Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój człowieka w cyklu życia (A) [W3-SP-S1-RCA] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Rozwój człowieka w cyklu życia (A) [W3-SP-S1-RCA]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 13:45 - 15:15
sala 234
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 34
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ewa Leśniak-Berek
Literatura:

- Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i S-ka, Poznań 2004

- Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2005

- Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwojowa człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Tom II i III, PWN, Warszawa 2010

- Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002

- Jopkiewicz A. Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Radom-Kielce 2005

- Kozłowska A., O trudnościach w wychowywaniu dziecka, WSiP, Warszawa 1991

- Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, Tom I, PWN, Warszawa 2003

- Trempała J. (red) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2011

- Żebrowska M. (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1986

Zakres tematów:

Celem zajęć jest przedstawienie teoretycznych aspektów psychologii rozwoju człowieka oraz analiza zachowań i przeżyć człowieka z punktu widzenia zmian, jakim podlegają one w czasie. Zdobywana wiedza ułatwia rozpoznawanie indywidualnych potrzeb i możliwości człowieka, a także zrozumienie różnych procesów, prawidłowości i trudności występujących w poszczególnych fazach cyklu życia ludzkiego. Stwarza również przyszłym pracownikom socjalnym perspektywę prawidłowo przygotowanej i realizowanej pomocy.

Moduł (A) koncentruje się na pierwszych fazach rozwoju człowieka od okresu prenatalnego do wieku szkolnego.

Treści zajęć:

- Przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej

- Pojęcie, cechy i czynniki rozwoju

- Pojęcie i rodzaje zmian rozwojowych

- Wybrane klasyczne koncepcje i teorie rozwoju (E. Erikson, J. Piaget, R.J. Havighurst)

- Okres prenatalny – rozwój fizyczny (zależność od czynników genetycznych i środowiskowych), rozwój psychoruchowy, rozwój układu nerwowego, nabywanie indywidualnych cech, wpływ chorób matki – alkoholizmu, narkomanii oraz chorób zakaźnych (HIV, różyczka, ospa, toksoplazmoza) na rozwój dziecka w życiu płodowym i po urodzeniu.

- Wiek niemowlęcy – zmiany rozwojowe, procesy poznawcze, uczuciowość; warunki niezbędne do prawidłowego rozwoju, zadania rozwojowe

- Wiek poniemowlęcy – rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój uczuć, rozwój mowy i komunikacji, kontakty społeczne, rola zabawy, czynniki stymulujące prawidłowy rozwój, zadania rozwojowe

- Wiek przedszkolny – rozwój somatyczny, rozwój społeczny i emocjonalny, procesy poznawcze, aktywność ruchowa oraz zabawa i jej funkcje, dziecięce teorie umysłu, zmiany osobowości i kształtowanie moralności dziecka, zadania rozwojowe

- Wiek szkolny – procesy poznawcze, doświadczenia społeczne, rozwój osobowości i sfery uczuciowej, zmiany w sferze aktywności dziecka, dojrzałość szkolna, podstawowe trudności występujące w okresie wieku szkolnego, zadania rozwojowe

- Trudności w wychowywaniu dziecka – studium przypadków

- Specyficzne sytuacje i problemy występujące w pierwszych fazach życia człowieka

- Praca socjalna w cyklu życia dziecka

Metody dydaktyczne:

- dyskusja dydaktyczna,

- warsztaty zespołowe,

- prezentacje przygotowane przez studentów (rozwój prenatalny - zagrożenia)

- zadania domowe,

- studia przypadków,

- praca własna

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia ćwiczeń są:

- obecność na zajęciach – (dopuszczalne są 2 nieobecności, każda następna wymaga zaliczenia materiału),

- aktywne uczestnictwo w zajęciach - min. 6 plusów ma wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń (znajomość lektur, udział w dyskusji),

- twórcze realizowanie zajęć warsztatowych

- zadanie domowe / prezentacja

- krótkie sprawdziany (opcjonalnie) – wymagają zaliczenia jeśli zostaną wprowadzone ze względu na słabą współpracę na zajęciach (brak przygotowania do zajęć)

- pozytywna ocena z kolokwium końcowego

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się:

- pozytywnie ocenione kolokwium końcowe

- ocena pracy zespołu realizującego warsztaty

- zadanie domowe / prezentacja

- aktywne indywidualne uczestnictwo w zajęciach (minimum 6 plusów) = podniesienie oceny z ćwiczeń o połowę stopnia

ZADANIA DOMOWE

Wymagania merytoryczne:

Przygotowanie pracy domowej dotyczącej wskazanego obszaru problemowego (np. czynników zaburzających prawidłowy rozwój dziecka, zagrożeń dla kobiet w ciąży). Ze względu na ograniczenia czasowe tylko część z przygotowanych prac może zostać zaprezentowanych podczas zajęć w formie wystąpienia (prezentacja Power Point).

