Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do kognitywistyki [W1-KO-S1-01] semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do kognitywistyki [W1-KO-S1-01]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 15:30 - 17:45
sala 333
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: 27
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Mateusz Tofilski
Literatura:

• Binmore K., Ken, Game Theory: A Very Short Introduction, Oxford University Press, New York 2007.

• Buss D., Psychologia ewolucyjna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, s. 57-69.

• Chalmers D., Świadomy umysł. W poszukiwaniu teorii fundamentalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 13-18, s. 357 – 364.

• Chomsky N., Recenzja ”Verbal Behavior” B.F. Skinnera, [w:] Lingwistyka a filozofia: współczesny spór o filozoficzne założenia teorii języka, Stanosz B. (red.), PWN, Warszawa 1977, s. 23-46; 74-81.

• Churchland P.M., Mechanizm rozumu siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu, Fundacja Aletheia, Warszawa 2002, s. 251-260.

• Churchland P.S., Czy neurobiologia potrafi nauczyć nas czegoś o świadomości?: Wykład na Uniwersytecie Arkansas w Little Rock Arkansas, 1995, tłum. Dobrzańska L., źródło: http://www.kognitywistyka.net.

• Clark A., Chalmers D., Umysł rozszerzony, [w:] Analityczna metafizyka umysłu, Miłkowski M., Poczobut R. (red.), Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2008, s. 342-356.

• Dennet D., Świadomość, Copernicus Center Press, Kraków 2016, s. 143-177.

• Dotov D.G., Nie L., de Wit M., Zrozumieć afordancje: przegląd badań nad główną tezą Jamesa J. Gibsona, Avant 2(3) 2012, s. 282-295.

• Dunbar R., Nowa historia ewolucji człowieka, Copernicus Center Press Kraków 2013, s. 171-200.

• Dutton D., The art Instinct: beauty, pleasure and human evolution, Oxford University Press, Oxford 2010.

• Gallagher S., The past, Present and Future of Time-Consciousness: From Husserl to Varela and Beyond, Constructivist Foundations, vol. 13 (1),

s. 91-97.

• Gallagher S., Zahavi D., Fenomenologiczny umysł, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015, s. 192-208.

• Gazzaniga M., The Cognitive Neurosciences, The MIT Press, Cambridge MA 2009.

• Hock R., Chociaż oczy nie widzą, [w:] 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, s. 170-178.

• Hohol M., Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Copernicus Center Press, Kraków 2013, s. 19-41.

• Janik B., Kamiński M., Prolegomena do analizy Bayesowskiej w kognitywistyce, „Via Mentis”, 2012, t.1, s. 33–42.

• Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012, s. 29-36; 55-69.

• Kurek Ł., Dualizm przekonań, Copernicus Center Press, Kraków 2016,

s. 184 – 196.

• Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2010, s. 29-40.

• Łukasik A., Ewolucyjna psychologia umysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007.

• Łupkowski P., Test Turinga: perspektywa sędziego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010.

• Miller G., Galanter E., Pribram K.H., Plany i struktura zachowania, PWN, Warszawa 1980, s. 17-35.

• Miller G., The magical Number Seven, Plus or Minus Two: Some Limits on Our Capacity for Processing Information, “The Psychological Review” vol. 63, 1956, s. 81-97.

• Nęcka E., Prusak J., Eksperymentalna psychologia woli: wolność i intencjonalność z perspektywy psychologii poznawczej i neuronauki, [w:]

W stronę psychologii eksperymentalnej, Kielar-Turska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, s. 41-58.

• Northoff G., Brain and self – a neurophilosophical account, Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health 2013, s. 7-28.

• Pinker S., Jak działa umysł?, Książka i Wiedza, Warszawa 2002, s. 30-46.

• Poczobut R., Eksternalizm treści umysłowej a granice mikroredukcji, [w:] Umysł natura i sposób istnienia. Trzy debaty, Muszyński Z. (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010, s. 237-255.

• Putnam H., Funkcjonalizm – kognitywistyka czy fantastyka naukowa?, [w:] Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, Chwedeńczuk B. (red.), Fundacja Aletheia - Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1995.

• Ramachandran V., Neuronauka o podstawach człowieczeństwa: o czym mówi mózg?, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, s. 9-19; 28-63.

• Richerson P., Boyd R., Not by genes alone. How culture transformed Human Evolution, The University of Chicago Press, Chicago 2005.

• Rosner K., Teoria języka i umysłu ludzkiego Naoma Chomsky’ego i jej interdyscyplinarna doniosłość, [w:] Naoma Chomsky’ego próba rewolucji naukowej, t.1 Język i jego nabywanie, IFIS PAN, Warszawa 1995, s. 7-44.

• Siedlecka M., Nęcka E., Psychologia poznawcza, [w:] Przewodnik po kognitywistyce, Bremer J. (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2016,

s. 148-171.

• Tadeusiak R., Sztuczne sieci neuronowe, [w:] Przewodnik po kognitywistyce, Bremer J. (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, 484-498.

• Tomasello M., Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, PIW, Warszawa 2002.

• Turing A., Maszyna licząca a inteligencja, [w:] Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, Chwedeńczuk B. (red.), Fundacja Aletheia - Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1995, s. 271-299.

• Varela F., Neurofenomenologia: lekarstwo na trudny problem świadomości, „Avant” 1/2010, s. 31-73.

Zakres tematów:

Zagadnienia są podane hasłowo, a każdy temat opiera się na lekturze i analizie powiązanych z nim tekstów.

1. Wprowadzenie do podejmowanych zagadnień

2. Historia badania umysłu, od psychologii eksperymentalnej do poznawczej

3. Powstanie kognitywistyki – krytyka behawioryzmu i maszyna Turinga

4. Koneksjonizm i układy dynamiczne

5. Probabilizm i heurystyki wydawania sądów

6. Przewrót neurobiologiczny i neuronauka poznawcza

7. Psychologia ewolucyjna

8. Umysł ucieleśniony

9. Świadomość – dualizm własności, eliminatywizm

10. Świadomość cz. 2 - neurofenomenologia a heterofenomenologia

11. Natura a kultura – perspektywa kognitywistyczna

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium polegające na analizie tekstów źródłowych przygotowanych przez studentów, a także na dyskusji nad zawartymi w nich stanowiskami.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa studenta będzie opierała się na trzech częściach składowych:

1. Obecność na zajęciach – podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach.

2. Aktywność na zajęciach – plusy przyznawane za aktywne uczestnictwo w trakcie zajęć.

3. Praca zaliczeniowa – referat dotyczący wybranego zagadnienia z obszaru kognitywistyki.

Uwagi:

1 sem. Kognitywistyki, studia stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)