Wprowadzenie do kognitywistyki [W1-KO-S1-01]
semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 4
Przedmiot: | Wprowadzenie do kognitywistyki [W1-KO-S1-01] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 15:30 - 17:45
sala 333 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 27 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mateusz Tofilski |
Literatura: |
• Binmore K., Ken, Game Theory: A Very Short Introduction, Oxford University Press, New York 2007. • Buss D., Psychologia ewolucyjna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, s. 57-69. • Chalmers D., Świadomy umysł. W poszukiwaniu teorii fundamentalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 13-18, s. 357 – 364. • Chomsky N., Recenzja ”Verbal Behavior” B.F. Skinnera, [w:] Lingwistyka a filozofia: współczesny spór o filozoficzne założenia teorii języka, Stanosz B. (red.), PWN, Warszawa 1977, s. 23-46; 74-81. • Churchland P.M., Mechanizm rozumu siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu, Fundacja Aletheia, Warszawa 2002, s. 251-260. • Churchland P.S., Czy neurobiologia potrafi nauczyć nas czegoś o świadomości?: Wykład na Uniwersytecie Arkansas w Little Rock Arkansas, 1995, tłum. Dobrzańska L., źródło: http://www.kognitywistyka.net. • Clark A., Chalmers D., Umysł rozszerzony, [w:] Analityczna metafizyka umysłu, Miłkowski M., Poczobut R. (red.), Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2008, s. 342-356. • Dennet D., Świadomość, Copernicus Center Press, Kraków 2016, s. 143-177. • Dotov D.G., Nie L., de Wit M., Zrozumieć afordancje: przegląd badań nad główną tezą Jamesa J. Gibsona, Avant 2(3) 2012, s. 282-295. • Dunbar R., Nowa historia ewolucji człowieka, Copernicus Center Press Kraków 2013, s. 171-200. • Dutton D., The art Instinct: beauty, pleasure and human evolution, Oxford University Press, Oxford 2010. • Gallagher S., The past, Present and Future of Time-Consciousness: From Husserl to Varela and Beyond, Constructivist Foundations, vol. 13 (1), s. 91-97. • Gallagher S., Zahavi D., Fenomenologiczny umysł, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015, s. 192-208. • Gazzaniga M., The Cognitive Neurosciences, The MIT Press, Cambridge MA 2009. • Hock R., Chociaż oczy nie widzą, [w:] 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, s. 170-178. • Hohol M., Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Copernicus Center Press, Kraków 2013, s. 19-41. • Janik B., Kamiński M., Prolegomena do analizy Bayesowskiej w kognitywistyce, „Via Mentis”, 2012, t.1, s. 33–42. • Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012, s. 29-36; 55-69. • Kurek Ł., Dualizm przekonań, Copernicus Center Press, Kraków 2016, s. 184 – 196. • Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2010, s. 29-40. • Łukasik A., Ewolucyjna psychologia umysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007. • Łupkowski P., Test Turinga: perspektywa sędziego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010. • Miller G., Galanter E., Pribram K.H., Plany i struktura zachowania, PWN, Warszawa 1980, s. 17-35. • Miller G., The magical Number Seven, Plus or Minus Two: Some Limits on Our Capacity for Processing Information, “The Psychological Review” vol. 63, 1956, s. 81-97. • Nęcka E., Prusak J., Eksperymentalna psychologia woli: wolność i intencjonalność z perspektywy psychologii poznawczej i neuronauki, [w:] W stronę psychologii eksperymentalnej, Kielar-Turska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, s. 41-58. • Northoff G., Brain and self – a neurophilosophical account, Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health 2013, s. 7-28. • Pinker S., Jak działa umysł?, Książka i Wiedza, Warszawa 2002, s. 30-46. • Poczobut R., Eksternalizm treści umysłowej a granice mikroredukcji, [w:] Umysł natura i sposób istnienia. Trzy debaty, Muszyński Z. (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010, s. 237-255. • Putnam H., Funkcjonalizm – kognitywistyka czy fantastyka naukowa?, [w:] Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, Chwedeńczuk B. (red.), Fundacja Aletheia - Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1995. • Ramachandran V., Neuronauka o podstawach człowieczeństwa: o czym mówi mózg?, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, s. 9-19; 28-63. • Richerson P., Boyd R., Not by genes alone. How culture transformed Human Evolution, The University of Chicago Press, Chicago 2005. • Rosner K., Teoria języka i umysłu ludzkiego Naoma Chomsky’ego i jej interdyscyplinarna doniosłość, [w:] Naoma Chomsky’ego próba rewolucji naukowej, t.1 Język i jego nabywanie, IFIS PAN, Warszawa 1995, s. 7-44. • Siedlecka M., Nęcka E., Psychologia poznawcza, [w:] Przewodnik po kognitywistyce, Bremer J. (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, s. 148-171. • Tadeusiak R., Sztuczne sieci neuronowe, [w:] Przewodnik po kognitywistyce, Bremer J. (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, 484-498. • Tomasello M., Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, PIW, Warszawa 2002. • Turing A., Maszyna licząca a inteligencja, [w:] Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, Chwedeńczuk B. (red.), Fundacja Aletheia - Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1995, s. 271-299. • Varela F., Neurofenomenologia: lekarstwo na trudny problem świadomości, „Avant” 1/2010, s. 31-73. |
Zakres tematów: |
Zagadnienia są podane hasłowo, a każdy temat opiera się na lekturze i analizie powiązanych z nim tekstów. 1. Wprowadzenie do podejmowanych zagadnień 2. Historia badania umysłu, od psychologii eksperymentalnej do poznawczej 3. Powstanie kognitywistyki – krytyka behawioryzmu i maszyna Turinga 4. Koneksjonizm i układy dynamiczne 5. Probabilizm i heurystyki wydawania sądów 6. Przewrót neurobiologiczny i neuronauka poznawcza 7. Psychologia ewolucyjna 8. Umysł ucieleśniony 9. Świadomość – dualizm własności, eliminatywizm 10. Świadomość cz. 2 - neurofenomenologia a heterofenomenologia 11. Natura a kultura – perspektywa kognitywistyczna |
Metody dydaktyczne: |
Konwersatorium polegające na analizie tekstów źródłowych przygotowanych przez studentów, a także na dyskusji nad zawartymi w nich stanowiskami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa studenta będzie opierała się na trzech częściach składowych: 1. Obecność na zajęciach – podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach. 2. Aktywność na zajęciach – plusy przyznawane za aktywne uczestnictwo w trakcie zajęć. 3. Praca zaliczeniowa – referat dotyczący wybranego zagadnienia z obszaru kognitywistyki. |
Uwagi: |
1 sem. Kognitywistyki, studia stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.