Rosja i obszar postradziecki w stosunkach międzynarodowych 05-PO-WS-S1-RSM12
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Rosja i obszar postradziecki w stosunkach międzynarodowych 05-PO-WS-S1-RSM12 | |||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2019/2020 (2019/2020L)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: |
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | |||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | |||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Miarka | |||||||||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa: • Avioutskii V., Aksamitne rewolucje, Warszawa 2007. • Całus K., Kosienkowski M. i in., Naddniestrze. Historia-polityka-gospodarka, Poznań 2014. • Czachor R. (red.), Armenia i Górski Karabach w procesach transformacji społecznej i politycznej, Instytut Polsko-Rosyjski, Wrocław 2014. • Janicki K. (red.), Źródła nienawiści: konflikty etniczne w krajach postkomunistycznych, Kraków-Warszawa 2009. • Ostaszewski P., Konflikty kolonialne i postkolonialne w Afryce i Azji, Warszawa 2006. • Reginia-Zacharski J., Łoś R., Współczesne konflikty zbrojne, Warszawa 2010. • Stolarczyk M., Czornik K., Lakomy M. (red.), Implikacje konfliktu ukraińskiego dla bezpieczeństwa Polski. Aspekty polityczne, wojskowe, gospodarcze i społeczne, Katowice 2015. • Wybrane artykuły z czasopism: „Bezpieczeństwo Narodowe”, „Punkt Widzenia OSW”, „Zeszyty Naukowe WSOWL” Uzupełniająca: • Adamczewski P., Górski Karabach w polityce niepodległego Azerbejdżanu, Warszawa 2012. • Chojnowski A., Burski J. J., Ukraina, Warszawa 2006. • Kosienkowski M., Naddniestrzańska Republika Mołdawska: determinanty przetrwania, Toruń 2010. • Kozłowski K., Iluzje rewolucji: rewolucja róż, rewolucja pomarańczowa, rewolucja tulipanów, Warszawa 2011 • Kozłowski K., Rewolucja tulipanów w Kirgistanie: geneza, przebieg, następstwa, Warszawa 2009. • Legucka A., Geopolityczne uwarunkowania i konsekwencje konfliktów zbrojnych na obszarze poradzieckim, Warszawa 2013. • Materski W., Gruzja, Warszawa 2010. • Stępień S., Pomarańczowa rewolucja: kalendarium i dokumenty wyborów prezydenckich na Ukrainie w 2004 roku, Przemyśl 2006. • Solak J., Mołdawia – republika na trzy pęknięcia: historyczno-społeczny, militarny i geopolityczny wymiar „zamrożonego konfliktu” o Naddniestrze, Toruń 2009. |
|||||||||||||||||
Zakres tematów: |
• Zajęcia organizacyjne. • Zamrożone konflikty na obszarze postradzieckim cz. 1: Naddniestrzańska Republika Mołdawska – geneza oraz status we współczesnych stosunkach międzynarodowych. • Zamrożone konflikty na obszarze postradzieckim cz. 2: geneza, przebieg oraz współczesna perspektywa konfliktu o Górski Karabach. • Pozycja Gruzji w latach 90. XX w. Determinanty i przebieg rewolucji róż w Gruzji. • Sytuacja w Gruzji po rewolucji róż. Wojna gruzińsko-rosyjska (2008) • Determinanty i przebieg pomarańczowej rewolucji na Ukrainie; Implikacje konfliktu na Ukrainie (2014-) – wybrane aspekty. • Kolokwium zaliczeniowe. |
|||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - dyskusja piramidowa, - dyskusja dydaktyczna, - dyskusja okrągłego stołu, - metoda „burzy mózgów”, - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych - Wykorzystanie technik wizualizacji fotograficznej w prowadzonych zajęciach, - Wykorzystanie zasad ekspozycji wizualnej w prowadzonych zajęciach, - Wizualizacja danych za pomocą formatowania warunkowego na zajęciach - Wizualizacja danych za pomocą wykresów. |
|||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Praca własna studenta obejmuje: - zapoznanie się z obowiązkową literaturą przedmiotu, - regularne zapoznanie się z tematyką poruszaną na ćwiczeniach, - przygotowanie wystąpień ustnych, - przygotowanie do sprawdzianów wiedzy (przeprowadzanych fakultatywnie), - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. Ocena końcowa jest wynikiem oceny aktywności na zajęciach w całym semestrze, przygotowania do ćwiczeń, systematycznego udziału w zajęciach (możliwa 1 nieobecność w trakcie semestru; nieobecności ponad podany limit muszą zostać zaliczone w ramach indywidualnych konsultacji w formie ustnej). Ponadto, niezbędnym warunkiem do otrzymania zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium zaliczeniowego, obejmującego treści zajęć. Kolokwium zaliczeniowe - test złożony z pytań otwartych krótkiej odpowiedzi, obejmujących treści jednostek kontaktowych. |
|||||||||||||||||
Uwagi: |
4 semestr politologii spec. współczesne stosunki międzynarodowe stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.