Poetyka historyczna [02-FP-S1-PH]
semestr zimowy 2019/2020
Laboratorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Poetyka historyczna [02-FP-S1-PH] | ||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marek Pytasz | ||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
T. S. Eliot: Tradycja i talent indywidualny. W: tenże: Kto to jest klasyk i inne eseje. Kraków 1998; M.Głowiński: Tradycja literacka. W: Problemy teorii literatury. Seria 1. Red. H. Markiewicz. Wrocław 1987; J. Sławiński: Synchronia i diachronia w procesie historycznoliterackim. W: Problemy teorii literatury. Seria 2. Red. H. Markiewicz. Wrocław 1987; D. Pawelec: Jak możliwa jest dziś poetyka historyczna? „Teksty Drugie” 1994, nr 5/6; S. Balbus: Historycznoliteracka aktywność stylizacji. W: tenże: Między stylami. Kraków 1996; R. Nycz: Parodia i pastisz. W: tenże: Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Warszawa 1993; J. Culler: Presupozycje i intertekstualność. W: Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”. Red. K. Bartoszyński, M. Głowiński, H. Markiewicz. Seria 2. Wrocław 1988; |
||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
: Pojęcie poetyki historycznej (przedmiot i zakres badań, kategorie poetyki historycznej). Wprowadzenie pojęcia tradycji literackiej i porządków diachronii i synchronii w procesie historycznoliterackim. Historyczne przekształcenia i rozwój form literackich, różnicowanie i wzajemne oddziaływanie form i systemów literackich. Analiza dzieła literackiego w porządku historycznoliterackim. Poetyka sformułowana i immanentna (poetyka sformułowana i obszary jej realizacji, przykładowa rekonstrukcja poetyki immanentnej). Historyczny wymiar dzieła literackiego (dzieło literackie a macierzysty kontekst literacki, dzieło literackie a tradycja; fenotyp i genotyp dzieła literackiego, zagadnienia analizy historycznej dzieła literackiego). Intertekstualność: od dialogicznej koncepcji Bachtina do poststrukturalizmu. Typologia zjawisk i strategii intertekstualnych (stylizacja, aluzja literacka, pastisz, parodia, restytucja formy). |
||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia praktyczne: analiza i interpretacja utworów poetyckich z uwzględnieniem ich związków z tradycją literacką, przygotowanie do samodzielnego pisania historycznoliterackiej interpretacji utworu poetyckiego.Praca z kanonicznymi tekstami teoretycznymi teoretycznoliterackich. Wykształcenie umiejętności lektury tekstu literackiego w kontekście procesu historycznoliterackiego. |
||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć. Praca semestralna. |
||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
3 sem. fil. pol. I stopnia, grupa dziekańska G6 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.