Etyka biznesu i etyki zawodowe [05-DF-S1-16]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyka biznesu i etyki zawodowe [05-DF-S1-16] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 8:00 - 9:30
sala 337 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 33 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mariusz Wojewoda |
Literatura: |
1.I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne. W: Etyka. Pisma wybrane, Ossolineum 1992, s. 64-91. Pytania: 1) Reguły profesjonalizmu zawodowego 2) Na czy polegają konflikty ról społecznych 3) Jak unikać konfliktu ról zawodowych 2. C. Tavris, E. Aronson: Błądzą wszyscy, ale nie ja. Dlaczego usprawiedliwiamy głupie poglądy, złe decyzje i szkodliwe działania. Sopot–Warszawa 2008, s. 19–44. Pytania: 1) Dysonans poznawczy – na czym polega, podaj przykłady? 2) Błąd konfirmacji – z czego wynika? 3) Samousprawiedliwianie a samooszukiwanie siebie (piramida wyborów) 3. M. McKay, M. Davis, P. Fanning: Analia transakcyjna, W: Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP. Sopot 2013, s. 95–108. Pytania: 1) Komunikaty rodzica, dziecka, dorosłego 2) Modele transakcji 3) Zasady uczciwej komunikacji 4. M. McKay, M. Davis, P. Fanning: Trening asertywności. W: Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP. Sopot 2013, s. 141–162. Pytania: 1) Podstawowe style komunikacji 2) Na czym polega asertywne słuchanie 3) Wymień i opisz strategie asertywnej komunikacji 5. T. Gordon: Umiejętności, które pomagają podwładnym rozwiązywać ich problem. W: Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców, PAX, Warszawa 1996, s. 55–79. Pytania: 1) Wymień i opisz reakcje, które ułatwiają rozwiązanie problemu 2) Aktywne słuchanie – na czym polega? 3) Reakcje potwierdzające – wymień i opisz. 6. T. Gordon: Metoda bez porażek: przekształcenie konfliktu we współpracę. W: Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców, PAX, Warszawa 1996, s. 176–216. Pytania: 1) Zalety Metody Bez Porażek 2) Sześć kroków w metodzie bez porażek – opisz 3) Problemy, jakie pojawiają się w stosowaniu metody bez porażek – wymień i opisz 7. M.B. Rosenberg: Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa 2012, s. 19–21; oraz 29–62. Pytania: 1) Na czym polega metoda PBP? 2) Rola emocji w komunikacji – rozpoznawanie i wyrażanie uczuć 3) Jak opisywać sytuacje, nie oceniając innych? 8. J. Rogers: Budowanie zaufania: podstawowe wartości i techniki. W: Tenże: Coaching. Podstawy umiejętności. Gdańsk 2010, s. 39–67. Pytania: 1) Czy coach może udzielać rad? 2) Pozycja życiowa a coaching 3) Dostrojenie i niedostrojenie do klienta 9. J. Rogers: Profesjonalizm. W: Tenże: Coaching. Podstawy umiejętności. Gdańsk 2010, s. 226–250. Pytania: 1) Typowe dylematy etyczne w pracy coacha 2) Rola superwizji w coachingu 3) Zasady sporządzania notatek z sesji 10. R. Cialdini: Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańsk 2016, s. 21–33, oraz s. 265-280. Pytania: 1) Na czy polega preswacja i jak ją odróżnić od perswazji? 2) Oddziaływanie na innych i przestrzeganie zasad etycznych 3) Przyczyny nieuczciwości w działalności biznesowej. 11. R. Cialdini: Perswazja a etyczne postępowanie. W: Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańsk 2016, 197–244. Pytania: 1) Reguły wpływu społecznego – omówić 2) Które z reguł i w jaki sposób można wykorzystać w coachingu? 3) Dodatkowe aspekty, które wpływają na dobrą komunikację – rola rodziny i miejsca. 12. A. Winiarska, P. Waszkiewicz: Mediacje. Teoria i praktyka. Red. Ewa Gmurzyńska, Rafał Morek, Wolter Kluwer, Warszawa 2014, s. 233–268. Pytania: 1) Z czego wynikają problemy etyczne w mediacji – podaj przykłady? 2) Zasady etyczne obowiązujące w mediacjach 3) Kulturowe style mediacji Lektura dla wszystkich: M. Sidor-Rządkowska: Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha. Warszawa 2012, szczególnie: Dylematy etyczne – komentarze do studium przypadku, s. 75 – 150. Kodeks etyczny ICF Polska Kodeks Etyczny Coacha - Polska Izba Coachingu |
Zakres tematów: |
I. Etyka zawodowa - zadania i zakres. II. Kodeksy etyczne, ich struktura, treść i pragmatyka. III. Dylematy i konflikty moralne w pracy coacha. IV. Programy etyczne firm. V. Studium przypadku w etyce biznesu i etyce zawodowej. |
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstu, analiza przypadku, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z ćwiczeń obejmuje 2 składowe. 25% oceny pochodzi z pisemnej pracy - analizy wybranego kodeksu etycznego bądź analizy przypadku dylematu lub konfliktu moralnego związanego z pracą coacha. Ocena: bardzo dobry (5,0) - praca szczegółowo omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wyczerpująco zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje samodzielny argument na rzecz pewnego rozwiązania, nie zawiera błędów logicznych i językowych; Ocena: dobry plus (4,5) - praca szczegółowo omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wyczerpująco zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje argument na rzecz pewnego rozwiązania, nie zawiera błędów logicznych i językowych; Ocena: dobry (4,0) - praca omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wskazane są zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje argument na rzecz pewnego rozwiązania, zawiera niewielkie błędy logiczne lub językowe; Ocena: dostateczny plus (3,5) - praca omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; niewielkie błędy logiczne lub językowe są dopuszczalne; Ocena: dostateczny (3,0) - praca omawia podstawowe aspekty moralne danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; zostają wskazane najważniejsze koncepcje etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; niewielkie błędy logiczne i językowe są dopuszczalne. 75% oceny pochodzi z ustnego zaliczenia treści zajęć. Ocena: bardzo dobry (5.0) – student potrafi samodzielnie analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; dobrze orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i krytycznie analizować pojawiające się w niej ujęcia Ocena: dobry plus (4.5) – student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; dobrze orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i krytycznie analizować pojawiające się w niej ujęcia Ocena: dobry (4) - student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i analizować pojawiające się w niej ujęcia Ocena: dostateczny plus (3,5) – student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu podstawowych koncepcji moralnych; orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i analizować pojawiające się w niej ujęcia Ocena: dostateczny (3,0) - student potrafi wskazać sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową; orientuje się w podstawowej literaturze przedmiotu. |
Uwagi: |
Przedmioty obowiązkowe 3 sem. Doradztwo filozoficzne i coaching, studia stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.