Wykład specjalizacyjny HR-2: Komunikacja międzykulturowa [W3-SOHR-S2-KM]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wykład specjalizacyjny HR-2: Komunikacja międzykulturowa [W3-SOHR-S2-KM] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 233 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 33 |
Limit miejsc: | 50 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Rafał Cekiera |
Literatura: |
Paleczny T.: Relacje międzykulturowe w dobie kryzysu ideologii i polityki wielokulturowości, Księgarnia Akademicka, Kraków 2017, rozdział 7: Komunikacja międzykulturowa w globalizującym się świecie, s. 163-186. Gestland R. R.: Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. PWN, Warszawa 2000, s. 15-58. Paleczny T.: Interpersonalne stosunki międzykulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, ss. 81-95. Boski P.: Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2010, s. 91-119. Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa: wprowadzenie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003, s. 75-100. Żydek-Bednarczuk U.: Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, ss. 53-66. Baron R.: Szkic do czeskiego portretu Polski i Polaków (ambiwalentny stereotyp i pozytywny obraz), (w:) Kusek R., Purchla J., Sanetra-Szeliga J. (red.): Narody & stereotypy 25 lat później. Nowe granice, nowe horyzonty, MCK, Kraków 2015, s. 40-68. Bartosik-Purgat M.: Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010, ss. 137-174. Chmielnicki M.: Doświadczenie międzynarodowe i kompetencje a współpraca zawodowa z obcokrajowcami, (w:) Rozkwitalska M., Sułkowski Ł. (red.): Współpraca zawodowa w środowisku wielokulturowym, Wolters Kluwer, 2016, s. 133-148. Hall E. T.: Ukryty wymiar, Muza, Warszawa 2005 (dostępnych wiele różnych wydań) – rozdział I, IV i V. Gestland R. R.: Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. PWN, Warszawa 2000, s. 68-85. Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A. S., Motyl-Adamczyk A.: Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2016, rozdział 3: Komunikacja werbalna i niewerbalna na zróżnicowanych kulturowo rynkach. Gajek K.: Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji – dylematy teorii i praktyki, „Problemy Zarządzania”, tom 9, nr 2(32), 2011. Dostępne online: http://pz.wz.uw.edu.pl/sites/default/files/artykuly/pz_2_2011_gajek.pdf Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A. S., Motyl-Adamczyk A.: Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2016, s. 29-46. Kruczek Z., Ulanecka V.: Co kraj to obyczaj – znaczenie różnic kulturowych w turystyce międzynarodowej, w: „Turystyka Kulturowa”, nr 1/2015 (styczeń 2015), dostępne online: http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/view/541 Cazal D.: Twarz, komunikacja międzykulturowa i etyka – przykład Korei, w: Kapciak A., Korporowicz L., Tyszka A.: Komunikacja międzykulturowa: zderzenia i spotkania, Instytut Kultury, Warszawa 1996, ss. 205-217. Szarota P.: Okno duszy czy część ubrania? Twarz w polsko-amerykańskim dialogu kulturowym, „Kultura Współczesna”, 2(56)/2008, Dostępne online: http://kulturawspolczesna.pl/archiwum/2008/2?nid=1031 Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M.: Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011, rozdział 11: Kontakty międzykulturowe |
Zakres tematów: |
1. Komunikacja kulturowa i międzykulturowa – definicje i formy. 2. Kulturowe modele zachowań w gospodarce i biznesie. 3. Podstawowe wyróżniki profili kulturowych. 4. Bariery w komunikacji międzykulturowej. 5. Rola stereotypów w komunikacji międzykulturowej. 6. My i oni – narody i stereotypy. 7. Negocjacje i protokół biznesowy w środowisku wielokulturowym. 8. Praca w środowisku wielokulturowym 9. Postrzeganie przestrzeni w różnych kulturach. 10. Werbalne i niewerbalne aspekty komunikacji międzykulturowej. 11. Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji. 12. Komunikowanie się na wakacjach – czyli turystyka a wielokulturowość. 13. Mimika i uśmiech – twarz jako podmiot komunikacji. 14. Kontakty międzykulturowe – problemy, uwarunkowania i szanse. 15. Podsumowanie zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusje moderowane. Praca w grupach projektowych. Praca z wykorzystaniem reguł socjologii wizualnej - przygotowanie przez studentów, analiza i ocena fotografii zatytułowanych "komunikacja międzykulturowa". |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z ćwiczeń jest pochodną dwóch składowych: 1. oceny pracy podczas ćwiczeń (50%) - w tym jakości referowania wybranego tematu, aktywności podczas zajęć, angażowania się w dyskusje na forum grupy; 2. kolokwium zaliczeniowego (50%). |
Uwagi: |
Socjologia HR w nowoczesnej organizacji, 2 sem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.