Prace domowe są wykonywane indywidualnie, natomiast wystąpienia mogą być zespołowe (max. 3 osoby). Osoby przygotowujące wystąpienia są zwolnione z zadania domowego.

Kryteria oceny:

Wystąpienia z prezentacjami oraz zadania domowe dostarczone w formie pisemnej są oceniane poprzez przyznanie plusów (od 1 do 2 + 1 punkt opcjonalnie)

Ocenie podlega:

- poziom merytoryczny przygotowanych prezentacji i prac domowych – 1 punkt

- uwzględnienie źródeł (szczególnie cenione są źródła obejmujące literaturę przedmiotu) – 1 punkt

- sposób prezentacji – 1 punkt opcjonalnie doliczany do aktywności osób, które prezentowały treści w czasie zajęć w sposób wyróżniający się np. samodzielnością (bez czytania), włączaniem grupy do dyskusji, szczególną kreatywnością w przygotowaniu prezentacji, itp.

Plusy przyznane za poziom merytoryczny i wykorzystane źródła są włączane do punktacji ogólnej. Plus za sposób prezentacji jest uwzględniany w aktywności.

UWAGA! Prezentacje należy udostępnić wszystkim studentom (przesłać na adres mailowy grupy) oraz przesłać do wiadomości osoby prowadzącej

Przebieg procesu weryfikacji:

Plusy za wystąpienia z prezentacjami są przyznawane bezpośrednio w czasie zajęć. Plusy za zadania domowe są przyznane po weryfikacji prac

WARSZTATY ZESPOŁOWE

Wymagania merytoryczne

Aktywny, twórczy udział w warsztatach dotyczących tematyki rozwoju człowieka w pierwszych fazach życia. Studenci wykorzystują wiedzę z literatury przedmiotu, wykładów oraz doświadczenia własne.

Kryteria oceny

Zespoły prezentują treści, nad którymi pracują metodą warsztatową. Ocenie podlega:

- poziom wypracowanych treści (merytoryczność)

- kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań

- sposób prezentacji (zalecany jest udział wszystkich członków zespołu)

- kultura współpracy zespołowej

Przebieg weryfikacji:

Ocena jest przyznawana zespołowi – wszyscy jego członkowie otrzymują taką samą ocenę.

AKTYWNOŚĆ WŁASNA

Aktywny, twórczy udział w dyskusji dydaktycznej dotyczącej tematyki rozwoju człowieka w pierwszych fazach życia. Studenci wykorzystują wiedzę z literatury przedmiotu oraz doświadczenia własne.

Kryteria oceny

- aktywność obejmująca merytoryczne wypowiedzi adekwatne do omawianej tematyki (min. 6 plusów) będzie dawała szansę na podniesienie oceny o połowę stopnia

- wyróżniająca się aktywność, obejmująca merytoryczne wypowiedzi adekwatne do omawianej tematyki (plusy na każdych zajęciach) będzie dawała szansę na podniesienie oceny o jeden stopień

Przebieg procesu weryfikacji:

Na koniec każdego spotkania jest sprawdzana obecność oraz określany stopień aktywności w trakcie zajęć (od 0 do 2 plusów)

0 – brak aktywności

1 plus – aktywny udział w zajęciach

2 plusy – wyróżniająca się aktywność o charakterze merytorycznym

UWAGA!

Każdy student uczestniczący w zajęciach jest zobowiązany do przygotowania się poprzez czytanie zadanych lektur. Brak aktywności nie może zatem wiązać się z brakiem orientacji w omawianych treściach.

KOLOKWIUM KOŃCOWE

Do zaliczenia kolokwium konieczne jest zdobycie minimum połowy wymaganych punktów. Kolokwium jest w formie testu zawierającego zarówno pytania zamknięte, jak i otwarte. Formularz jest opracowany tak, że jego zaliczenie wymaga odpowiedzi na pytania otwarte.

Uwagi:

1 semestr Praca Socjalna (stacjonarne 1 stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)