Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie - sem. 3 [06-PS-SM-403] semestr zimowy 2019/2020
seminarium, grupa nr 11

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie - sem. 3 [06-PS-SM-403]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 11 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Łukasz Jach
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Dymkowski, M. (2003). Zmienność mentalności a historyczna ogólność teorii psychologicznych.

W: Z. Piskorz, T. Zaleśkiewicz (red.), Psychologia umysłu (s. 226–236). Gdańsk: GWP.

2. Feist, G.J. (2006). The psychology of science and the origin of scientic mind. New Haven, London: Yale University Press.

3. Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych

w języku polskim na podstawie reguł APA. Warszawa: Liberi Libri.

4. Jach, Ł. (2015). Nauka jako obiekt kultu. Wprowadzenie do koncepcji scjentoteizmu. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

5. Jach, Ł., Sikora, T. (2010). Mentalność prawego kciuka jako poznawczy regulator funkcjonowania współczesnego człowieka. W: A.M. Zawadzka, M. Górnik-Durose (red.), Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu. Psychologiczne ścieżki współzależności (s. 47–63). Sopot: GWP.

6. Kahneman, D. (2013). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina.

7. Kossowska, M. (2005). Umysł niezmienny… Poznawcze mechanizmy sztywności. Kraków: Wydawnictwo UJ.

8. Lachowicz-Tabaczek, K. (2004). Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej. Gdańsk: GWP.

9. Nosal, C.S. (2007). Psychologia poznania naukowego – umysły i problemy. Nauka, 2, 57–76.

10. Sikora, T., Górnik-Durose, M. (2013). O mentalności współczesnego człowieka, jej źródłach i przejawach. W: M. Górnik-Durose (red.), Kultura współczesna a zdrowie. Aspekty psychologiczne (s. 15–50). Sopot: GWP.

LITERATURA DODATKOWA:

Zależna od tematu pracy magisterskiej konkretnych uczestników zajęć.

Zakres tematów:

Zajęcia stanowią kontynuację problematyki rozpoczętej w ramach modułu Seminarium magisterskie 2. Studenci posiadając już wyraźnie skonceptualizowane problemy, wstępnie rozpoznaną literaturę do części teoretycznej pracy i dobrane narzędzia badawcze, koncentrować będą się na zgromadzeniu danych empirycznych oraz ich analizie. W związku z wymienionymi elementami studenci w ramach zajęć dydaktycznych oraz pracy własnej zajmą się (1) przeprowadzeniem badań empirycznych i archiwizacją zebranych w ich trakcie danych (2) przeprowadzaniem obliczeń statystycznych weryfikujących postawione hipotezy (3) wstępnym przedstawieniem uzyskanych rezultatów badań.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia odbywają się co tydzień w liczbie 2 lub 4 godzin dydaktycznych. W trakcie zajęć studenci przećwiczą metody statystycznej obróbki uzyskanych w badaniach danych empirycznych, szczegółowo przedstawią uzasadnienia sformułowanych hipotez badawczych oraz zaprezentują wyniki uzyskane w przeprowadzonych badaniach empirycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Zarówno w przypadku ocen cząstkowych, jak i oceny końcowej z przedmiotu zastosowanie ma standardowa skala ocen akademickich:

- 0%-59% - niedostateczny (2)

- 60%-69% - dostateczny (3)

- 70%-74% - dostateczny plus (+3)

- 75%-84% - dobry (4)

- 85%-89% - dobry plus (+4)

- 90%-100% - bardzo dobry (5)

W przypadku poszczególnych ocen bierze się pod uwagę następujące aspekty struktury ocenianego materiału:

• Przystawalność przedstawionego materiału do wymagam konkretnej pracy

• Zawartość merytoryczna wywodu.

• Osadzenie wywodu w funkcjonujących koncepcjach psychologicznych.

• Powiązanie treści z zagadnieniami praktycznymi i/lub ogólnym kontekstem funkcjonowania współczesnego człowieka.

• Obudowanie wywodu odniesieniami bibliograficznymi, w szczególności wskazującymi teksty opublikowane w ciągu ostatnich 10 lat.

• Realność kwestii przeprowadzenia badań w aspektach doboru próby, użycia narzędzi badawczych, zebrania wyników i możliwości ich analizy.

• Spójność pracy ze Standarami APA (w przypadku prac pisemnych) lub uprzystępnienie przekazu odbiorcom (w przypadku prac ustnych).

UWAGA: W przypadku odkrycia w pracy znamion plagiatu lub innego zachowania podlegającego negatywnej ocenie etycznej (np. zlecenia przygotowania pracy przez inną osobę) dane zachowanie będzie podlegać omówieniu na forum grupy seminaryjnej oraz skutkować oceną niedostateczną

Poszczególne, poddawane ocenie elementy procesu weryfikacji następują w określonych momentach cyklu zajęć:

• Ustne przedstawienie wstępnych wyników badań empirycznych odbędzie się ok. 40 godziny zajęć dydaktycznych (styczeń 2018),

• Pisemne przedstawienie postępów w przygotowywaniu pracy magisterskiej (obejmujące część teoretyczną, pytania i hipotezy badawcze oraz ich uzasadnienie, opis procedury badań, przegląd narzędzi badawczych i specyfikę próby) odbędzie się do końca 1 tygodnia zimowej sesji egzaminacyjnej).

Uwagi:

Warunkiem wstępnym uczestnictwa w module jest posiadanie zaliczenia modułu Seminarium magisterskie 2, czyli de facto posiadanie wyraźnie skonceptualizowanego problemu badawczego, którym student chce zająć się w swojej pracy magisterskiej, zarysu części teoretycznej pracy magisterskiej i wyznaczonej przestrzeni zmiennych badanych w projekcie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)