Antyczne i średniowieczne korzenie kultury współczesnej [W1-PI-S1-AIŚK]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Antyczne i średniowieczne korzenie kultury współczesnej [W1-PI-S1-AIŚK] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 31 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Słomak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
I Antologia – tradycja antyczna Literatura podstawowa: I. Słomak: Ἀνθολογία w czasach antycznych i późniejsza recepcja pojęcia: europejskie anthologiae nowożytne (rekonesans)”. W: Antologia Literacka. Przemiany, ekspansje i perspektywy gatunku. Red. M. Kokoszka i B. Szałasta-Rogowska. Katowice 2017. II Literatura i sztuka w służbie propagandy politycznej i kontestacji Literatura podstawowa i uzupełniająca: 1. P. Zanker: August i potęga obrazów. Przeł. L. Olszewski. Podał do druku L. Mrozewicz. Poznań 1999 (rozdziały: IV: Program odnowy kulturalnej i V: Mityczna gloryfikacja nowego państwa). 2. P. Vergilius Maro: Eneida. Przeł. i oprac. Z. Kubiak (dowolne wydanie), księgi I, II i VI. Dodatkowo: M. Cytowska, H. Szelest: Literatura rzymska: okres augustowski. Warszawa1990, s. 39–41, 122–154. 3. M. Annaeus Lucanus: Wojna domowa. Przeł. i oprac. M. Brożek. Kraków 1994, księgi I, III, VI; Elementarne opracowanie: M. Cytowska, H. Szelest: Literatura rzymska: okres cesarstwa. Warszawa 1992, s. 135–175. III Teatr grecki i rzymski jako instytucja. Dramat grecki i rzymski a świat wartości Literatura podstawowa i uzupełniająca: 1. R. Chodkowski: Początki tragedii greckiej. W: Literatura Grecji starożytnej. T. 1. Pod. red. H. Podbielskiego. Lublin 2005, s. 629–646. Dodatkowo: R. Chodkowski: Teatr grecki. Lublin 2003. 2. M. Kocur: We władzy teatru: aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie. Wrocław 2005 (rozdział V: Dramat). 3. Sofokles: Król Edyp (+ Wstęp). W: Idem. Tragedie. T. II. Przeł. i oprac. R. Chodkowski. Lublin 2012. 4. L. Annaeus Seneca: Edyp. Oedipus. Wstęp, edycja tekstu, przekład i komentarz T. Sapota i I. Słomak. Katowice 2017. 5. I. Stravinsky: Oedipus Rex. Libretto by J. Cocteau. Latin translation by J. Daniélou. Directed by J. Taymor (1992). Igor Strawiński: Oedipus Rex. Wprowadzenie do lektury i przekład libretta P. Urbański. W: Idem: „David musicus” i inne studia z pogranicza tradycji antycznej i historii opery. Kraków 2013. Dodatkowo: R. Chłopicka: „Król Edyp” Igora Strawińskiego w interpretacji scenicznej Julie Taymor. W: Od literatury do opery i z powrotem. Studia nad estetyką teatru operowego. Red. R.D. Golianek, P. Urbański. Toruń 2010. IV Sport i widowiska Literatura podstawowa: 1. D. Słapek: Sport i widowiska w świecie antycznym. Kraków-Warszawa 2010 (rozdziały: Ludi, circenses, munera gladiatoria – s. 41-58; Nagość – s. 453-458; Olimpijskie igrzyska – s. 506-516; Kobiety i igrzyska – s. 356-363; Agonistyka – s. 147-150. V W kręgu norm moralnych: pojęcie rzymskiej pietas Literatura podstawowa: L. Annaeus Seneca: Phoenissae. Kobiety fenickie. Edycja i przekł. T. Sapota, I. Słomak. Katowice 2019. VI Funeralia: Pogrzeby. Zaświaty 1. Demostenes: Mowa pogrzebowa. W: Idem: Wybór mów. Przeł. i oprac. R. Turasiewicz. Dowolne wydanie. J. Rominkiewicz: Ateńskie prawo pogrzebowe. AUWr 3674. Prawo CCCXIX. Wrocław 2015. 2. Homer: Odyseja. Przeł. J. Parandowski (dowolne wydanie) (księga XI); P. Vergilius Maro: Eneida (zob. wyżej) (księga VI); Silii Italici: Punica. Ed. J. Delz. Stuttgard 1987 (wybór z księgi XIII w tłumaczeniu prowadzącej); Dante Alighieri: Boska komedia. Przeł. i przypisami opatrzyła A. Świderska. Kęty 2008 (w wyborze). Kompendia: - R. Graves: Mity Greckie. Przeł. H. Krzeczkowski. Oprac. A. Krawczuk. Warszawa 1992. - Mała encyklopedia kultury antycznej. Warszawa 1990. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I Antologia – tradycja antyczna (spotkanie wprowadzające) II Literatura i sztuka w służbie propagandy politycznej i kontestacji III Teatr grecki i rzymski jako instytucja. Dramat grecki i rzymski a świat wartości IV Sport i widowiska V W kręgu norm moralnych: pojęcie rzymskiej pietas VI Funeralia: Pogrzeby. Zaświaty |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie), klasyczna metoda problemowa, dyskusja dydaktyczna, metody eksponujące (opera). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie średnią dwóch ocen; oceniane będą: - Systematyczne przygotowanie się studenta do bieżących zajęć. - Praca zaliczeniowa na zadany temat z kręgu zagadnień omówionych na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
I semestr I roku sztuki pisania, studia pierwszego stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.