Gatunki dziennikarskie [05-DK-S1-GD16]
semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Gatunki dziennikarskie [05-DK-S1-GD16] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala SALA SYMPOZJALNA I Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 109 |
Limit miejsc: | 130 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Kazimierz Wolny-Zmorzyński |
Literatura: |
LEKTURY OBOWIĄZKOWE TEORIA: Pisanie. Z Ryszardem Kapuścińskim rozmawia Marek Miller. Warszawa 2012; Olszański Leszek, Dziennikarstwo internetowe. Warszawa 2006; Marcjanik Małgorzata, Mówimy uprzejmie. Warszawa 2009; Kita Małgorzata, Wywiad prasowy. Język – gatunek – interakcja. Katowice 1998. Salski Mirosław, Dziennikarz na wizji. Szczecin 2014; Wolny-Zmorzyński Kazimierz, Reportaż jak go napisać ? Warszawa 2004; Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język. Warszawa 2010; Wolny-Zmorzyński K., Fotograficzne gatunki dziennikarskie. Warszawa 2007; Wolny-Zmorzyński K., P. Urbaniak (red.), Gatunki dziennikarskie w Europie. Wstęp do genologii porównawczej. Wrocław 2017. Ślawska Magdalena, Sztuka mediów. O świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych. Katowice 2019. TEKSTY ŹRÓDŁOWE: Reportaż fabularny (przy tekstach źródłowych nie podaję miejsca i roku wydania książek, by nie ograniczać możliwości studentów w zdobywaniu różnych wydań): 100/XX Antologia polskiego reportażu XX wieku. T.1-3. Pod redakcją Mariusza Szczygła. Warszawa 2014 (teksty do wyboru); Aleksiejewicz S. , Czasy secandhand. Koniec czerwonego człowieka. Aleksijewicz S., Wojna nie ma w sobie nic z kobiety. Jagielski W., Wieże z kamienia. Kąkolewski K., 22 historie, które napisało życie. Kąkolewski K., Baśnie udokumentowane. Kapuściński R., Wojna futbolowa Kapuściński R., Cesarz Lovell J., Bal się nie udał czyli Retif krakowski Łopieńska B., Łapa w łapę. Owsiany E., Linia pod napięciem lub inne reportaże z innego tomu tejże reporterki. Ostałowska L., Cygan to Cygan Pruszyński K., Podróże po Polsce. Podróże po Europie Szczygieł M., Niedziela, która zdarzyła się w środę. Szczygieł M., Gottland. Szczygieł M., Nie ma. Tochman M., Schodów się nie pali. Wańkowicz M., Wrzesień żagwiący. Wańkowicz M., Dzieje rodziny Korzeniewskich Wańkowicz M. Reportaże z Wołynia Reportaż historyczny Brandys M., Kłopoty z panią Walewską. Wachowicz B., Marie jego życia. Felieton Bralczyk J., Mówi się. Bralczyk J., Słowo o słowie. Olbratowski T. Wstawaj, szkoda DNiA, albo, Zbiór wszelkich głupot pełny na różne tematy oraz kwestie podzielony, mądrym dla pamięci, idiotom dla nauki, politykom dla praktyki, malancholikom dla rozrywki erygowany; Passent D., Codziennik Wańkowicz M., Zupa na gwoździu Wańkowcz M, Tędy i owędy Wiech, Przez lufcik. Obowiązkowa lektura tekstów felietonowych z prasy codziennej, tygodniowej, miesięcznej. Komentarz A. Grabowska, Polska w komentarzach. T. I-II. Londyn 1999; Wańkowicz M., Kundlizm; Obowiązkowa lektura komentarzy z prasy codziennej i tygodników opinii Recenzja W. Kubacki, Lata terminowania (stare, ale dobre i ważne!!!) Teksty recenzji z prasy codziennej i periodyków. Wywiad Kąkolewski K., Wańkowicz krzepi. Łopieńska B., Męka twórcza. Warszawa 2004; Orłoś M., Moje spotkania. Oko w oko. Warszawa 1998; Szczygieł M., Na każdy temat. Warszawa 2001; Teksty z prasy codziennej i periodyków. Lektury nadobowiązkowe: Teoria: L. Grobel, Sztuka wywiadu. Przekład E. Spirydowicz. Warszawa 2006; A. Ostrowski, Telewizyjna transmisja sportowa czyli największy teatr świata. Wrocław 2007 J. Schwartz, Reporting. Reporting Handbook. New York-Chicago-Toronto 2002; A. Stuart, Kultura newsów. Tłum. A. Sokołowska. Kraków 2004; M. Wojtak, Gatunki prasowe. Lublin 2004; K. Wolny-Zmorzyński, Ryszard Kapuściński w labiryncie współczesności. Kraków 2004; K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman (red.), Internetowe gatunki dziennikarskie. Warszawa 2010. K. Wolny-Zmorzyński, J. Snopek, W. Furman (red.), Korespondent wojenny. Etyka, historia, współczesność. Kielce 2012; K. Wolny-Zmorzyński, Mistrzowie fotografii dziennikarskiej. Ocena i wartościowanie. Warszawa 2015. Teksty źródłowe (nie podaję miejsca i roku wydania ze względu na kilka wydań danych pozycji): Capote T., Z zimna krwią; Chauvel P., Reporter wojenny; Domosławski A., Kapuściński non-fiction; Fallaci O, Wściekłość i duma; Fallaci O., Siła rozumu; Fallaci O., Wywiad z sobą samą. Apokalipsa; Hemingway E., Sygnowano: Ernest Hemingway; Machalowie D i I., Hemingway reporter; Kapuściński R., Szachinszach; Kapuściński R., Imperium; Kapuściński R., Lapidaria; Malaparte C., Kaputt; Nouzille V., Zabójcy w imię republiki Saviano R., Gomorra. Podróż po imperium kamorry. Shadid A., Irakijczycy w cieniu amerykańskiej wojny Steinbeck J., Była raz wojna; Steinbeck J., Dziennik z podróży do Rosji (ze zdjęciami Roberta Capy); M. Wańkowicz, Sztafeta C.O.P. Ognisko siły. M. Wańkowicz, Reportaże zagraniczne ( teksty do wyboru) |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne: wymagania, obecność, paszporty, lektury, gazety codzienne i czasopisma; savoir-vivre; kim jestem, czyli co chcę robić jako dziennikarz? (między dziennikarstwem rewolwerowym a odpowiedzialnym). 2. Charakterystyka rodzajów i gatunków dziennikarskich A. Gatunki dziennikarskie - historia przedmiotu; B. Systematyka gatunków (informacyjne, publicystyczne, pograniczne). C. Informowanie jako podstawowe zadanie mediów: Ouest France; D. Obiektywizm a subiektywizm: teoria błędu paralaktycznego (M. Wańkowicz); informacja selektywna, wartościująca, idealizowana. E. Między dokumentem a fikcją: wyznaczniki dziennikarstwa : wyznaczniki literatury. 3. Gatunki informacyjne: wzmianka, notatka (informacja, infotainment), infografika, zapowiedź, fait divers; 4. Gatunki informacyjne c. d.: sprawozdanie (teoria efektu świeżości), relacja, raport; korespondencja (list); kiker; serwis drogowy; 5. Zyciorys (postać, sylwetka, główka), przegląd prasy, nekrolog (?), prognoza pogody, reklama (?); 6. Historia i teoria reportażu Reportaż pisany: (typologia: reportaż fabularny i publicystyczny; reportaże o tematyce historycznej i współczesnej; 7. Reportaż – jak go napisać ? (reportaż a feature); (reportaż problemowy); 8. Reportaż radiowy; telewizyjny (nowela dokumentalna; film dokumentalny; transmisja telewizyjna); 9. Charakterystyka gatunków publicystycznych: artykuł wstępny, publicystyczny, sponsorowany; 10. Komentarz (mistrzowie), recenzja (mistrzowie); felieton (mistrzowie) esej (mistrzowie), dziennik, nekrolog (wspomnienie, pożegnanie). 11. Fotograficzne gatunki dziennikarskie: A: informacyjne: fotografia prasowa, fotokronika (fotoserwis); podpis pod fotografią; B: publicystyczne: fotofelieton, fotoesej, fotoreportaż, fotomontaż, piktorial. Mistrzowie fotografii dziennikarskiej 12. Gatunki pograniczne: wywiad: • pisany [wywiad hybrydyczny] (mistrzowie); • radiowy (mistrzowie); • telewizyjny (talk-show) (mistrzowie); debata, dyskusja, list do redakcji, odpowiedź na list do redakcji, Radiowe: morning show, talk-joke, call-in, game-show (zabawy, konkursy, quizy) Czy istnieją internetowe gatunki dziennikarskie? blog, czat, hipertekst; fotokasty; 13. Posumowanie wykładu; |
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny połączony z wykładem problemowym (w zależności od tematu wykładu); |
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę ndst (2): nie potrafi wymienić podstawowych pojęć, nie zna podstawowej literatury przedmiotu oraz lektur. na ocenę dst (3): zna podstawowe pojęcia bez umiejętności ich analizy; zna treść podstawowych lektur; na ocenę db (4): zna pojęcia, potrafi je omówić, porównać, analizować; wykazuje się znajomością lektur obowiązkowych; na ocenę bdb (5) zna pojęcia, potrafi je omówić, porównać, analizować; wykazuje się znajomością lektur obowiązkowych i nadobowiązkowych; |
Uwagi: |
3 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.