Fakultet specjalnościowy - Praca z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasach 1-3 [06-PE-EWP-S1-39.31]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Fakultet specjalnościowy - Praca z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasach 1-3 [06-PE-EWP-S1-39.31] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 202 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Anida Szafrańska | ||||||||||||||||
Literatura: |
1. Danielewicz D., Pisula E. (red.) (2003) Terapia i edukacja osób z autyzmem, Wybrane Zagadnienia. Warszawa. 2. Florek A., Hamerlak K. Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, Warszawa. 3. Gałecki P., Święcicki Ł. (red. nauk. wyd. pol.) (2015) Kryteria diagnostyczne z DSM 5: Desk Reference. Wrocław. 4. Hanbury M. (2016), Strategie wspierania pozytywnych zachowań dzieci i młodzieży z autyzmem, Warszawa. 5. Kossewska J. (red.) (2009) Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków. 6. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i problemów Zdrowotnych. Rewizja 10, WHO 2008. 7. Nason B. (2017) Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Kraków. 8. Święcicka J. (2010), Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli. Kraków. Literatura uzupełniająca: 1. Baker J. (2016) Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Gdańsk. 2. Bullock C. (2018) 100 pomyslów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Wspomaganie uczniów z autyzmem. Gdańsk. 3. De Clerq H. (2005) Autyzm od wewnątrz. Antwerpia. 4. Cybulska R., Dryjańska J. (2016). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. Warszawa. 5. Edeelson S. M., Johnson J. B. (2018) Zachowania autoagresywne w autyzmie. Przyczyny i postępowanie. Gdańsk. 6. Faherty C. (2018) Autyzm… Co to dla mnie znaczy. Kraków 7. Gray C. (2014) Nowe historyjki społeczne. Ponad 150 historyjek, które uczą umiejętności społecznych dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i ich rówieśników. Gdańsk. 8. Kruk-Lasocka J. (2003), Autyzm, czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław. 9. Prokopiak A. (red. nauk.) (2014) Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Warszawa – Lublin. 10. Aktualne ustawy i rozporządzenia MEN regulujące edukacje dzieci z zaburzeniami ze sopektrum autyzmu. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a całościowe zaburzenia rozwoju. Klasyfikacja DSM V oraz klasyfikacja ICD 10. 2. Funkcjonowanie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Problemy poznawcze, społeczne, emocjonalne i sensoryczne. Konsekwencje dla procesu edukacji. 3. Organizacja procesu edukacyjnego: - Tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się. - Realizacja indywidualnego programu edukacyjno terapeutycznego. - Cele edukacyjne i edukacyjno terapeutyczne. - Ocenianie ucznia. - Dostosowanie wymagań edukacyjnych. - Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia. 4. Metody pracy rozwijające umiejętności społeczne. 5. Prezentacja scenariuszy zajęć, pomocy dydaktycznych. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Metody podające: mini wykład, prezentacja multimedialna. 2. Metody praktycznego działania. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przygotowanie w grupach 3-4 osobowych konspektu zajęć. 2. Przeprowadzenie w grupie ćwiczeń uwzględniających specyfikę funkcjonowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Ocenie podlegać będzie: konspekt zajęć, przygotowanie pomocy dydaktycznych, sposób prezentacji, kreatywność, zaangażowanie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.