Rozwój człowieka w cyklu życia (A) [W3-SP-S1-RCA]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Rozwój człowieka w cyklu życia (A) [W3-SP-S1-RCA] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 13:45 - 15:15
sala 234 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 34 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Ewa Leśniak-Berek |
Literatura: |
- Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i S-ka, Poznań 2004 - Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2005 - Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwojowa człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Tom II i III, PWN, Warszawa 2010 - Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002 - Jopkiewicz A. Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Radom-Kielce 2005 - Kozłowska A., O trudnościach w wychowywaniu dziecka, WSiP, Warszawa 1991 - Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, Tom I, PWN, Warszawa 2003 - Trempała J. (red) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2011 - Żebrowska M. (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1986 |
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest przedstawienie teoretycznych aspektów psychologii rozwoju człowieka oraz analiza zachowań i przeżyć człowieka z punktu widzenia zmian, jakim podlegają one w czasie. Zdobywana wiedza ułatwia rozpoznawanie indywidualnych potrzeb i możliwości człowieka, a także zrozumienie różnych procesów, prawidłowości i trudności występujących w poszczególnych fazach cyklu życia ludzkiego. Stwarza również przyszłym pracownikom socjalnym perspektywę prawidłowo przygotowanej i realizowanej pomocy. Moduł (A) koncentruje się na pierwszych fazach rozwoju człowieka od okresu prenatalnego do wieku szkolnego. Treści zajęć: - Przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej - Pojęcie, cechy i czynniki rozwoju - Pojęcie i rodzaje zmian rozwojowych - Wybrane klasyczne koncepcje i teorie rozwoju (E. Erikson, J. Piaget, R.J. Havighurst) - Okres prenatalny – rozwój fizyczny (zależność od czynników genetycznych i środowiskowych), rozwój psychoruchowy, rozwój układu nerwowego, nabywanie indywidualnych cech, wpływ chorób matki – alkoholizmu, narkomanii oraz chorób zakaźnych (HIV, różyczka, ospa, toksoplazmoza) na rozwój dziecka w życiu płodowym i po urodzeniu. - Wiek niemowlęcy – zmiany rozwojowe, procesy poznawcze, uczuciowość; warunki niezbędne do prawidłowego rozwoju, zadania rozwojowe - Wiek poniemowlęcy – rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój uczuć, rozwój mowy i komunikacji, kontakty społeczne, rola zabawy, czynniki stymulujące prawidłowy rozwój, zadania rozwojowe - Wiek przedszkolny – rozwój somatyczny, rozwój społeczny i emocjonalny, procesy poznawcze, aktywność ruchowa oraz zabawa i jej funkcje, dziecięce teorie umysłu, zmiany osobowości i kształtowanie moralności dziecka, zadania rozwojowe - Wiek szkolny – procesy poznawcze, doświadczenia społeczne, rozwój osobowości i sfery uczuciowej, zmiany w sferze aktywności dziecka, dojrzałość szkolna, podstawowe trudności występujące w okresie wieku szkolnego, zadania rozwojowe - Trudności w wychowywaniu dziecka – studium przypadków - Specyficzne sytuacje i problemy występujące w pierwszych fazach życia człowieka - Praca socjalna w cyklu życia dziecka |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja dydaktyczna, - warsztaty zespołowe, - prezentacje przygotowane przez studentów (rozwój prenatalny - zagrożenia) - zadania domowe, - studia przypadków, - praca własna |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia ćwiczeń są: - obecność na zajęciach – (dopuszczalne są 2 nieobecności, każda następna wymaga zaliczenia materiału), - aktywne uczestnictwo w zajęciach - min. 6 plusów ma wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń (znajomość lektur, udział w dyskusji), - twórcze realizowanie zajęć warsztatowych - zadanie domowe / prezentacja - krótkie sprawdziany (opcjonalnie) – wymagają zaliczenia jeśli zostaną wprowadzone ze względu na słabą współpracę