet 2. Wprowadzenie do terapii ericksonowskiej [06-PS-SM-102.02]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Fakultet 2. Wprowadzenie do terapii ericksonowskiej [06-PS-SM-102.02] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 6 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi poniedziałek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala 8 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | 26 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Renata Kleszcz-Szczyrba |
Literatura: |
Czabała J. Cz., 2006, Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa. Erickson, M., Rossi, E.L., 1996, Lutowy człowiek. Rozwój świadomości i poczucia tożsamości w hipnoterapii, Gdańsk: GWP. Klajs K. (2017) Poznawanie pacjenta w psychoterapii ericksonowskiej. Poznań: Zysk i S-ka. Klajs K. (2011) Hipnoza Ericksonowska. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.), Psychoterapia. Szkoły i metody, (s. 513 - 520). Warszawa: ENETEIA. Klajs K., Lipman L. (2011) Terapia Ericksonowska. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.), Psychoterapia. Szkoły i metody, (s. 283 - 297). Warszawa: ENETEIA. Szymańska K., Zaborska K. (2011) Wykorzystanie metafory w psychoterapii Ericksonowskiej. W: L.Grzesiuk, H. Suszek (red.), Psychoterapia. Szkoły i metody, (s. 523 - 538). Warszawa: ENETEIA. Haley, J., 1995, Niezwykła terapia. Techniki terapeutyczne Miltona H. Ericksona, Gdańsk: GWP. Zeig, J., Munion W.M., 2005, Milton H. Erickson, GWP: Gdańsk. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające – prezentacja tematyki 2. Jay Haley „Niezwykła terapia” – refleksje po lekturze. Specyfika terapii ericksonowskiej. 3. „Spotkaj pacjenta w jego świecie” – dostrojenie. Ćwiczenia praktyczne 1. 4. Przykłady dostrojenia (video). Dyskusja. Ćwiczenia praktyczne 2. 5. Rozmowa o problemie – komunikowanie werbalne i niewerbalne w psychoterapii. 6. Diagnoza w psychoterapii. Formułowanie celu terapeutycznego. Ćwiczenia praktyczne 1. 7. Diagnoza w psychoterapii. Formułowanie celu terapeutycznego. Ćwiczenia praktyczne 2. 8. Budowanie interwencji terapeutycznej. 9. Specyficzne techniki pracy terapeutycznej. Anegdoty, bajki, przypowieści terapeutyczne. 10. Specyficzne techniki pracy terapeutycznej. Budowanie metafor 1. 11. Specyficzne techniki pracy terapeutycznej. Budowanie metafor 2. 12. Specyficzne techniki pracy terapeutycznej. P:raca z objawem. 13. Wybrane kryteria diagnostyczne Zeiga (zastosowanie). 14. Nurt ericksonowski – refleksje na zakończenie. 15. Praca zaliczeniowa. |
Metody dydaktyczne: |
filmy dydaktyczne praca warsztatowa w małych podgrupach dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemna praca zaliczeniowa (rozprawka): Wypowiedź pisemna na jeden z 3 tematów: (Tematy do wyboru: Ericksonia – nie dziękuję!; Ericksona – to jest to!; Ericksonia – czy ja wiem?) Student analizuje 10 wybranych przez siebie argumentów potwierdzających tezę zawartą w wybranym przez siebie tytule rozprawki. frekwencja i aktywność podczas pracy w podgrupach (obserwacja): Obserwacja studenta w zakresie kompetencji osobistych predestynujących go do wykonywania zawodu psychoterapeuty oraz rozmowa ze studentem zawierająca informacje zwrotne dotyczące przejawianych przez niego kompetencji osobistych istotnych dla wykonywania zawodu psychoterapeuty. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.