Historia sztuki nowoczesnej powszechnej [0530-HS-S1-NOWOCZPOW]
semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki nowoczesnej powszechnej [0530-HS-S1-NOWOCZPOW] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 15:30 - 17:00
sala 28 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Aneta Borowik |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. A. Mrozek, Architektura rewolucji przemysłowej [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994; podrozdział Schinkel i Klenze [w:] D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001, s. 412-420, W. Baraniewski, Historyzm w architekturze XIX wieku [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, J. Mrozek, Architektura klasycyzmu [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, rozdział: Osiemnastowieczny klasycyzm [w:] D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001, M. Poprzęcka, Malarstwo angielskie od Gainsborough do Turnera [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, Muzeum Łazienki królewskie w Warszawie, Warszawa 2013, P. Krakowski, Teoretyczne podstawy architektury wieku XIX, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Historii Sztuki” 1979, z. 15, S. Tschudi-Madsen, Art Nouveau, Warszawa 1977, A. Lewicka-Morawska, Romantycy niemieccy [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, A. Lewicka-Morawska, Spór Ingres-Delacroixw [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, M. Poprzęcka, Francisco Goya [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, M. Poprzęcka, Akademizm [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, M. Poprzęcka, Wokół Courbeta [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, K. Nowakowska-Sito, Symboliści [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, M. Poprzęcka, Manet i impresjoniści [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994, M. Poprzęcka, Po impresjonizmie – ku nowej sztuce [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996, Fowizm, ekspresjonizm i początki malarstwa abstrakcyjnego [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996, P. Szubert, Picasso i kubiści [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996, P. Szubert, Futuryzm [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996, P. Szubert, Dadaizm. Duchamp i Schwitters [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996, M. Poprzęcka, Surrealizm – nowe obszary wyobraźni [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996, A. Kotula, P. Krakowski, Malarstwo, rzeźba, architektura. Wybrane zagadnienia plastyki współczesnej, Warszawa 1978, A. Kotula, P. Krakowski, Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980, P. Szubert, Rzeźba XIX wieku [w:] Sztuka świata, t. 8, Warszawa 1994, Z. Beiersdorf, Architekt Teodor M. Talowski [w:] Sztuka 2. połowy XIX wieku, Warszawa 1973, W. Bałus, Historyzm, analogiczność, malowniczość, „Folia Historiae Artium” 1988, s. 117-138. Literatura uzupełniająca: Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, Warszawa 2011 (również starsze wydania), W. Bałus, Zjawisko historyzmu w architekturze wieku XIX. Próba opisu, "Dzieła i Interpretacje"1995, s. 69-80, H. Honour, Neoklasycyzm, Warszawa 1972, W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1972, Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1982, A. Kotula, P. Krakowski, Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa różne daty wydania, A. Kotula, P. Krakowski, Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980, A. Kowalczykowa, Pejzaż romantyczny, Kraków 1982, N. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974, M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1989, M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, t. III, Warszawa 1988. |
Zakres tematów: |
Klasycyzm, nowa doktryna artystyczna w sztuce myśli oświecenia francuskiego drugiej połowy XVIII wieku. Klasycyzm i romantyzm. Nowe postrzeganie artystycznych relacji. Nowe widzenie architektury w neoklasycyzmie francuskim XVIII wieku. Gabriel, Soufflot, architekci rewolucyjni. Francuskie malarstwo neoklasycystyczne Szkoła malarstwa angielskiego w XVIII wieku - Hogarth, Gainsborough, Reynolds. Architektura angielska czasów neoklasycystycznych. Architektura „nowego świata” w dobie oświecenia. Neoklasycyzm stylem narodowym młodej republiki Stanów Zjednoczonych Ameryki. Sztuka Niemiec drugiej połowy XVIII wieku i początków XIX wieku. Malarstwo romantyzmu Rozwój malarstwa pejzażowego w XIX wieku. Realizm – kierunek w sztukach przedstawieniowych XX wieku Impresjonizm - nowe widzenie świata. Postimpresjonizm – pierwszy kierunek malarstwa nowoczesnego odchodzący od naturalistycznego sposobu widzenia. Fowizm. Secesja – styl nowoczesnej sztuki, czy nowy sposób dekoracyjności w architekturze i sztukach przedstawieniowych. Ekspresjonizm – kierunek w sztuce początku XX wieku. Geneza i początki rozwoju sztuki abstrakcyjnej. |
Metody dydaktyczne: |
wykład z wykorzystaniem środków multimedialnych, pogadanka, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Opanowanie treści zajęć. Egzamin ustny: odpowiedź na wylosowane zagadnienie (90 %) oraz rozpoznanie i zadatowanie dzieła sztuki (10 % oceny). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.