SPK_M01_Zaburzenia zachowania, osobowości i zaburzenia lękowe [06-PS-SM-201]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | SPK_M01_Zaburzenia zachowania, osobowości i zaburzenia lękowe [06-PS-SM-201] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 13:45 - 15:15
sala 7 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | 26 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Barbara Leśniak |
Literatura: |
1. Aleksandrowicz J(1997): Zaburzenia nerwicowe. Zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych (wg. ICD-10). Kraków: Collegium Medicum. 2. Butcher J.N., Hooley J.,Mineka S. (2017): Psychologia zaburzeń Buchter J, N, Hooley J.M, Mineka S.: Psychologia zaburzeń, GWP: Gdańsk, 2017 3. Cierpiałkowska ,L: Psychopatologia, Scholar, 2013. 4. Danilewska, J.(2002). Agresja u dzieci-szkoła porozumienia, WSiP; 5. Millon T, Roger D, Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie, 2005 6. Cierpiałkowska L., Soroko E,: Zaburzenia osobowości. Problem diagnozy klinicznej, 2014 7. Klasyfikacja zab.psych i zab.zach ICD 10, kryteria dgn DSM5 8. Clarkin J, F; Fonagy P, Gabbard G: Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Podręcznik kliniczny, UJ, 2013 9. Siemaszko A. Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych. 10. Stanik, J.M. (2013). Psychologia sądowa. Podstawy. Badania. Aplikacje. Warszawa: PWN 11. Wolińska,J.M (2004).Agresywność młodzieży problem indywidualny i społeczny. Lublin: UMCS |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Zaburzone zachowanie - co rozumiemy pod pojęciem anormalności. Zaburzenia osobowości a zaburzenia lękowe - ogólna charakterystyka. Klasyfikacje, Kryteria diagnostyczne ICD 10, DSM 5. 3. Wybrane zagadnienia dotyczące diagnozy zaburzeń osobowości. 4. Wybrane koncepcje zaburzeń osobowości. 5. Obraz kliniczny specyficznych zaburzeń osobowości: Osobowość schizoidalna i schizotypowa. 6. Specyficzne zaburzenia osobowości: osobowość paranoiczna, borderline. 7. Specyficzne zaburzenia osobowości: narcystyczna, histroniczna. 8. Specyficzne zaburzenia osobowości: asocjalna. 9. Specyficzne zaburzenia osobowości: lękowa i obsesyjno-kompulsywna, zależna. 10. Psychologia zaburzeń lękowych - psychologiczne koncepcje wyjaśniające etiopatogenezę. Mechanizmy psychologicznego funkcjonowania. Analiza studium przypadku. 11. Zaburzone zachowanie spowodowane używaniem alkoholu- implikacje rodzinne (współuzależnienie). 12. Zaburzenie stresowe pourazowe – katastrofy masowe, interwencja kryzysowa 13. Zachowania agresywne. Definicje agresji. Klasyfikacje. Geneza agresji i agresywności w świetle badań i poglądów psychologicznych. Model przyswajania i przetwarzania informacji w sytuacjach społecznych (N.R.Crick, K.A.Dodge) oraz jego wykorzystanie w kontekście wyjaśniania zachowań agresywnych. Wpływ grupy społecznej na zachowania agresywne 14. Kolokwium, konsultacje 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie |
Metody dydaktyczne: |
analiza dokumentacja, prezentacja studiów przypadków, prezentacje multimedialne, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Rygory zaliczenia: Aktywna obecność (możliwe 2 nieobecności na zajęciach); Prezentacje na zajęciach (multimedialne, postacie fikcyjne, literackie, historyczne a zab. osobowości) praca w parach na zajęciach, prezentacje studiów Zaliczone kolokwium Kryteria oceny testu wiadomości: 51-60% punktów - ocena dst 61-70% dst + 71-80% db 81-90% db + 91-100% bdb Kryteria uzyskania oceny końcowej: Ocena końcowa zależy od ocen uzyskanych w: 1) teście wiadomości oraz w 2) studium przypadku, aktywność na zajęciach Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,50 test wiadomości; 0,50 studium przypadku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.