Radykalne doktryny polityczne w ujęciu historycznym [W3-BM-S1-RDPUH19]
semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Radykalne doktryny polityczne w ujęciu historycznym [W3-BM-S1-RDPUH19] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 15:30 - 17:00
sala AULA K.POPIOŁKA AKP Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 93 |
Limit miejsc: | 100 |
Prowadzący: | Dariusz Deka, Robert Radek, Tomasz Słupik |
Literatura: |
Literatura (źródła): 1 Platon, Państwo 2 Arystoteles, Polityka 3 M.T. Cicero, O państwie 4 Św. Augustyn, Państwo Boże 5 T. Moore, Utopia 6 A. F. Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej ksiąg czworo 7 N. Machiavelli, Książę 8 T. Hobbes, Lewiatan 9 J. J. Rousseau, Umowa społeczna 10 J. Locke, Dwa traktaty o rządzie |
Zakres tematów: |
1. Wstęp teoretyczny. a) Czym jest polityka? – jej kształtowanie się w kontekście historycznym. b) Termin „doktryna” i jego znaczenie. c) Ideologia polityczna a doktryna polityczna. d) Klasyfikacja doktryn politycznych: - doktryny konserwatywne - doktryny reakcyjne - doktryny utopijne - doktryny rewolucyjne. e) Polityczny poddział doktryn: - doktryny prawicowe - doktryny centrowe -doktryny lewicowe. Starożytność 1. Greckie polis i pojęcie polityczności. a) spór polityki z filozofią b) relacja jednostka-ogół c) człowiek jako istota społeczna d) społeczeństwo jako polis 2. Sofistyka jako radykalizacja życia politycznego a) relatywizm poznawczy b) rola i znaczenie języka c) człowiek jako miara wszechrzeczy d) polityczne uwarunkowania relacji międzyludzkich 3. Radykalna doktryna polityczna Platona a) krytyka demokracji b) idealny obraz świata społecznego- poleois c) totalność Platońskiej wspólnoty politycznej 4. Arystoteles i człowiek jako „zwierzę polityczne” a) „esencjalizm” b) geneza państwa i człowieka c) klasyfikacja ustrojów Średniowiecze 1. Dualizm polityczny św. Augustyna a) założenia koncepcji św. Augustyna (predestynacja, łaska, iluminacja) b) państwo Boże i państwo ziemskie (historiozofia, linearny porządek dziejów) c) zagadnienie ustroju politycznego i władzy d) relacja państwo-Kościół i wspólnota christianitas 2. Feudalizm 3. Uniwersalizm cesarski 4. Papalizm 5. Średniowieczny koncyliaryzm Nowożytność 1. N. Machiavelli i doktryna makiawelizmu a) praktyka polityka i etyka b) Radykalna doktryna władzy politycznej c) dialektyka przemian: virtu - fortuna 2. Polityka w okowach wolności a) utopia polityczna T. Morusa b) problem aspołecznej natury człowieka 3. Absolutyzm wolności i początki doktryny liberalizmu a) państwo według T. Hobbesa b) umowa społeczna J. Locke’a c) aspołeczność natury ludzkiej i umowa społeczna J. J. Rousseau 4. Rewolucja i jej totalizm a) pochwała rewolucji A. de Toquevilla b) krytyka rewolucji E. Burke’a c) kwestia społeczna d) wolność, równość i nowy porządek społeczny 5. Idealizm niemiecki a) filozofia krytyczna I. Kanta i „projekt wieczystego pokoju” b) J. Fichte i kategoria narodu c) państwo i prawo w filozofii G. W. Hegla d) historycyzm i dziejowość e) dialektyka i nowy trybalizm f) wszechmoc państwo i droga do totalitaryzmu 6. Karol Marks i doktryna marksizmu a) determinizm socjologiczny i polityczny b) historycyzm ekonomiczny c) klasa jako determinant dziejowy d) dialektyka zmian e) rewolucja i nowy porządek społeczny 7. XX wieczne doktryny polityczne w ujęciu radykalnym a) narodziny totalitaryzmu b) ideologia w służbie państwa c) komunizm i nazizm – zbrodnicze systemy totalitarne d) kontestacja współczesności i ruchy radykalne (anarchizm, rasizm, antyglobalizm) |
Metody dydaktyczne: |
Wykład prezentacja treści z zakresu przedmiotu wraz z dyskusją. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z wykładu: egzamin ustny - 60%. |
Uwagi: |
2 semestr bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.