Wstęp do interpretacji tekstu literackiego [W1-FP-S1-WIT]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Wstęp do interpretacji tekstu literackiego [W1-FP-S1-WIT] | ||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marek Pytasz | ||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
U. Eco, R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose: Interpretacja i nadinterpretacja. Red. S. Collini, przeł. T. Bieroń. Kraków 1996. M. Głowiński: Świadectwa i style odbioru. W: tegoż: Prace wybrane. T. 3 Kraków 1998. Liryka polska. Interpretacje. Red. J. Prokop, J. Sławiński. Kraków 1966 i kolejne. H. Markiewicz Sztuka interpretacji. T. 1 Wrocław 1971; T, II Wrocław 1973 I. Opacki Poznacie mnie po głosie... Katowice 2006. I. Opacki: Mówione wierszem. Katowice 2004. I. Opacki: Odwrócona elegia. Katowice 1999. E. Pound: ABC czytania. Przeł. K. Biskupski. [w:] Nowa krytyka. Antologia. Wyb. H. Krzeczkowski, Wstęp i oprac. Z. Łapiński. Warszawa 1983. J. Tynianow: Fakt literacki. Wyb. E. Korpała-Kirszak; przeł. E. Feliksiak [i in.]. Warszawa 1978. T. S. Eliot :Kto to jest klasyk i inne eseje. Przekł. M. Heydel [i inni.]. Kraków 1998. P. Ricoeur: Język, tekst, interpretacja. Warszawa 1989. U. Ecco: O literaturze. Warszawa 2003. G. Vattimo: Poza interpretacją, Kraków 2011. Rozdział Sztuka. |
||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Przedmiot i cele interpretacji. Rozumienie tekstu. Poszukiwanie metod interpretacji na poziomie rudymentarnym. Kontekst historyczny. Konsekwencji interpretacji. Metody i metodologie. Spotkanie z tekstem jako egzystencjalne doświadczenie studenta |
||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Na przykładzie kanonicznych tekstów z zakresu praktycznej interpretacji ćwiczenie umiejętności interpretacji zjawisk literackich. Grupowa praca na wybranym tekście literackim. Wykazanie zmienności poziomu trudności interpretacji w zależności od przemian estetycznych (wiersze J. Tuwima, S. Balińskiego, późnego J. Iwaszkiewicza, S. Barańczaka, A. Zagajewskiego, W. Szymborskiej) |
||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęcia. Praca semestralna. |
||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 semestr filologii polskiej I stopnia, grupa dziekańska G2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.