Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na I i II etapie edukacyjnym [02-KP-LOG-S1-DPZU] semestr letni 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dydaktyka pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na I i II etapie edukacyjnym [02-KP-LOG-S1-DPZU]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 303
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: 14
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Danuta Krzyżyk
Literatura:

I. Czajkowska, K. Herda, Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1996.

T. Danielewicz, A. Koźmińska, J. Magnuska, Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych. Warszawa 1975.

T. Gąsowska, Z. Pietrzak-Stępowska, Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Poradnik nauczyciela-reedukatora, Warszawa 1984.

W. Hemmerling, Zabawy w nauczaniu początkowym, Warszawa 1990.

B. Kaja, Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001.

A. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.

K. Opala-Wnuk, Sztuka, która pomaga dzieciom, Łódź 2009.

Problemy pracy korekcyjno-wyrównawczej z dziećmi, red. M. Bolechowska, Katowice 1980.

K. Słupek: Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk 2018.

M. Szurniak, Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.

Terapia pedagogiczna. T. 1.: Wybrane zagadnienia, red. nauk. E. M. Skorek, Kraków 2004.

Terapia pedagogiczna. T. 2.: Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, red. nauk. E. M. Skorek, Kraków 2005.

M. Taraszkiewicz, C. Rose: ATLAS efektywnego uczenia (się): nie tylko dla nauczycieli. Cz. 1. Warszawa 2006.

J. Thompson, Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2013.

Zakres tematów:

1. Organizacja pracy korekcyjno-kompensacyjnej.

2. Kwalifikowanie na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.

3. Tok jednostki metodycznej zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, ogniwa jednostki zajęciowej.

4. Rodzaje działań terapeutycznych.

5. Zakres ćwiczeń, typy ćwiczeń.

6. Materiał do ćwiczeń: ćwiczenia na materiale nieliterowym i ćwiczenia na materiale literowo-słownym.

7. Zasady pracy.

8. Aspekty oddziaływań.

Metody dydaktyczne:

Wykład wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium końcowe: kolokwium pisemne – złożone z zadań o charakterze praktycznym i teoretycznym; oceniane zgodnie z tradycyjną skalą ocen (2–5); zadania będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie ćwiczeń, a także do zalecanej lektury; warunkiem zaliczenia jest zdobycie 60% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany.

Czas przeznaczony na napisanie kolokwium: 45 minut. Termin: ostatnie zajęcia; wyniki: tydzień później.

Samodzielnie przygotowany zestaw 15 ćwiczeń. Ocenie podlegać będzie poprawność merytoryczna i metodyczna ćwiczeń, ich użyteczność dydaktyczna, oryginalność.

Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie ocen z kolokwium i oceny z zaprojektowanych ćwiczeń.

Uwagi:

4 sem. komunikacji promocyjnej i kryzysowe - specj.logop.

Praca własna Studentów: samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na wykładach, przygotowanie zestawu ćwiczeń (45 godzin).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)