Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy filozofii [W3-ZZL-N1-PF] semestr zimowy 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy filozofii [W3-ZZL-N1-PF]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:15 - 10:30
sala 213
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, ul. Bankowa 14) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 36
Limit miejsc: 60
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Piotr Skudrzyk
Literatura:

1. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii

2. W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze

3. R. Palacz, Klasycy filozofii

4. A. Sikora, Od Heraklita do Husserla. Spotkania z filozofią

5. R. Popkin, A. Stroll, Filozofia

6. A. Kenny, Krótka historia filozofii zachodniej

Zakres tematów:

Filozofia jako dziedzina kultury.

Przedmiot refleksji filozoficznej i działy filozofii. Metoda refleksji filozoficznej. Porównanie filozofii z kulturą potoczną, nauką, sztuką i religią. Miejsce filozofii we współczesnej polskiej kulturze społecznej.

Jońska filozofia przyrody (VI - połowa V wieku p.n.e.).

Narodziny filozofii: sposób myślenia Talesa a myślenie mitologiczne. Elementy teorii Talesa aktualne do dziś i te nieaktualne. Racjonalizm i myślenie mityczne dziś.

Okres klasyczny filozofii greckiej (poł. V - IV w. p.n.e.) (Część 1)

Styl myślenia sofistów i jego geneza. Sofiści wobec dwóch wielkich obozów politycznych ich czasów. Ujęcia religii przez sofistów. Porównania z klimatem współczesnej demokracji.

Sokrates: problem etyki na drodze do szczęścia. Etyka a wiedza u Sokratesa: problem nieświadomego czynienia zła. Jednostka wobec prawdy w nauczaniu Sokratesa. Porównanie z typem indywidualizmu obecnym we współczesnej kulturze.

Hellenistyczna filozofia życia (III w. p.n.e. - II w. n.e.)

Stoicka droga do szczęścia. Natura Świata według stoików. Sylwetka władcy według Seneki. Sylwetka obywatela według Epikteta. Porównanie ze stopniem akceptacji świata w kulturze współczesnej.

*

Okres klasyczny filozofii greckiej (poł. V - IV w. p.n.e.) (Część 2)

Platon: droga odkrycia Świata Idealnego. Platon: cechy materii i sens Świata Materialnego. Platon: sposób poznawania Świata Idealnego przez człowieka. Platon: społeczny odbiór człowieka poznającego Świat Idei.

Schyłek starożytności (III w. n.e. - V w.)

Historyczne okoliczności formowania się chrześcijaństwa. Św. Augustyn: władze poznawcze człowieka, ich rola i znaczenie. Św. Augustyn: natura Boga a świat stworzony, porównanie z wizją stoicką. Św. Augustyn: zagadnienie zła w Świecie.

Średniowiecze (IX - XIV w.)

Społeczne źródła modyfikacji chrześcijańskiego myślenia w dojrzałym Średniowieczu. Św. Tomasz z Akwinu: korekta poglądów Augustyna na relację między wiarą a rozumem. Porównanie współczesnego katolicyzmu polskiego z chrześcijaństwem starożytnym i średniowiecznym. Porównanie współczesnej ideowości ze starożytną i średniowieczną.

*

Oświecenie (XVIII w.)

Etyka a egoizm w ujęciu filozofów Oświecenia. Porównanie ze współczesnym indywidualizmem.

Filozofia współczesna (XXI w.)

Gross: postawy życiowe „sportowa” i „spacerowa”.

Metody dydaktyczne:

Klimat i wartość akademickiego wykładu zależy od zaangażowania i szczerej chęci zarówno nauczyciela jak i studentów, zależy od uszanowania pracy akademickiej przez obie strony.

Wykład będzie prowadzony w sposób przystępny i związany z potrzebami studentów dziedziny zarządzania grupami ludzkimi. Wykład będzie prowadzony ze wsparciem prezentacji komputerowej. Ma ona zwiększyć sprawność i komfort przyswajania treści wykładu.

Wykład będzie miał charakter interakcyjny: połowę czasu zajmie wykład właściwy, połowę dyskusja ze studentami nad wybranymi zagadnieniami. Uważne słuchanie wykładu jest niezbędne dla późniejszej dyskusji. Wartością dyskusji będzie możliwość wniesienia przez studentów refleksji z ewentualnych swoich doświadczeń zawodowych.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na wykładach oraz udział w dyskusji będą podstawą do uzyskania zaliczenia. Wartościowe wypowiedzi będą honorowane wpisem co najmniej dobrej oceny w miejsce neutralnego wpisu w postaci słowa „zaliczony”. Obecność na wykładzie student potwierdza wpisem na listę obecności. W przypadku opuszczenia któregoś z wykładów student będzie zdawał samodzielne zapoznanie się z problematyką tego wykładu. Zapoznanie się umożliwią mu materiały publikowane przez wykładowcę na internetowej stronie Centrum Kształcenia na Odległość UŚ (el.us.edu.pl).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)