Fakultet specjalnościowy - Terapia z udziałem zwierząt [06-PE-EWP-N1-39.2]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Fakultet specjalnościowy - Terapia z udziałem zwierząt [06-PE-EWP-N1-39.2] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 16:00 - 17:30
sala 206 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 34 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Anna Kurzeja | ||||||||||||
Literatura: |
Bernatchez A.: L’utilisation therapeutique de l’animal aupres de l’enfant, Animots, Quebec 2000. Coren S.: Dlaczego kochamy psy. Warszawa 2003. Delacato C.H.: Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Fundacja Synapsis, Warszawa 1995. Franczyk A., Krajewska K., Skorupa J., Baw się porzez animaloterapię. Kraków 2012. Flynn C.: Battered women and their animal companions: Symbolic interaction between human and nonhum animals, Society and Animals, t.8, nr2 w: Konecki K.T., Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych. Warszawa 2005. Kulisiewicz B.: Witaj piesku! Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków 2007. Pawlik-Popielarska B.: Terapia z udziałem psa. Gdańsk 2005. Redefer L.A., Goldman J.F.: Brie report: Pet facilitated therapy with autistic children, Jurnal of autism and developmental disorders 1989 [w:] Bernatchez A.: L’utilisation therapeutique de l’animal aupres de l’enfant, Animots, Quebec 2000. Serpell J.: W towarzystwie zwierząt, Warszawa 1999. Strumińska A. (red.), Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2003. Franczyk A., Krajewska K.: Skarbiec nauczyciela-terapeuty, Kraków 2005. Heipertz-Hengst C.: Jazda konna dla osób niepełnosprawnych, Warszawa 1997. Konecki K.T.: Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych. Warszawa 2005. Olechnowicz H.: Dziecko własnym terapeutą, Warszawa 1995. Olechnowicz H.: U źródeł rozwoju dziecka, Warszawa 1999. Pileccy W., J. (red.): Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, Kraków 2000. Randolph Flynn P.A.: W trosce o zdrowie. Pomaganie z perspektywy holistycznej [w:] Santorski J. (red.): Abc psychologicznej pomocy, Warszawa 1993. Straub I.: Hipoterapia. Neurofizjologiczna gimnastyka lecznicza na koniu, Stuttgart 1991. Sutton C.: Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci, Warszawa 1992. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Historia rozwoju zooterapii. 2. Domestykacja zwierząt jako proces tworzących się i więzi. 3. Rola zwierząt w wychowaniu i socjalizacji. Badania dotyczące korzyści z posiadania zwierząt domowych. 4. Antropomorfizacja i personifikacja zwierząt. 5. Terapia z udziałem zwierząt. 6. Formy terapii z udziałem zwierząt. 7. Dogoterapia i hipoterapia w odniesieniu do dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej. 8. Interwencja realizowana przy udziale zwierzęcia oraz jej wpływ na zachowanie się dzieci wycofanych społecznie. 9. Stymulacja sensoryczna wobec dzieci autystycznych. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja, reportaż, udział w zajęciach hipoterapii, dogoterapii. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie znajomość podstawowych zagadnień z zakresu terapii z udziałem zwierząt Znajomość literatury przedmiotu. Student czyta zadane lektury i bierze udział w problemowej dyskusji grupowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.