SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne [06-PS-NM-231]
semestr letni 2019/2020
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne [06-PS-NM-231] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 19:30 - 21:00
sala 112 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Bolek-Kochanowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Cierpiałkowska, L. (2013). Psychopatologia. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar (rozdział 7, 9) 2. Butcher, J., Hooley, J., Mineka S. (2017). Psychologia zaburzeń DSM-5. Sopot: GWP (rozdział 13 Schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne; s. 549 – 594). 3. Frith Ch., Johnstone E. (2012): Schizofrenia, r. 7: Zrozumieć objawy schizofrenii 4. Grzywa, A. (2011). Zaburzenia urojeniowe. W: Pużyński, S., Rybakowski, J., Wciórka, J. (red.) Psychiatria kliniczna, T.2. Wrocław: ELSEVIER Urban&Partner (rozdział 4.2) 5. Jakubik, A. (2003). Zaburzenia osobowości -rozdz. „Funkcjonowanie osobowości w psychozach” s. 235-251 8. Liberman, J.A., Stroup, T.S., Perkins, D. O. (2006) (red). The American Psychiatric Publishing Schizofrenia. Egis Polska, rozdział 11 (Psychopatologia s. 185-214) 9. Pużyński, S., Wciórka, J. (red.) (2007). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius"; Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. 10. Pużyński, S. (2011). Choroby afektywne nawracające. W: Pużyński, S., Rybakowski, J., Wciórka, J. (red.) Psychiatria kliniczna, T.2. Wrocław: ELSEVIER Urban&Partner (rozdział 6) 11. Wciórka, J. (2011). Zaburzenia schizotypowe. W: Pużyński, S., Rybakowski, J., Wciórka, J. (red.) Psychiatria kliniczna, T.2. Wrocław: ELSEVIER Urban&Partner (rozdział 4.2) 12. Wciórka, J. (2011). Psychozy schizoafektywne. W: Pużyński, S., Rybakowski, J., Wciórka, J. (red.) Psychiatria kliniczna, T.2. Wrocław: ELSEVIER Urban&Partner (rozdział 4.3) LITERATURA DODATKOWA 1. De Barbaro, B. (1999): Schizofrenia w rodzinie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdziały 1,2,3 2. Birchwood, M., Jacson, Ch. (2004). Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. Gdańsk, GWP., rozdział 4, 5 3. Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Pużyński, S. (2009). Depresje i zaburzenia afektywne. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL. 5. Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2011). Psychiatria. Podstawy psychiatrii. T.2. Wrocław: Elsevier Urban&Partner. 6. Rybakowski, J. (2008). Koncepcja spektrum choroby afektywnej dwubiegunowej. Via Medica, 5, 3, 75-82 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Epidemiologia i objawy schizofrenii. Obraz kliniczny schizofrenii, postacie schizofrenii: schizofrenia ostra i przewlekła, Typ I i Typ II; objawy pozytywne i negatywne schizofrenii. 2. Schizofrenia w ujęciu systemowym – patomechanizm i przebieg choroby. Pozycja nozologiczna - kryteria diagnostyczne. 3. Etiologia schizofrenii - Teoria neurorozwojowa, hipoteza predyspozycji i stresu; Koncepcje systemowe. 4. Przyczyny biologiczne i leczenie schizofrenii – farmakoterapia, interwencje społeczne i środowiskowe, interwencje psychospołeczne. 5. Zaburzenia typu schizofrenii, zaburzenie schizoafektywne i zaburzenie urojeniowe. Definicja i pozycja nozologiczna, etiologia i patomechanizm, obraz kliniczny. 6 Choroba afektywna dwubiegunowa – epidemiologia, przebieg, kryteria diagnostyczne, leczenie 7. Depresje – obraz kliniczny, epidemiologia, kryteria diagnostyczne, przyczyny i leczenie |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów źródłowych, studia przypadków, prezentacje multimedialne, prezentacje filmów, dyskusja |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą wystawienia oceny końcowej z ćwiczeń jest zaliczenie pisemnego kolokwium oraz prezentacja opracowanego w parach studium przypadku oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczenie dwóch ćwiczeń). Ocena końcowa zostanie wyliczona jako średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia – testu wiadomości i studium przypadku. Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,30 – studium przypadku 0,70 – test wiadomości Aby zaliczyć moduł na ocenę pozytywną zarówno test wiadomości jak i studium przypadku muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Test wiadomości oceniany będzie według skali: 0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0) 60 - 67% - ocena dostateczna (3.0) 68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5) 76 - 83% - ocena dobra (4.0) 84 – 91% - ocena dobry plus (4.5) 92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0) Studium przypadku będzie oceniane na ocenę w skali niedostateczny (2.0) - bardzo dobry (5.0). Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności na zajęciach. W przypadku nieodrobienia przez studenta nieobecności przekraczających dopuszczony limit, każda nieodrobiona nieobecność ponad limit będzie skutkować obniżeniem oceny końcowej z ćwiczeń o pół stopnia. Nieobecności należy odrobić przed zakończeniem semestru, najpóźniej podczas ostatnich zajęć dydaktycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.