Polska polityka zagraniczna [05-PO-WS-S1-PPZ14]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Polska polityka zagraniczna [05-PO-WS-S1-PPZ14] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 147 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 23 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Monika Szynol |
Literatura: |
literatura obowiązkowa Balcer A., Wóycicki K., Polska na globalnej szachownicy, Warszawa 2014. Czornik K., Lakomy M., Stolarczyk M. (red.), Stosunki Polski z mocarstwami w drugiej dekadzie XXI wieku, Katowice 2016. Haliżak E., Kuźniar R. (red.), Stosunki międzynarodowe. Geneza, struktura, dynamika, Warszawa 2006. Kuźniar R. (red.), Polska polityka bezpieczeństwa 1989-2000, Warszawa 2001 Kuźniar R., Balcerowicz B. i inni (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe, Warszawa 2012. Kuźniar R., Polityka zagraniczna III Rzeczypospolitej, Warszawa 2012. Kuźniar R., Pozimnowojenne dwudziestolecie 1989-2010. Stosunki międzynarodowe na przełomie XX i XXI wieku, Warszawa 2011. Kuźniar R., Szczepanik K. (red.), Polityka zagraniczna RP 1989-2002, Warszawa 2002. Łoś-Nowak T. (red.), Polityka zagraniczna. Aktorzy-potencjały-strategie, Warszawa 2011. Parzymies S., Popiuk-Rysińska I. (red.), Udział Polski w organizacjach międzynarodowych, Warszawa 2012. Stolarczyk M. (red.), Dylematy integracyjne Polski, Katowice 2003. Stolarczyk M. (red.), Problemy polityki zagranicznej Polski i stosunków międzynarodowych na początku XXI wieku, Katowice 2008. Stolarczyk M. (red.), Stosunki Polski z sąsiadami w pierwszej dekadzie XXI wieku, Katowice 2011. Stolarczyk M., (red.), Bezpieczeństwo Polski i bezpieczeństwo europejskie na początku XXI wieku, Katowice 2004. Stolarczyk M., Dobrowolski P. (red.), Proces integracji Polski z Unią Europejską, Katowice 2001. Stolarczyk M., Przewłocki J. (red.), Stosunki międzynarodowe w Europie na przełomie XX i XXI wieku, Katowice 2002. Stolarczyk M., Stanowisko Polski wobec zagadnienia jedności i podziału Niemiec w latach 1944-1949, Katowice 1989. Stolarczyk M., Zbieżność i różnice interesów w stosunkach polsko-niemieckich w latach 1989-2009, Katowice 2010. Wiśniewski J., Żodź-Kuźnia K., Mocarstwa współczesnego świata. Problem przywództwa światowego, Poznań 2008. Zięba R. (red.), Wstęp do teorii polityki zagranicznej, Toruń 2004. Zięba R., Główne kierunki polityki zagranicznej Polski, Warszawa 2010. Zięba R., Polityka zagraniczna Polski w strefie euroatlantyckiej, Warszawa 2013. literatura uzupełniająca Grodzki R., Polska polityka zagraniczna w XX i XXI wieku. Główne kierunki, fakty, ludzie, wydarzenia, Zakrzewo 2009. Halamski A., Kazana M, Współpraca polityczna i wojskowa w ramach Trójkąta Weimarskiego, Warszawa 1997. Kukułka J., Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945 – 2000, Warszawa 2000. Kupiecki R., NATO u progu XXI wieku, Warszawa 2000. Kuźniar R., Droga do wolności. Polityka zagraniczna III Rzeczypospolitej, Warszawa 2008. Roczniki polskiej polityki zagranicznej, PISM. Roczniki Strategiczne, Wydawnictwo SCHOLAR. Sprawy Międzynarodowe, Wydawnictwo UW. Stolarczyk M., Łomiński B. (red.), Polska i jej sąsiedzi w latach dziewięćdziesiątych, Katowice 1998. Zięba R, Instytucjonalizacja bezpieczeństwa europejskiego, Warszawa 1999. |
Zakres tematów: |
1. Objaśnienie głównych zagadnień związanych z przedmiotem, zajęcia organizacyjne. 2. Uwarunkowania polskiej polityki zagranicznej po 1989 roku. 3. Bilateralne stosunki pomiędzy Polską i Stanami Zjednoczonymi po 1989 roku. Polska w Sojuszu Północnoatlantyckim i UE. 4. Stosunki polsko-niemieckie i polsko-francuskie po 1989 roku. 5. Stosunki Polski z pozostałymi państwami Europy Zachodniej (Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania). 6. Stosunki Polski z krajami Europy Środkowej. Subregionalne struktury współpracy w Europie Środkowo-Wschodniej (Grupa Wyszehradzka, Inicjatywa Środkowoeuropejska, Rada Państw Morza Bałtyckiego). 7. Polska polityka wschodnia – stosunki z Rosją, Ukrainą, Białorusią oraz Litwą. 8. Kolokwium zaliczeniowe. |
Metody dydaktyczne: |
