Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka biznesu i etyki zawodowe [05-DF-S1-16] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka biznesu i etyki zawodowe [05-DF-S1-16]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 8:00 - 9:30
sala 337
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 33
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Mariusz Wojewoda
Literatura:

1.I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne. W: Etyka. Pisma wybrane,

Ossolineum 1992, s. 64-91.

Pytania:

1) Reguły profesjonalizmu zawodowego

2) Na czy polegają konflikty ról społecznych

3) Jak unikać konfliktu ról zawodowych

2. C. Tavris, E. Aronson: Błądzą wszyscy, ale nie ja. Dlaczego usprawiedliwiamy głupie poglądy, złe

decyzje i szkodliwe działania. Sopot–Warszawa 2008, s. 19–44.

Pytania:

1) Dysonans poznawczy – na czym polega, podaj przykłady?

2) Błąd konfirmacji – z czego wynika?

3) Samousprawiedliwianie a samooszukiwanie siebie (piramida wyborów)

3. M. McKay, M. Davis, P. Fanning: Analia transakcyjna, W: Sztuka skutecznego

porozumiewania się. GWP. Sopot 2013, s. 95–108.

Pytania:

1) Komunikaty rodzica, dziecka, dorosłego

2) Modele transakcji

3) Zasady uczciwej komunikacji

4. M. McKay, M. Davis, P. Fanning: Trening asertywności. W: Sztuka skutecznego

porozumiewania się. GWP. Sopot 2013, s. 141–162.

Pytania:

1) Podstawowe style komunikacji

2) Na czym polega asertywne słuchanie

3) Wymień i opisz strategie asertywnej komunikacji

5. T. Gordon: Umiejętności, które pomagają podwładnym rozwiązywać ich problem. W:

Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców, PAX, Warszawa 1996,

s. 55–79.

Pytania:

1) Wymień i opisz reakcje, które ułatwiają rozwiązanie problemu

2) Aktywne słuchanie – na czym polega?

3) Reakcje potwierdzające – wymień i opisz.

6. T. Gordon: Metoda bez porażek: przekształcenie konfliktu we współpracę. W:

Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców, PAX, Warszawa 1996,

s. 176–216.

Pytania:

1) Zalety Metody Bez Porażek

2) Sześć kroków w metodzie bez porażek – opisz

3) Problemy, jakie pojawiają się w stosowaniu metody bez porażek – wymień i opisz

7. M.B. Rosenberg: Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa 2012,

s. 19–21; oraz 29–62.

Pytania:

1) Na czym polega metoda PBP?

2) Rola emocji w komunikacji – rozpoznawanie i wyrażanie uczuć

3) Jak opisywać sytuacje, nie oceniając innych?

8. J. Rogers: Budowanie zaufania: podstawowe wartości i techniki. W: Tenże: Coaching.

Podstawy umiejętności. Gdańsk 2010, s. 39–67.

Pytania:

1) Czy coach może udzielać rad?

2) Pozycja życiowa a coaching

3) Dostrojenie i niedostrojenie do klienta

9. J. Rogers: Profesjonalizm. W: Tenże: Coaching. Podstawy umiejętności. Gdańsk 2010,

s. 226–250.

Pytania:

1) Typowe dylematy etyczne w pracy coacha

2) Rola superwizji w coachingu

3) Zasady sporządzania notatek z sesji

10. R. Cialdini: Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańsk

2016, s. 21–33, oraz s. 265-280.

Pytania:

1) Na czy polega preswacja i jak ją odróżnić od perswazji?

2) Oddziaływanie na innych i przestrzeganie zasad etycznych

3) Przyczyny nieuczciwości w działalności biznesowej.

11. R. Cialdini: Perswazja a etyczne postępowanie. W: Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać

techniki wpływu społecznego. Gdańsk 2016, 197–244.

Pytania:

1) Reguły wpływu społecznego – omówić

2) Które z reguł i w jaki sposób można wykorzystać w coachingu?

3) Dodatkowe aspekty, które wpływają na dobrą komunikację – rola rodziny i miejsca.

12. A. Winiarska, P. Waszkiewicz: Mediacje. Teoria i praktyka. Red. Ewa Gmurzyńska, Rafał

Morek, Wolter Kluwer, Warszawa 2014, s. 233–268.

Pytania:

1) Z czego wynikają problemy etyczne w mediacji – podaj przykłady?

2) Zasady etyczne obowiązujące w mediacjach

3) Kulturowe style mediacji

Lektura dla wszystkich: M. Sidor-Rządkowska: Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha. Warszawa 2012, szczególnie: Dylematy etyczne – komentarze do studium przypadku, s. 75 – 150.

Kodeks etyczny ICF Polska

Kodeks Etyczny Coacha - Polska Izba Coachingu

Zakres tematów:

I. Etyka zawodowa - zadania i zakres.

II. Kodeksy etyczne, ich struktura, treść i pragmatyka.

III. Dylematy i konflikty moralne w pracy coacha.

IV. Programy etyczne firm.

V. Studium przypadku w etyce biznesu i etyce zawodowej.

Metody dydaktyczne:

analiza tekstu, analiza przypadku, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z ćwiczeń obejmuje 2 składowe.

25% oceny pochodzi z pisemnej pracy - analizy wybranego kodeksu etycznego bądź analizy przypadku dylematu lub konfliktu moralnego związanego z pracą coacha.

Ocena: bardzo dobry (5,0) - praca szczegółowo omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wyczerpująco zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje samodzielny argument na rzecz pewnego rozwiązania, nie zawiera błędów logicznych i językowych;

Ocena: dobry plus (4,5) - praca szczegółowo omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wyczerpująco zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje argument na rzecz pewnego rozwiązania, nie zawiera błędów logicznych i językowych;

Ocena: dobry (4,0) - praca omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wskazane są zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje argument na rzecz pewnego rozwiązania, zawiera niewielkie błędy logiczne lub językowe;

Ocena: dostateczny plus (3,5) - praca omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; niewielkie błędy logiczne lub językowe są dopuszczalne;

Ocena: dostateczny (3,0) - praca omawia podstawowe aspekty moralne danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; zostają wskazane najważniejsze koncepcje etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; niewielkie błędy logiczne i językowe są dopuszczalne.

75% oceny pochodzi z ustnego zaliczenia treści zajęć.

Ocena: bardzo dobry (5.0) – student potrafi samodzielnie analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; dobrze orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i krytycznie analizować pojawiające się w niej ujęcia

Ocena: dobry plus (4.5) – student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; dobrze orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i krytycznie analizować pojawiające się w niej ujęcia

Ocena: dobry (4) - student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i analizować pojawiające się w niej ujęcia

Ocena: dostateczny plus (3,5) – student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu podstawowych koncepcji moralnych; orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i analizować pojawiające się w niej ujęcia

Ocena: dostateczny (3,0) - student potrafi wskazać sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową; orientuje się w podstawowej literaturze przedmiotu.

Uwagi:

Przedmioty obowiązkowe 3 sem. Doradztwo filozoficzne i coaching, studia stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)