Etyka zawodu socjologa [05-SO-S1-EZS]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Etyka zawodu socjologa [05-SO-S1-EZS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala SALA SYMPOZJALNA II Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Maja Drzazga-Lech |
Literatura: |
1. Leszek Kołakowski, Etyka bez kodeksu [w:] Leszek Kołakowski, Kultura i fetysze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 2. Zygmunt Bauman, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007. 3. Wiesław Mysłek, Etyka zawodowa. Uwarunkowania. konteksty. Zastosowania, Olsztyn 2010 4. Etyka i polityka w badaniach społecznych [w:] Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 5. Etyka w nauce i badaniach społecznych [W:]Jolanta Lisek-Michalska, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 75 - 2 6. Witold Jedynak, Wybrane zagadnienia etyki zawodowej socjologa, „Roczniki Nauk Społecznych” tom 6 (42), nr 2, 2014. 7. Jerzy Szacki, Wokół etyki polskiego humanisty, „Nauka” nr 3, 2010, s. 51 – 57 8. R. John, Kołakowski o etyce, „Dialogi polityczne” nr 5-6, s. 162 – 9. Karolina Fiut, Etyka ponowoczesna w ujęciu Zygmunta Baumana, http://krytyka.org/etyka-ponowoczesna.... / Kongres młodej socjologii 10. Kazimierz Gryżenia, Współczesna moralność bez etyki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Wyższe Seminarium Duchowne Towarzystwa Salezjańskiego w Łodzi 11. Agnieszka Wojszczyk, Dekonstrukcja ponowoczesna w etyce a problem autonomii moralnej jednostki w ujęciu Zygmunta Baumana, „Pisma Humanistyczne” nr 2, s. 7 – 20, rok 2000. 12. Waldemar Kmiecikowski, Niepewność. Zasadnicza kategoria etyczno-antropologiczna w refleksji Zygmunta Baumana, s. 77 – 93. 13. Jolanta Lisek-Michalska, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, r. 2, Etyka w nauce i badaniach społecznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013 (fragment o etyce Z. Baumana) 14. Jolanta Lisek-Michalska, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, r. 3 Etyka badań fokusowych w kontekście elementów metody badawczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013 15. Piotr Chomczyński, Wybrane problemy etyczne w badaniach: obserwacja uczestnicząca ukryta, „Przegląd socjologii jakościowej” 2006, nr 2/1, s. 68 – 87 16. Piotr Nieporowski, Etyka niejawnej obserwacji uczestniczącej jako metody badawczej stosowanej w naukach społecznych, „Rocznik Lubelski” tom 41, część 1, rok 2015, s. 67 -76. 17. Kodeks etyki socjologa uchwalony przez Polskie Towarystwo Socjologiczne 18. Etyka i polityka w badaniach społecznych [w:] Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 19. Etyka w nauce i badaniach społecznych [W:]Jolanta Lisek-Michalska, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. 20. Przemówienie Magdaleny Środy: O etyce i odpowiedzialności społecznej, krótki film umieszczony w kursie przedmiotu a platformie moodle (CKO UŚ). |
Zakres tematów: |
1. Etyka a moralność 2. Etyka zawodowa 3. Kodeksy etyczne 4. Problemy etyczne w badaniach społecznych 4.1 Problemy etyczne w badaniach ilościowych 4.2 Problemy etyczne w badaniach jakościowych |
Metody dydaktyczne: |
Metoda ćwiczebna. Burza mózgów. Moderowana dyskusja. Metoda projektu. Metoda stolików eksperckich. Gra dydaktyczna. Odwrócona klasa. Wszystkie materiały dydaktyczne użyte na zajęciach zostaną wykorzystane zgodnie z zasadami prawa autorskiego. Do tworzenia treści dydaktycznych zostanie również wykorzystany program Flip Builder. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywne i sensowne uczestnictwo w zajęciach. Wypowiadanie się studentów w taki sposób, który świadczy o znajomości omawianej na zajęciach literatury. Na każde zajęcia studenci będą mieli za zadanie wypisać główne tezy z tekstu, który będzie analizowany. 2. Referat Studenci, którzy zgłoszą chęć zaangażowania się w ćwiczenia z przedmiotu: Etyka zawodowa socjologa będą mieli możliwość wygłoszenia referatu przygotowanego w oparciu o wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia artykuł lub fragment książki. 3. Jako pracę zaliczeniową studenci będą realizować dwa działania: - Gra dydaktyczna - sąd nad tezami Z. Baumana dotyczącymi etyki - Metoda projektu - stworzenie zarysu koncepcji badań w specyficznych środowiskach/grupach kierujących się w swoim postępowaniu kodeksem etycznym i kodeksu etycznego dla wybranego przez siebie typu badań. To jest praca zespołowa, do której studenci przygotowują się przed zajęciami, realizują ją w trakcie zajęć. Na ostatnich zajęcia oddają pracę w formie pisemnej. Poszczególne etapy przygotowania do gry dydaktycznej i poszczególne etapy realizacji metody projektu należy dokumentować przesyłając odpowiednie dokumenty do kursu przedmiotu utworzonego na platformie moodle (CKO UŚ). 4. Znajomość problematyki z omawianych na zajęciach tekstów należy potwierdzić zrealizowaniem w odpowiednim czasie quizu z tej tematyki, zamieszczonego w kursie przedmiotu na platformie interaktywnej moodle (CKO UŚ). 5. Możliwa jest 1 nieobecność na zajęciach. Studenta obowiązuje znajomość materiału, który został zrealizowany na zajęciach, na których był nieobecny. W razie większej liczby nieobecności na zajęciach, student zobowiązany jest zdać materiał zrealizowany na zajęciach podczas konsultacji |
Uwagi: |
WOWS, 6 sem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.