Historia starożytna powszechna [W1-HI-S1-003]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia starożytna powszechna [W1-HI-S1-003] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 8:00 - 9:30
sala 137 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Agata Kluczek |
Literatura: |
Podręczniki Historia starożytna, red. M. Jaczynowska, Warszawa 1999 Wolski J., Historia powszechna, Starożytność, Warszawa 1996 Ziółkowski A., Historia starożytna powszechna, Warszawa 2009 Cary M., Scullard H.H., Dzieje Rzymu. Od czasów najdawniejszych do Konstantyna, przeł. J. Schwakopf, t. 1-2, Warszawa 1992 Jaczynowska M., Dzieje Imperium Romanum, Warszawa 1995 Jaczynowska M., Historia starożytnego Rzymu, Warszawa 1988 Jaczynowska M., Pawlak M., Starożytny Rzym, Warszawa 2008 Ziółkowski A., Historia Rzymu, Poznań 2004 dodatkowa literatura (źródła i opracowania) podawana Studentom na każde ćwiczenia |
Zakres tematów: |
Zajęcia organizacyjne: podstawowe pojęcia związane z historią starożytną, ramy chronologiczne starożytności, specyfika źródeł do badania historii starożytnej Świat starożytny od IX/VIII wieku p.n.e. do V. w. n.e. Cezury i protagoniści sceny politycznej Założenie i początki Rzymu w legendzie i w świetle badań Ustrój Republiki rzymskiej Działalność braci Grakchów i wybuch walk wewnętrznych w Republice rzymskiej Wzrost politycznej roli jednostki w Republice w k. II i w I w. p.n.e.: Mariusz, Cynna, Sulla, Cezar Rządy Augusta: władza charyzmatyczna i pryncypat Cesarstwo rzymskie – ideologia dynastyczna i polityka sukcesyjna władców III wiek Cesarstwa rzymskiego: krisis Ekspansja zewnętrzna Cesarstwa i wojny z sąsiadami I–III w. Prowincje i ich mieszkańcy w życiu politycznym Imperium Nowe Cesarstwo: Dioklecjan i Konstantyn Wielki |
Metody dydaktyczne: |
metoda problemowa; dyskusja; analiza materiałów źródłowych |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę na podstawie: – obecność na zajęciach (co najmniej 50% obecności; zaliczanie indywidualne nieobecności) – ocena ciągła: bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; udział w dyskusji i jej poziom; praca nad materiałami źródłowymi, ich analizowanie i interpretowanie z wykorzystaniem wiedzy pozaźródłowej – znajomość mapy – znajomość podstawowych faktów dotyczących historii starożytnej i ich rozumienie, umiejętność powiązania ze sobą różnych faktów i znalezienia związków przyczynowo-skutkowych; właściwe posługiwanie się pojęciami właściwymi dla nauki historycznej i dotyczącymi świata starożytnego; umiejętność zlokalizowania na mapie państw, miast starożytnych oraz wskazania miejsca ważnych zdarzeń – znajomość wiedzy podręcznikowej oraz materiału zawartego w wybranej literaturze uzupełniającej; znajomość fragmentów źródeł analizowanych na zajęcia; niezbędna znajomość problematyki, którą obejmują ćwiczenia – pozytywnie napisane sprawdziany |
Uwagi: |
1 sem. historia /st.stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.