Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Proseminarium I W1-FP-S2-PRO.1
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 4

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Proseminarium I W1-FP-S2-PRO.1
Zajęcia semestr zimowy 2019/2020 (2019/2020Z) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każda środa, 13:45 - 15:15
sala 415
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 9
Prowadzący: Alina Świeściak-Fast
Literatura:

1. H. Richter, "Dadaizm: sztuka i antysztuka", przeł. J. Buras, Warszawa 1986.

2. W. Chlebnikow, "Widziądz widziadeł bezkształtnych: wiersze i teksty 1904-1916", wybrał, przeł. i przypisami opatrzył A. Pomorski, Warszawa 2005.

3. W. Chlebnikow: "Rybak nad morzem śmierci: wiersze i teksty 1917–1922, wybrał, przeł. i przypisami opatrzył A. Pomorski, Warszawa 2005.

4. K. Malewicz, "Świat bezprzedmiotowy", przeł. S. Fiałkowski, Gdańsk 2006.

5. A. Turowski, "Wielka utopia awangardy: artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910–1930, Warszawa 1990.

6. "Elewator" 2017, nr 1 (Chlebnikow)

7. R. Nycz, "'Szare eminencje zachwytu'. Miejsce epifanii w poetyce Mirona Białoszewskiego", w: tenże, „Literatura jako trop rzeczywistości: poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej”, Kraków 2012.

8. B. Sienkiewicz, "Białoszewskiego obroty i rzeczy języka", "Pamiętnik Literacki' 2003, z. 3.

9. A. Hejmej, "Tekst (dźwiękowy) Mirona Białoszewskiego", "Przestrzenie Teorii" 5, Poznań 2005.

10. A. Karpowicz, "Wibracje mitsuku. Archiwum głosu Mirona Białoszewskiego", "Teksty Drugie" 2019, nr 3.

11. "Performance (wybór tekstów)", wybrał G. Dziamski, Warszawa 1984.

12. J. Olczyk, "Literatura polska w świetle przymusów Oulipo", Kraków 2019.

13. A. Aarseth, "Cybertekst: spojrzenia na literaturę ergodyczną", przeł. M. Pisarski, P. Schreiber, D. Sikora, M. Tabaczyński, Kraków 2014.

14. U. Pawlicka, "(Polska) poezja cybernetyczna: konteksty i charakterystyka", Kraków 2012.

Zakres tematów:

1. Eksperymenty artystyczne historycznej awangardy (futuryzm, dadaizm, surrealizm).

2. Wielimir Chlebnikow – poezja pozarozumowa, język uniwersalny.

3. Kazimierz Malewicz i malarstwo bezprzedmiotowe.

4. Dźwiękowość, głosowość poezji Mirona Białoszewskiego; Miron Białoszewski i performans.

5. Poezja algorytmiczna OuLiPo.

6. Poezja cybernetyczna – poezja w warunkach transmedialności i postmedialności.

7. Projekty cyfrowe Łukasza Podgórniego.

Metody dydaktyczne:

miniwykład, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

praca zaliczeniowa, aktywność na zajęciach

Uwagi:

I rok filologii polskiej II stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.