Seminarium magisterskie - sem. 1 [06-PS-SM-401]
semestr zimowy 2019/2020
seminarium,
grupa nr 4
Przedmiot: | Seminarium magisterskie - sem. 1 [06-PS-SM-401] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Hanna Przybyła-Basista |
Strona domowa grupy: | http://ip.us.edu.pl/?fo_id=71241&faction=binary |
Literatura: |
literatura podstawowa: 1. Brzeziński, J. (2007). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Carr A. (2009). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Poznań: Wydawnictwo: Zysk i S-ka. 3. Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Janicka I., Liberska H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. 5. Janicka, I. (2006). Kohabitacja a małżeństwo w perspektywie psychologicznej. Studium porównawcze. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 6. Liberska H., Malina A. (2011). Wybrane problemy współczesnych małżeństw i rodzin. Warszawa: Difin. 7. Linley P.A., Joseph S. (red.) (2007). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: PWN. 8. Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Kraków: Impuls. 9. Rostowska T. (red). (2009). Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Warszawa: Difin. 10. Rostowska T. (2009). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: Impuls. 11. Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B., Zechmeister J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. literatura uzupełniająca 1. Brzeziński J. (2004) (red.). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Brzeziński J. (2005). Aktualność klasycznych tekstów z psychometrii dla metodologicznej i etycznej poprawności praktyki diagnostycznej odwołującej się do wyników testów psychologicznych. W : J. Brzeziński (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. (s. 9 - 25). Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Czapiński J. (red.) (2012). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN. 4. Fajkowska- Stanik M., Drat-Ruszczak K., Marszał-Wiśniewska M. (red.) ( 2004). Pułapki metodologiczne w badanaich empirycznych z zakresu psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS. 5. Harwas-Napierała B., Trempała, J. (red.). Psychologia rozwoju człowieka. T.2 : Charakterystyka okresów życia człowieka.. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Kaźmierczak M. (2008). Oblicza empatii w relacjach małżeńskich. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 7. Liberska H., Matuszewska M. (red.) (2001). Małżeństwo: męskość, kobiecość, miłość, konflikt. Poznań : Wydawnictwo Fundacji Humaniora. 8. Tryjarska B. (red.). (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w rodzinie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. 9. Plopa M. (2004). Psychologia rodziny. Teoria i Badania. Elbląg: Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej. 10. Sęk H., Cieślak R. (2012). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN. 11. Skrzypińska, K. (2010). Relacje rodzinne a dobrostan psychiczny w perspektywie rozwojowej. W : T. Rostowska, A. Jarmołowska (red.). Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego. (s. 143 - 156). Warszawa: Difin. 12. Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Zakres tematów: |
Tematyka główna i zakres prac badawczych w ramach seminarium: „Zasoby jednostki i rodziny oraz czynniki ryzyka w obliczu konfliktów, kryzysów i zmian życiowych” 1. Praca magisterska – etapy pracy, zasady prowadzenia badań, pisania pracy, rytm badań. 2. Definiowanie obszaru badań - zasoby osobiste, rodzinne oraz zasoby wynikające z relacji w bliskich związkach małżeńskich i partnerskich oraz czynniki ryzyka dla dobrostanu jednostki, rodziny oraz satysfakcji ze związku. 3. Koncepcje teoretyczne użyteczne do formułowania tematów badawczych – koncepcje opisujące zasoby osobiste jednostki, małżeństwa, rodziny oraz czynniki ryzyka stanowiące zagrożenie dla dobrostanu jednostki i rodziny. 4. Koncepcje teoretyczne opisujące poczucie dobrostanu psychicznego jednostki, satysfakcji małżeńskiej. Uwarunkowania dobrostanu psychicznego, satysfakcji małżeńskiej, satysfakcji ze związku – analiza doniesień z badań empirycznych. 5. Przegląd koncepcji wyjaśniających funkcjonowanie partnerów w bliskich związkach – uwarunkowania satysfakcji małżeńskiej i analiza przyczyn braku satysfakcji. Różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami. Wydarzenia krytyczne a funkcjonowanie w związku, rodzinie. Teorie opisujące konflikty interpersonalne – mechanizmy zachowania się osób w konflikcie, uwarunkowania konfliktów, następstwa. 6. Metodologia badań naukowych – etapy pracy badawczej, projektowanie badań własnych. 7.- 10. Formułowanie własnego tematu badawczego – przegląd koncepcji i wyników badań, krytyczna analiza stanu wiedzy i badań. Poszukiwanie literatury naukowej, sporządzanie bibliografii zgodnie z obowiązującymi standardami. 11.-14. Stawianie problemów badawczych w oparciu o zgromadzoną literaturę – umiejętność formułowania problemów badawczych, prezentacje. 13. Podsumowanie seminarium. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusje w grupie seminaryjnej na podstawie studiowanej literatury przedmiotu, praca w małych grupach, prezentacje ustne z zakresu wybranej problematyki badawczej oraz krytyczna analiza doniesień z badań wynikających ze studiów literaturowych; dyskusje mające na celu przygotowanie pracy pisemnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z seminarium to średnia ocen z: pisemnej pracy zaliczeniowej, prezentacji ustnej /referatu/ dotyczącej definiowania problematyki badań własnych. |
Uwagi: |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej z seminarium jest obecność na minimum 90% zajęć (w przypadku nieobecności usprawiedliwionej dopuszcza się możliwość uzgodnienia rodzaju i tematu zadania na zaliczenie), studiowanie i gromadzenie literatury przedmiotu, prezentacje ustne z zakresu problematyki badań własnych oraz przedstawienie w wyznaczonym terminie krótkiej pracy pisemnej zaliczającej semestr zawierającej następujące elementy: sformułowanie tematu pracy, prezentacja wybranych aspektów planowanej problematyki badawczej na podstawie dotychczasowych studiów literaturowych, strukturyzacja tekstu (podział na merytorycznie uzasadnione części: tytuły, śródtytuły), przedstawienie spisu bibliografii wg zalecanych standardów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.