Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawiska i interwencji [06-PE-RT-S1-31.7]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawiska i interwencji [06-PE-RT-S1-31.7] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 6 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 29 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Gierczyk | ||||||||||||||
Literatura: |
Brian Corby, Child Abuse; Toward a knowledge base, Open University Press (3ed); Glasgow 2006 The APSAC Handbook on child maltreatment. Second Edition, Ed. J. Myers et all, Sage Publications, London-New Delhi 2002 „Dzieciństwo – witraż bolesny” Chowanna 2010, nr 1, pod red. E.Jarosz E.Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice 2008 i 2009 E.Jarosz, Dom który krzywdzi, Katowice 2001 E.Jarosz, Międzynarodowe standardy przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci, Warszawa 2008 E.Jarosz: Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją , Warszawa 2015 ( na stronie RPD) K.Browne, M.Herbert, Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, Warszawa 1999 K.Kendall_Tackett, Skutki zdrowotne krzywdzenia dzieci, "Dziecko Krzywdzone" 2004, nr 8 S.Forward, Toksyczni rodzice, Warszawa 1992 J.L.Herman, Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi, Gdańsk 1998 (maltretowanie dzieci) J.Mellibruda: Przeciwdziałanie przemocy domowej, Warszawa 2009 K.Kamińska: Dobro dziecka w dyskursie państwo-rodzina, inaczej o przemocy domowej. Impuls, Kraków 2009 D.Iwaniec, J.Szmagalski (red.): Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie, Warszawa 2002 Ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z 2010 roku Czasopismo „Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka” (www.dzieckokrzywdzone.pl) Materiały edukacyjne Fundacji Dzieci Niczyje www.fdn.org Strony www. : Rzecznik Praw Dziecka, Niebieska Linia, Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej www.endcorporalpunishment.org http://srsg.violenceagainstchildren.org/publications |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Mity o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie 2. Istota zjawiska (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska?); Formy i przejawy przemocy wobec dzieci. 3. Historia zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej? Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (kwestie diagnozy społecznej i lokalnej - przykłady danych i badań). 4. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/ 5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa 6. Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu krzywdzenia dzieci. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce. 7. Systemy lokalne ochrony dzieci przed przemocą; wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań, Zespoły interdyscyplinarne, Procedura Niebieska Karta – aspekty diagnostyczne . Przykłady rozwiązań systemowych i programów w innych krajach. Przegląd wybranych programów polskich w zakresie ograniczania problemu oraz kampanie społeczne. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusje problemowe, analiza krytyczna, analiza egzemplifikacji, metoda projektów, prezentacje multimedialne, gry dydaktyczne |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
przygotowanie broszury informacyjnej dotyczącej wybranej formy przemocy oraz analiza uwarunkowań i możliwości zapobiegania przemocy w oparciu o wybrany przypadek filmowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.