na zajęciach (brak przygotowania do zajęć) - pozytywna ocena z kolokwium końcowego Na ocenę końcową ćwiczeń składają się: - pozytywnie ocenione kolokwium końcowe - ocena pracy zespołu realizującego warsztaty - zadanie domowe / prezentacja - aktywne indywidualne uczestnictwo w zajęciach (minimum 6 plusów) = podniesienie oceny z ćwiczeń o połowę stopnia ZADANIA DOMOWE Wymagania merytoryczne: Przygotowanie pracy domowej dotyczącej wskazanego obszaru problemowego (np. czynników zaburzających prawidłowy rozwój dziecka, zagrożeń dla kobiet w ciąży). Ze względu na ograniczenia czasowe tylko część z przygotowanych prac może zostać zaprezentowanych podczas zajęć w formie wystąpienia (prezentacja Power Point). Prace domowe są wykonywane indywidualnie, natomiast wystąpienia mogą być zespołowe (max. 3 osoby). Osoby przygotowujące wystąpienia są zwolnione z zadania domowego. Kryteria oceny: Wystąpienia z prezentacjami oraz zadania domowe dostarczone w formie pisemnej są oceniane poprzez przyznanie plusów (od 1 do 2 + 1 punkt opcjonalnie) Ocenie podlega: - poziom merytoryczny przygotowanych prezentacji i prac domowych – 1 punkt - uwzględnienie źródeł (szczególnie cenione są źródła obejmujące literaturę przedmiotu) – 1 punkt - sposób prezentacji – 1 punkt opcjonalnie doliczany do aktywności osób, które prezentowały treści w czasie zajęć w sposób wyróżniający się np. samodzielnością (bez czytania), włączaniem grupy do dyskusji, szczególną kreatywnością w przygotowaniu prezentacji, itp. Plusy przyznane za poziom merytoryczny i wykorzystane źródła są włączane do punktacji ogólnej. Plus za sposób prezentacji jest uwzględniany w aktywności. UWAGA! Prezentacje należy udostępnić wszystkim studentom (przesłać na adres mailowy grupy) oraz przesłać do wiadomości osoby prowadzącej Przebieg procesu weryfikacji: Plusy za wystąpienia z prezentacjami są przyznawane bezpośrednio w czasie zajęć. Plusy za zadania domowe są przyznane po weryfikacji prac WARSZTATY ZESPOŁOWE Wymagania merytoryczne Aktywny, twórczy udział w warsztatach dotyczących tematyki rozwoju człowieka w pierwszych fazach życia. Studenci wykorzystują wiedzę z literatury przedmiotu, wykładów oraz doświadczenia własne. Kryteria oceny Zespoły prezentują treści, nad którymi pracują metodą warsztatową. Ocenie podlega: - poziom wypracowanych treści (merytoryczność) - kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań - sposób prezentacji (zalecany jest udział wszystkich członków zespołu) - kultura współpracy zespołowej Przebieg weryfikacji: Ocena jest przyznawana zespołowi – wszyscy jego członkowie otrzymują taką samą ocenę. AKTYWNOŚĆ WŁASNA Aktywny, twórczy udział w dyskusji dydaktycznej dotyczącej tematyki rozwoju człowieka w pierwszych fazach życia. Studenci wykorzystują wiedzę z literatury przedmiotu oraz doświadczenia własne. Kryteria oceny - aktywność obejmująca merytoryczne wypowiedzi adekwatne do omawianej tematyki (min. 6 plusów) będzie dawała szansę na podniesienie oceny o połowę stopnia - wyróżniająca się aktywność, obejmująca merytoryczne wypowiedzi adekwatne do omawianej tematyki (plusy na każdych zajęciach) będzie dawała szansę na podniesienie oceny o jeden stopień Przebieg procesu weryfikacji: Na koniec każdego spotkania jest sprawdzana obecność oraz określany stopień aktywności w trakcie zajęć (od 0 do 2 plusów) 0 – brak aktywności 1 plus – aktywny udział w zajęciach 2 plusy – wyróżniająca się aktywność o charakterze merytorycznym UWAGA! Każdy student uczestniczący w zajęciach jest zobowiązany do przygotowania się poprzez czytanie zadanych lektur. Brak aktywności nie może zatem wiązać się z brakiem orientacji w omawianych treściach. KOLOKWIUM KOŃCOWE Do zaliczenia kolokwium konieczne jest zdobycie minimum połowy wymaganych punktów. Kolokwium jest w formie testu zawierającego zarówno pytania zamknięte, jak i otwarte. Formularz jest opracowany tak, że jego zaliczenie wymaga odpowiedzi na pytania otwarte. |
Uwagi: |
1 semestr Praca Socjalna (stacjonarne 1 stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.