Wprowadzenie do kognitywistyki [W1-KO-S1-01]
semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wprowadzenie do kognitywistyki [W1-KO-S1-01] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 8:00 - 10:15
sala 333 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | 27 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Witold Marzęda |
Literatura: |
Chrudzimski A. Teoria przedmiotów intencjonalnych kontra teoria przysłówkowa. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Analiza_i_Egzystencja/Analiza_i_Egzystencja-r2005-t1/Analiza_i_Egzystencja-r2005-t1-s117-130/Analiza_i_Egzystencja-r2005-t1-s117-130.pdf Churchland P.M., Mechanizm rozumu siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu, Fundacja Aletheia, Warszawa 2002. Churchland P.S., Moralność mózgu: co neuronauka mówi o moralności, Copernicus Center Press, Kraków 2013. Ciecierski T., Nastawienia sądzeniowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. D. Dennet, Narzędzia do myślenia o ewolucji. W: Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Kraków 2018 Dennet: Interludium o komputerach. W: Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Kraków 2017. Dennett D., Od bakterii do Bacha. O ewolucji umysłów, Copernicus Center Press, Kraków 2017. Dretske F., Naturalizowanie umysłu, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2004. Fizyczne systemy symboliczne i ich magia Fodor, J., Jak grać w reprezentacje umysłowe – poradnik Fodora, [w:] Filozofia umysłu, Bohdan Chwedeńczuk (red.), Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1995, s. 17 – 49. Gładziejewski P., Wyjaśnianie za pomocą reprezentacji mentalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Warszawa-Toruń 2015, s. 25 – 66. Hohol M., Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Copernicus Center Press, Kraków 2013. http://stac.calculemus.org/pdf/at-mlai.pdf http://www.filo-sofija.pl/index.php/czasopismo/article/view/1092 Miłkowski M., Reprezentacje w kognitywistyce, Przegląd filozoficzno-literacji nr 2(39) 2014, s. 9 – 18. Steven Pinker Jak działa umysł? Warszawa 2002. Turning A. Maszyny liczące a inteligencja. W: |
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do obliczeniowej koncepcji umysłu. Jak działa maszyna rejestrowa? Zadania. Czy umysł jest programem? Problem symboli. Problem intencjonalności Problem reprezentacji Mózg i funkcje półkul mózgowych Problem ewolucji Jak wyewoluował język? |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia będą opierały się przede wszystkim na metodzie podającej z elementami dyskusji, a także dyskusji moderowanej dotyczącej omawianych tekstów, przeczytanych przez studentów. Pod tym kątem analizowane będą także praktyczne i teoretyczne problemy wiążące się z danym zagadnieniem. Podczas zajęć przeprowadzonych zostanie kilka prostych ekrsperymentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach. Student ma prawo do dwóch nieobecności. Ocena końcowa jest średnią ocen z trzech kolokwiów oraz rozmowy zaliczeniowej na ostatnich zajęciach. Z rozmowy zaliczeniowej zwalnia aktywność podczas konwersatorium. |
Uwagi: |
1 sem. Kognitywistyki, studia stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.