Diagnoza psychologiczna [06-PS-SM-016]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Diagnoza psychologiczna [06-PS-SM-016] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
sala 210 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 24 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agnieszka Pasztak-Opiłka |
Literatura: |
Paluchowski, W., J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces- narzędzia- standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk, GWP. Pasztak- Opiłka, A. (2016) (red.). O prawdziwej pracy psychologa. Spotkania z praktykami. Warszawa: Difin. Morrison J. (2012). Diagnoza psychiatryczna. Kraków, Wydawnictwo UJ. Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. t 1-3, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
Zakres tematów: |
Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie warunków zaliczenia przedmiotu oraz zarysu tematyki. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. Model diagnozy Paluchowskiego- faza prediagnostyczna. Model diagnozy Paluchowskiego- faza badania i wstępnych decyzji. Model diagnozy Paluchowskiego- faza opisu i interpretacji. Model diagnozy Paluchowskiego- faza formułowania zaleceń interwencyjnych. Diagnoza różnicowa- przegląd zagadnień. Wywiad psychologiczny, rodzaje wywiadów. Budowanie wywiadu ustrukturalizowanego, częściowo ustrukturalizowanego. Praca z wywiadem swobodnym (etapy analizy uzyskanych danych) Obserwacja psychologiczna, rodzaje obserwacji. Praktyczne aspekty obserwacji ustrukturalizowanej. Testy psychologiczne- kwestionariusze, próby zadaniowe, testy projekcyjne- podział, narzędzia zdyskredytowane. Kryteria testu psychologicznego. Konceptualizacja przypadku- tworzenie konceptualizacji na podstawie danych, uzyskanych w trakcie badania psychologicznego. Raport psychologiczny – samodzielne pisanie raportów skierowanych do różnych odbiorców. Krytyczna analiza raportów psychologicznych. Błędy diagnostyczne- psychodrama w laboratorium psychologicznym. Analiza nagrania. Podsumowanie zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
zgodnie z informacjami w sekcji nadrzędnej liczba godzin pracy własnej studenta: 60 opis pracy własnej studenta: Analiza informacji uzyskanych z literatury obowiązkowej i uzupełniającej. Samodzielne budowanie wywiadu oraz wykorzystanie arkuszy obserwacji ustrukturalizowanej. Tworzenie konceptualizacji przypadku. Pisanie raportów psychologicznych. Przygotowanie psychodramy, skupionej na zaakcentowaniu błędów diagnostycznych, udział w nagraniu, opracowanie nagrania. Szczegółowa analiza uzyskanego materiału. |
Metody i kryteria oceniania: |
3 Kolokwia cząstkowe. Przystąpienie do każdego kolejnego wymaga zaliczenia poprzedniego na ocenę pozytywną. Psychodrama: Aktywny udział w psychodramie rejestrowanej na kamerach w laboratorium pozwoli zdobyć dodatkową ocenę 5,0. Do wyboru: aktywny udział w opracowywaniu materiału filmowego. Ocena końcowa z zaliczenia stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z kolokwiów cząstkowych (plus ewentualna ocena za udział w psychodramie) Możliwe 2 nieobecności nieusprawiedliwione, każda kolejna wymaga zdania materiału na dyżurach |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.