Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład specjalizacyjny HR-2: Komunikacja międzykulturowa [W3-SOHR-S2-KM] semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wykład specjalizacyjny HR-2: Komunikacja międzykulturowa [W3-SOHR-S2-KM]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 233
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 33
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Rafał Cekiera
Literatura:

Paleczny T.: Relacje międzykulturowe w dobie kryzysu ideologii i polityki wielokulturowości, Księgarnia Akademicka, Kraków 2017, rozdział 7: Komunikacja międzykulturowa w globalizującym się świecie, s. 163-186.

Gestland R. R.: Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. PWN, Warszawa 2000, s. 15-58.

Paleczny T.: Interpersonalne stosunki międzykulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, ss. 81-95.

Boski P.: Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2010, s. 91-119.

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa: wprowadzenie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003, s. 75-100.

Żydek-Bednarczuk U.: Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, ss. 53-66.

Baron R.: Szkic do czeskiego portretu Polski i Polaków (ambiwalentny stereotyp i pozytywny obraz), (w:) Kusek R., Purchla J., Sanetra-Szeliga J. (red.): Narody & stereotypy 25 lat później. Nowe granice, nowe horyzonty, MCK, Kraków 2015, s. 40-68.

Bartosik-Purgat M.: Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010, ss. 137-174.

Chmielnicki M.: Doświadczenie międzynarodowe i kompetencje a współpraca zawodowa z obcokrajowcami, (w:) Rozkwitalska M., Sułkowski Ł. (red.): Współpraca zawodowa w środowisku wielokulturowym, Wolters Kluwer, 2016, s. 133-148.

Hall E. T.: Ukryty wymiar, Muza, Warszawa 2005 (dostępnych wiele różnych wydań) – rozdział I, IV i V.

Gestland R. R.: Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. PWN, Warszawa 2000, s. 68-85.

Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A. S., Motyl-Adamczyk A.: Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2016, rozdział 3: Komunikacja werbalna i niewerbalna na zróżnicowanych kulturowo rynkach.

Gajek K.: Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji – dylematy teorii i praktyki, „Problemy Zarządzania”, tom 9, nr 2(32), 2011.

Dostępne online: http://pz.wz.uw.edu.pl/sites/default/files/artykuly/pz_2_2011_gajek.pdf

Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A. S., Motyl-Adamczyk A.: Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2016, s. 29-46.

Kruczek Z., Ulanecka V.: Co kraj to obyczaj – znaczenie różnic kulturowych w turystyce międzynarodowej, w: „Turystyka Kulturowa”, nr 1/2015 (styczeń 2015), dostępne online: http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/view/541

Cazal D.: Twarz, komunikacja międzykulturowa i etyka – przykład Korei, w: Kapciak A., Korporowicz L., Tyszka A.: Komunikacja międzykulturowa: zderzenia i spotkania, Instytut Kultury, Warszawa 1996, ss. 205-217.

Szarota P.: Okno duszy czy część ubrania? Twarz w polsko-amerykańskim dialogu kulturowym, „Kultura Współczesna”, 2(56)/2008, Dostępne online: http://kulturawspolczesna.pl/archiwum/2008/2?nid=1031

Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M.: Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011, rozdział 11: Kontakty międzykulturowe

Zakres tematów:

1. Komunikacja kulturowa i międzykulturowa – definicje i formy.

2. Kulturowe modele zachowań w gospodarce i biznesie.

3. Podstawowe wyróżniki profili kulturowych.

4. Bariery w komunikacji międzykulturowej.

5. Rola stereotypów w komunikacji międzykulturowej.

6. My i oni – narody i stereotypy.

7. Negocjacje i protokół biznesowy w środowisku wielokulturowym.

8. Praca w środowisku wielokulturowym

9. Postrzeganie przestrzeni w różnych kulturach.

10. Werbalne i niewerbalne aspekty komunikacji międzykulturowej.

11. Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji.

12. Komunikowanie się na wakacjach – czyli turystyka a wielokulturowość.

13. Mimika i uśmiech – twarz jako podmiot komunikacji.

14. Kontakty międzykulturowe – problemy, uwarunkowania i szanse.

15. Podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

Dyskusje moderowane.

Praca w grupach projektowych.

Praca z wykorzystaniem reguł socjologii wizualnej - przygotowanie przez studentów, analiza i ocena fotografii zatytułowanych "komunikacja międzykulturowa".

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z ćwiczeń jest pochodną dwóch składowych:

1. oceny pracy podczas ćwiczeń (50%) - w tym jakości referowania wybranego tematu, aktywności podczas zajęć, angażowania się w dyskusje na forum grupy;

2. kolokwium zaliczeniowego (50%).

Uwagi:

Socjologia HR w nowoczesnej organizacji, 2 sem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)