Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie - sem. 1 [06-PS-SM-401] semestr zimowy 2019/2020
seminarium, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie - sem. 1 [06-PS-SM-401]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Hanna Przybyła-Basista
Strona domowa grupy: http://ip.us.edu.pl/?fo_id=71241&faction=binary
Literatura:

literatura podstawowa:

1. Brzeziński, J. (2007). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Carr A. (2009). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Poznań: Wydawnictwo: Zysk i S-ka.

3. Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Janicka I., Liberska H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.

5. Janicka, I. (2006). Kohabitacja a małżeństwo w perspektywie psychologicznej. Studium porównawcze. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

6. Liberska H., Malina A. (2011). Wybrane problemy współczesnych małżeństw i rodzin. Warszawa: Difin.

7. Linley P.A., Joseph S. (red.) (2007). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: PWN.

8. Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Kraków: Impuls.

9. Rostowska T. (red). (2009). Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Warszawa: Difin.

10. Rostowska T. (2009). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: Impuls.

11. Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B., Zechmeister J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

literatura uzupełniająca

1. Brzeziński J. (2004) (red.). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Brzeziński J. (2005). Aktualność klasycznych tekstów z psychometrii dla metodologicznej i etycznej poprawności praktyki diagnostycznej odwołującej się do wyników testów psychologicznych. W : J. Brzeziński (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. (s. 9 - 25). Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

3. Czapiński J. (red.) (2012). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN.

4. Fajkowska- Stanik M., Drat-Ruszczak K., Marszał-Wiśniewska M. (red.) ( 2004). Pułapki metodologiczne w badanaich empirycznych z zakresu psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS.

5. Harwas-Napierała B., Trempała, J. (red.). Psychologia rozwoju człowieka. T.2 : Charakterystyka okresów życia człowieka.. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Kaźmierczak M. (2008). Oblicza empatii w relacjach małżeńskich. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

7. Liberska H., Matuszewska M. (red.) (2001). Małżeństwo: męskość, kobiecość, miłość, konflikt. Poznań : Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

8. Tryjarska B. (red.). (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w rodzinie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

9. Plopa M. (2004). Psychologia rodziny. Teoria i Badania. Elbląg: Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej.

10. Sęk H., Cieślak R. (2012). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN.

11. Skrzypińska, K. (2010). Relacje rodzinne a dobrostan psychiczny w perspektywie rozwojowej. W : T. Rostowska, A. Jarmołowska (red.). Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego. (s. 143 - 156). Warszawa: Difin.

12. Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Zakres tematów:

Tematyka główna i zakres prac badawczych w ramach seminarium:

„Zasoby jednostki i rodziny oraz czynniki ryzyka w obliczu konfliktów, kryzysów i zmian życiowych”

1. Praca magisterska – etapy pracy, zasady prowadzenia badań, pisania pracy, rytm badań.

2. Definiowanie obszaru badań - zasoby osobiste, rodzinne oraz zasoby wynikające z relacji w bliskich związkach małżeńskich i partnerskich oraz czynniki ryzyka dla dobrostanu jednostki, rodziny oraz satysfakcji ze związku.

3. Koncepcje teoretyczne użyteczne do formułowania tematów badawczych – koncepcje opisujące zasoby osobiste jednostki, małżeństwa, rodziny oraz czynniki ryzyka stanowiące zagrożenie dla dobrostanu jednostki i rodziny.

4. Koncepcje teoretyczne opisujące poczucie dobrostanu psychicznego jednostki, satysfakcji małżeńskiej. Uwarunkowania dobrostanu psychicznego, satysfakcji małżeńskiej, satysfakcji ze związku – analiza doniesień z badań empirycznych.

5. Przegląd koncepcji wyjaśniających funkcjonowanie partnerów w bliskich związkach – uwarunkowania satysfakcji małżeńskiej i analiza przyczyn braku satysfakcji. Różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami. Wydarzenia krytyczne a funkcjonowanie w związku, rodzinie. Teorie opisujące konflikty interpersonalne – mechanizmy zachowania się osób w konflikcie, uwarunkowania konfliktów, następstwa.

6. Metodologia badań naukowych – etapy pracy badawczej, projektowanie badań własnych.

7.- 10. Formułowanie własnego tematu badawczego – przegląd koncepcji i wyników badań, krytyczna analiza stanu wiedzy i badań. Poszukiwanie literatury naukowej, sporządzanie bibliografii zgodnie z obowiązującymi standardami.

11.-14. Stawianie problemów badawczych w oparciu o zgromadzoną literaturę – umiejętność formułowania problemów badawczych, prezentacje.

13. Podsumowanie seminarium.

Metody dydaktyczne:

Dyskusje w grupie seminaryjnej na podstawie studiowanej literatury przedmiotu, praca w małych grupach, prezentacje ustne z zakresu wybranej problematyki badawczej oraz krytyczna analiza doniesień z badań wynikających ze studiów literaturowych; dyskusje mające na celu przygotowanie pracy pisemnej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z seminarium to średnia ocen z: pisemnej pracy zaliczeniowej, prezentacji ustnej /referatu/ dotyczącej definiowania problematyki badań własnych.

Uwagi:

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej z seminarium jest obecność na minimum 90% zajęć (w przypadku nieobecności usprawiedliwionej dopuszcza się możliwość uzgodnienia rodzaju i tematu zadania na zaliczenie), studiowanie i gromadzenie literatury przedmiotu, prezentacje ustne z zakresu problematyki badań własnych oraz przedstawienie w wyznaczonym terminie krótkiej pracy pisemnej zaliczającej semestr zawierającej następujące elementy: sformułowanie tematu pracy, prezentacja wybranych aspektów planowanej problematyki badawczej na podstawie dotychczasowych studiów literaturowych, strukturyzacja tekstu (podział na merytorycznie uzasadnione części: tytuły, śródtytuły), przedstawienie spisu bibliografii wg zalecanych standardów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)