Propedeutyka psychologii klinicznej [06-PS-SM-030]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Propedeutyka psychologii klinicznej [06-PS-SM-030] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co druga środa (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 105 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co druga środa (nieparzyste), 15:15 - 16:45
sala 207 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | 27 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dominik Adamek |
Strona domowa grupy: | https://el.us.edu.pl/wns/course/view.php?id=184 |
Literatura: |
Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Aleksandrowicz J.W. (1998). Zaburzenia nerwicowe, Zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych (według ICD-10). Psychopatologia, diagnostyka, leczenie. Kraków: Wyd. UJ. Buchter J, N, Hooley J.M, Mineka S (2017): Psychologia zaburzeń, GWP: Gdańsk. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania ICD 10, kryteria diagnostyczne DSM5 Sęk,H Wprowadzenie do psychologii klinicznej, rozdz. 4, Literatura uzupełniająca: Cierpiałkowska ,L(2013): Psychopatologia, Scholar, Stemplewska -Żak, Kreitz K., (2005): Wywiad psychologiczny jako postępowanie badawcze Suchańska A. (2012) Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Seligman, S.;Walker, F,.; Rosenhan, D (2003).: Psychopatologia, Poznań: Zysk i S-ka |
Zakres tematów: |
1. Przedmiot, zakres, zadania psychologii klinicznej. 2. Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna w psychologii klinicznej -implikacje praktyczne i ograniczenia. 3. Modele diagnozy psychologicznej. Etapy postępowania diagnostycznego. 4.Podstawy klinicznej diagnozy psychologicznej - metody swobodne i psychometryczne diagnozy psychologicznej. 5. Kliniczne oddziaływania pomocowe - interwencja kryzysowa, poradnictwo psychologiczne i psychoterapia. 6. Interwencja kryzysowa - specyfika funkcjonowania psychologicznego człowieka po urazie psychicznym i podstawowe założenia pracy z osobą doświadczającą kryzysu. 7. Zaburzenia lękowe - psychologiczne koncepcje wyjaśniające etiopatogenezę, mechanizmy psychologicznego funkcjonowania, obraz kliniczny oraz formy pomocy psychologicznej. 8. Zaburzenia psychotyczne - psychologiczne koncepcje wyjaśniające etiopatogenezę, mechanizmy psychologicznego funkcjonowania, obraz kliniczny oraz formy pomocy psychologicznej. 9. Zaburzenia osobowości - psychologiczne koncepcje wyjaśniające etiopatogenezę, mechanizmy psychologicznego funkcjonowania, obraz kliniczny oraz formy pomocy psychologicznej. 10. Zaburzenia afektywne – psychologiczne koncepcje wyjaśniające etiopatogenezę, mechanizmy psychologicznego funkcjonowania, obraz kliniczny oraz formy pomocy psychologicznej. 11. Zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych – obraz kliniczny, główne koncepcje i modele uzależnienia, formy pomocy psychologicznej. 12. Zaburzenia o podłożu organicznym - obraz kliniczny i formy wsparcia. 13. Model zawodowy psychologa klinicznego. Zadania psychologa klinicznego w obszarze różnych dziedzin. Etyczny kontekst działalności zawodowej psychologa klinicznego. 14. Psychologia kliniczna w kontekście prawnym – ustawa o ochronie zdrowia psychicznego – tajemnica zawodowa psychologa, ochrona praw pacjenta, zasady leczenia przymusowego. 15. Podsumowanie zajęć |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na temat obszarów i zastosowania psychologii klinicznej. Prezentacja studiów przypadku – omawianie ich specyfiki, wyjaśnianie przyczyn, ustalanie metod analizy i możliwych interwencji klinicznych. Ćwiczenia warsztatowe dotyczące umiejętności praktycznych psychologa klinicznego. Analiza nagrań audiowizualnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności) oraz zaliczenie dwóch testów wiadomości. Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z dwóch kolokwiów. Kolokwium odbywa się poprzez platformę Moodle, ma charakter quizu złożonego z pytań różnego rodzaju. Kolokwium odbywa się w terminie wyznaczonym przez prowadzącego, student dysponuje jednym, ograniczonym czasowo podejściem do zadania, kolejność pytań w teście oraz kolejność możliwych odpowiedzi w przypadku pytań wyboru są losowe. Kryteria oceny testu wiadomości: 51-60% punktów - ocena dst 61-70% dst + 71-80% db 81-90% db + 91-100% bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.