Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki nowoczesnej powszechnej [0530-HS-S1-NOWOCZPOW] semestr zimowy 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia sztuki nowoczesnej powszechnej [0530-HS-S1-NOWOCZPOW]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 15:30 - 17:00
sala 28
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Aneta Borowik
Literatura:

Literatura obowiązkowa: J. A. Mrozek, Architektura rewolucji przemysłowej [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994; podrozdział Schinkel i Klenze [w:] D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001, s. 412-420, W. Baraniewski, Historyzm w architekturze XIX wieku [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, J. Mrozek, Architektura klasycyzmu [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, rozdział: Osiemnastowieczny klasycyzm [w:] D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001, M. Poprzęcka, Malarstwo angielskie od Gainsborough do Turnera [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, Muzeum Łazienki królewskie w Warszawie, Warszawa 2013, P. Krakowski, Teoretyczne podstawy architektury wieku XIX, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Historii Sztuki” 1979, z. 15, S. Tschudi-Madsen, Art Nouveau, Warszawa 1977, A. Lewicka-Morawska, Romantycy niemieccy [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, A. Lewicka-Morawska, Spór Ingres-Delacroixw [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, M. Poprzęcka, Francisco Goya [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, M. Poprzęcka, Akademizm [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, M. Poprzęcka, Wokół Courbeta [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, K. Nowakowska-Sito, Symboliści [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, M. Poprzęcka, Manet i impresjoniści [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, M. Poprzęcka, Po impresjonizmie – ku nowej sztuce [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996, Fowizm, ekspresjonizm i początki malarstwa abstrakcyjnego [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996, P. Szubert, Picasso i kubiści [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996, P. Szubert, Futuryzm [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996, P. Szubert, Dadaizm. Duchamp i Schwitters [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996, M. Poprzęcka, Surrealizm – nowe obszary wyobraźni [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996, A. Kotula, P. Krakowski, Malarstwo, rzeźba, architektura. Wybrane zagadnienia plastyki współczesnej, Warszawa 1978, A. Kotula, P. Krakowski, Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980, P. Szubert, Rzeźba XIX wieku [w:] Sztuka świata, t. 8, Warszawa 1994, Z. Beiersdorf, Architekt Teodor M. Talowski [w:] Sztuka 2. połowy XIX wieku, Warszawa 1973, W. Bałus, Historyzm, analogiczność, malowniczość, „Folia Historiae Artium” 1988, s. 117-138.

Literatura uzupełniająca: Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, Warszawa 2011 (również starsze wydania), W. Bałus, Zjawisko historyzmu w architekturze wieku XIX. Próba opisu, "Dzieła i Interpretacje"1995, s. 69-80, H. Honour, Neoklasycyzm, Warszawa 1972, W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1972, Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1982, A. Kotula, P. Krakowski, Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa różne daty wydania, A. Kotula, P. Krakowski, Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980, A. Kowalczykowa, Pejzaż romantyczny, Kraków 1982, N. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974, M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1989, M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, t. III, Warszawa 1988.

Zakres tematów:

Klasycyzm, nowa doktryna artystyczna w sztuce myśli oświecenia francuskiego drugiej połowy XVIII wieku. Klasycyzm i romantyzm. Nowe postrzeganie artystycznych relacji.

Nowe widzenie architektury w neoklasycyzmie francuskim XVIII wieku. Gabriel, Soufflot, architekci rewolucyjni.

Francuskie malarstwo neoklasycystyczne

Szkoła malarstwa angielskiego w XVIII wieku - Hogarth, Gainsborough, Reynolds.

Architektura angielska czasów neoklasycystycznych.

Architektura „nowego świata” w dobie oświecenia. Neoklasycyzm stylem narodowym młodej republiki Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Sztuka Niemiec drugiej połowy XVIII wieku i początków XIX wieku.

Malarstwo romantyzmu

Rozwój malarstwa pejzażowego w XIX wieku.

Realizm – kierunek w sztukach przedstawieniowych XX wieku

Impresjonizm - nowe widzenie świata.

Postimpresjonizm – pierwszy kierunek malarstwa nowoczesnego odchodzący od naturalistycznego sposobu widzenia.

Fowizm.

Secesja – styl nowoczesnej sztuki, czy nowy sposób dekoracyjności w architekturze i sztukach przedstawieniowych.

Ekspresjonizm – kierunek w sztuce początku XX wieku.

Geneza i początki rozwoju sztuki abstrakcyjnej.

Metody dydaktyczne:

wykład z wykorzystaniem środków multimedialnych, pogadanka, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Opanowanie treści zajęć. Egzamin ustny: odpowiedź na wylosowane zagadnienie (90 %) oraz rozpoznanie i zadatowanie dzieła sztuki (10 % oceny).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)