Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet specjalnościowy - Praca z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasach 1-3 [06-PE-EWP-S1-39.31] semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Fakultet specjalnościowy - Praca z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasach 1-3 [06-PE-EWP-S1-39.31]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 202
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anida Szafrańska
Literatura:

1. Danielewicz D., Pisula E. (red.) (2003) Terapia i edukacja osób z autyzmem, Wybrane Zagadnienia. Warszawa.

2. Florek A., Hamerlak K. Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, Warszawa.

3. Gałecki P., Święcicki Ł. (red. nauk. wyd. pol.) (2015) Kryteria diagnostyczne z DSM 5: Desk Reference. Wrocław.

4. Hanbury M. (2016), Strategie wspierania pozytywnych zachowań dzieci i młodzieży z autyzmem, Warszawa.

5. Kossewska J. (red.) (2009) Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków.

6. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i problemów Zdrowotnych. Rewizja 10, WHO 2008.

7. Nason B. (2017) Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Kraków.

8. Święcicka J. (2010), Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli. Kraków.

Literatura uzupełniająca:

1. Baker J. (2016) Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Gdańsk.

2. Bullock C. (2018) 100 pomyslów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Wspomaganie uczniów z autyzmem. Gdańsk.

3. De Clerq H. (2005) Autyzm od wewnątrz. Antwerpia.

4. Cybulska R., Dryjańska J. (2016). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. Warszawa.

5. Edeelson S. M., Johnson J. B. (2018) Zachowania autoagresywne w autyzmie. Przyczyny i postępowanie. Gdańsk.

6. Faherty C. (2018) Autyzm… Co to dla mnie znaczy. Kraków

7. Gray C. (2014) Nowe historyjki społeczne. Ponad 150 historyjek, które uczą umiejętności społecznych dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i ich rówieśników. Gdańsk.

8. Kruk-Lasocka J. (2003), Autyzm, czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław.

9. Prokopiak A. (red. nauk.) (2014) Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Warszawa – Lublin.

10. Aktualne ustawy i rozporządzenia MEN regulujące edukacje dzieci z zaburzeniami ze sopektrum autyzmu.

Zakres tematów:

1. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a całościowe zaburzenia rozwoju. Klasyfikacja DSM V oraz klasyfikacja ICD 10.

2. Funkcjonowanie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Problemy poznawcze, społeczne, emocjonalne i sensoryczne. Konsekwencje dla procesu edukacji.

3. Organizacja procesu edukacyjnego:

- Tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się.

- Realizacja indywidualnego programu edukacyjno terapeutycznego.

- Cele edukacyjne i edukacyjno terapeutyczne.

- Ocenianie ucznia.

- Dostosowanie wymagań edukacyjnych.

- Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia.

4. Metody pracy rozwijające umiejętności społeczne.

5. Prezentacja scenariuszy zajęć, pomocy dydaktycznych.

Metody dydaktyczne:

1. Metody podające: mini wykład, prezentacja multimedialna.

2. Metody praktycznego działania.

Metody i kryteria oceniania:

1. Przygotowanie w grupach 3-4 osobowych konspektu zajęć.

2. Przeprowadzenie w grupie ćwiczeń uwzględniających specyfikę funkcjonowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Ocenie podlegać będzie: konspekt zajęć, przygotowanie pomocy dydaktycznych, sposób prezentacji, kreatywność, zaangażowanie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)