Potrzeby edukacyjne uczniów na III i IV etapie edukacyjnym 13-EM-S2-PEEE
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Potrzeby edukacyjne uczniów na III i IV etapie edukacyjnym 13-EM-S2-PEEE | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr zimowy 2019/2020 (2019/2020Z)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Natalia Ruman | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
• Clifford H.E. (2006), Dyscyplina i kierowanie klasą. Warszawa • Fontana D.(1998), Psychologia dla nauczycieli • Gajewska G. (2009), Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra, Wyd. PEKW „Gaja”. • Janowski A. (2009), Pedagogika praktyczna. Warszawa. Wyd. Fraszka Edukacyjna • Janowski A. (20100, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa, Wyd. Fraszka Edukacyjna • Janowski A. (1995), Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa • Jundziłł E. Pawłowska R. [red.](2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia (wybrane rozdz.). • Krauze – Sikorska H., Kuszak K. [red.] (2008), Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Poznań, Wyd. naukowe UAM. • Kruszewski K. [red.](1998), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdz.IX-XII) • Piorunek M. (2004), Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznan, Wyd. Naukowe UAM • Rimm S.B. (1994), Bariery szkolnej kariery. Warszawa, WSiP. • Łobocki M. (1985), Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa, nasza Księgarnia.. • Łuczak B. (2000), Niepowodzenia w nauce. Poznań • McWhirter, J.B.T.,A.M.,E.H.(2005), Zagrożona młodzież. Warszawa, |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Sytuacja ucznia przechodzącego na II i IV etap edukacji; problemy adaptacji do zmian. Poznawanie ucznia będącego na II i IV etapie edukacyjnym i jego środowiska. Metody i techniki określania potencjału ucznia. Konstruowanie narzędzi diagnostycznych. Opracowanie diagnozy dla potrzeb edukacji na II etapie edukacyjnym. Etyka w diagnozowaniu. Wychowanie w szkole na II i IV etapie edukacyjnym Trudności wychowawcze na II etapie edukacyjnym: rodzaje, przyczyny, skutki. Klasa szkolna jako środowisko życia i rozwoju ucznia będącego na II i IV etapie edukacyjnym. Praca z klasą szkolną na II etapie edukacyjnym. Dyscyplina w klasie szkolnej i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej. Klimat społeczny klasy i jego kreowanie. Opieka w szkole na II i IV poziomie edukacyjnym. Działalność opiekuńcza szkoły wobec uczniów będących na II i IV etapie edukacyjnym. Formy opieki. Profilaktyka w szkole. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na II i IV etapie edukacyjnym. Nieprawidłowości w funkcjonowaniu ucznia: rodzaje, przyczyny skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju i jej projektowanie. Uczeń przewlekle chory i praca z nim. Uczeń zdolny i praca z nim. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na II i IV etapie edukacyjnym i praca z nim. Poradnictwo edukacyjno – zawodowe. Wybory i plany edukacyjne i zawodowe Aspiracje, motywacja i jej kształtowanie Nauczyciel jako doradca. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami na II i IV etapie edukacyjnym. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
pogadanka, wykład, prezentacja multimedialna, projekty |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność, wypowiedzi i refleksje pisemne, kolokwium |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr N. Ruman |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.