metody prowadzenia zajęć - dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - dyskusja piramidowa, - dyskusja dydaktyczna, - dyskusja okrągłego stołu, - metoda „burzy mózgów”, - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych. liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych) 15 liczba godzin pracy własnej studenta 45 opis pracy własnej studenta Praca własna studenta obejmuje: - zapoznanie się z obowiązkową literaturą przedmiotu i materiałami źródłowymi, - regularne zapoznanie się z tematyką poruszaną na ćwiczeniach, - przygotowanie wystąpień ustnych, - przygotowanie do sprawdzianów wiedzy, - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne sprawdziany wiedzy Na początku i w trakcie semestru sprawdziany wiedzy. wymagania merytoryczne 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student posiada wiedzę z zakresu polskiej polityki zagranicznej. kryteria oceny Akcent w ramach pisemnych sprawdzianów wiedzy zostanie położony na wiedzę o uwarunkowaniach oraz głównych kierunkach polskiej polityki zagranicznej. Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 10. 5 pytań otwartych – maksymalnie 2 punkty za pytanie. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 10, Dobry+ – 9, Dobry – 8, Dostateczny+ – 7, Dostateczny – 6, Niedostateczny – 5 i mniej punktów. W uzasadnionych przypadkach wykładowca może przyjąć inną formę pisemnych sprawdzianów wiedzy. przebieg procesu weryfikacji Sprawdzian przeprowadzany w formie pisemnej. Zawiera pięć pytań opisowych. W związku z tym prowadzący nie wyznacza minimalnej objętości pracy. Czas trwania: 30 minut. Czas sprawdzianu liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Sprawdzian przeprowadzany jest fakultatywnie przez prowadzącego w trakcie jednostek kontaktowych. Kolokwium zaliczeniowe Na zakończenie semestru prowadzący przeprowadza kolokwium zaliczeniowe z pytaniami problemowymi obejmującymi całość treści programowych modułu. wymagania merytoryczne 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student posiada wiedzę z zakresu polskiej polityki zagranicznej. kryteria oceny Akcent w ramach kolokwium zaliczeniowego zostanie położony na wiedzę dotyczącą uwarunkowań oraz głównych etapów polskiej polityki zagranicznej na najważniejszych kierunkach. Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 20. Od 5 do 10 pytań otwartych – maksymalnie 4 punktów za pytanie. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 20-19, Dobry+ – 18-17, Dobry – 16-15, Dostateczny+ – 14-13, Dostateczny – 12-11, Niedostateczny – 10 i mniej punktów. przebieg procesu weryfikacji Kolokwium przeprowadzone w formie pisemnej. Zawiera od 5 do 10 pytań otwartych. Czas trwania: 80 minut. Czas kolokwium liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Kolokwium odbywa się raz w ciągu semestru, na ostatnich zajęciach. Dyskusja moderowana W ramach ćwiczeń prowadzący organizuje dyskusje ze studentami, sprawdzające wiedzę oraz wykształcające odpowiednie umiejętności i kompetencje. wymagania merytoryczne 1. Student jest przygotowany do aktywnego i merytorycznego uczestniczenia w prowadzonej dyskusji. 2. Student posiada oraz potrafi zaprezentować wymaganą treścią zajęć wiedzę. 3. Student potrafi dokonywać pogłębionej analizy omawianych zjawisk i procesów, podawać argumenty na poparcie stawianych tez, łączyć ze sobą fakty oraz samodzielnie wyciągać wnioski. kryteria oceny W ramach dyskusji moderowanej nacisk zostanie położony na wykształcenie u studenta wskazanych w opisie modułu umiejętności oraz kompetencji społecznych. Aktywność: 6 zajęć i więcej – ocena bardzo dobra, 5 zajęć – dobra plus, 4 zajęć – dobra, 3 zajęcia – dostateczna plus, 2 zajęcia – dostateczna, 0-1 zajęcia – niedostateczna. przebieg procesu weryfikacji Na każdych zajęciach (z wyjątkiem zajęć przewidzianych na kolokwium) będzie wykorzystana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu. Na ostateczną ocenę z dyskusji moderowanej wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu. Nacisk w trakcie zajęć zostanie położony na wykształcenie u studentów pożądanych umiejętności i kompetencji społecznych, wskazanych w opisie modułu. |
Uwagi: |
5 semestr politologii spec. współczesne stosunki międzynarodowe stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.