Podstawy filozofii [W3-ZZL-N1-PF]
semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy filozofii [W3-ZZL-N1-PF] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:15 - 10:30
sala 213 Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, ul. Bankowa 14) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 36 |
Limit miejsc: | 60 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Prowadzący: | Piotr Skudrzyk |
Literatura: |
1. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii 2. W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze 3. R. Palacz, Klasycy filozofii 4. A. Sikora, Od Heraklita do Husserla. Spotkania z filozofią 5. R. Popkin, A. Stroll, Filozofia 6. A. Kenny, Krótka historia filozofii zachodniej |
Zakres tematów: |
Filozofia jako dziedzina kultury. Przedmiot refleksji filozoficznej i działy filozofii. Metoda refleksji filozoficznej. Porównanie filozofii z kulturą potoczną, nauką, sztuką i religią. Miejsce filozofii we współczesnej polskiej kulturze społecznej. Jońska filozofia przyrody (VI - połowa V wieku p.n.e.). Narodziny filozofii: sposób myślenia Talesa a myślenie mitologiczne. Elementy teorii Talesa aktualne do dziś i te nieaktualne. Racjonalizm i myślenie mityczne dziś. Okres klasyczny filozofii greckiej (poł. V - IV w. p.n.e.) (Część 1) Styl myślenia sofistów i jego geneza. Sofiści wobec dwóch wielkich obozów politycznych ich czasów. Ujęcia religii przez sofistów. Porównania z klimatem współczesnej demokracji. Sokrates: problem etyki na drodze do szczęścia. Etyka a wiedza u Sokratesa: problem nieświadomego czynienia zła. Jednostka wobec prawdy w nauczaniu Sokratesa. Porównanie z typem indywidualizmu obecnym we współczesnej kulturze. Hellenistyczna filozofia życia (III w. p.n.e. - II w. n.e.) Stoicka droga do szczęścia. Natura Świata według stoików. Sylwetka władcy według Seneki. Sylwetka obywatela według Epikteta. Porównanie ze stopniem akceptacji świata w kulturze współczesnej. * Okres klasyczny filozofii greckiej (poł. V - IV w. p.n.e.) (Część 2) Platon: droga odkrycia Świata Idealnego. Platon: cechy materii i sens Świata Materialnego. Platon: sposób poznawania Świata Idealnego przez człowieka. Platon: społeczny odbiór człowieka poznającego Świat Idei. Schyłek starożytności (III w. n.e. - V w.) Historyczne okoliczności formowania się chrześcijaństwa. Św. Augustyn: władze poznawcze człowieka, ich rola i znaczenie. Św. Augustyn: natura Boga a świat stworzony, porównanie z wizją stoicką. Św. Augustyn: zagadnienie zła w Świecie. Średniowiecze (IX - XIV w.) Społeczne źródła modyfikacji chrześcijańskiego myślenia w dojrzałym Średniowieczu. Św. Tomasz z Akwinu: korekta poglądów Augustyna na relację między wiarą a rozumem. Porównanie współczesnego katolicyzmu polskiego z chrześcijaństwem starożytnym i średniowiecznym. Porównanie współczesnej ideowości ze starożytną i średniowieczną. * Oświecenie (XVIII w.) Etyka a egoizm w ujęciu filozofów Oświecenia. Porównanie ze współczesnym indywidualizmem. Filozofia współczesna (XXI w.) Gross: postawy życiowe „sportowa” i „spacerowa”. |
Metody dydaktyczne: |
Klimat i wartość akademickiego wykładu zależy od zaangażowania i szczerej chęci zarówno nauczyciela jak i studentów, zależy od uszanowania pracy akademickiej przez obie strony. Wykład będzie prowadzony w sposób przystępny i związany z potrzebami studentów dziedziny zarządzania grupami ludzkimi. Wykład będzie prowadzony ze wsparciem prezentacji komputerowej. Ma ona zwiększyć sprawność i komfort przyswajania treści wykładu. Wykład będzie miał charakter interakcyjny: połowę czasu zajmie wykład właściwy, połowę dyskusja ze studentami nad wybranymi zagadnieniami. Uważne słuchanie wykładu jest niezbędne dla późniejszej dyskusji. Wartością dyskusji będzie możliwość wniesienia przez studentów refleksji z ewentualnych swoich doświadczeń zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach oraz udział w dyskusji będą podstawą do uzyskania zaliczenia. Wartościowe wypowiedzi będą honorowane wpisem co najmniej dobrej oceny w miejsce neutralnego wpisu w postaci słowa „zaliczony”. Obecność na wykładzie student potwierdza wpisem na listę obecności. W przypadku opuszczenia któregoś z wykładów student będzie zdawał samodzielne zapoznanie się z problematyką tego wykładu. Zapoznanie się umożliwią mu materiały publikowane przez wykładowcę na internetowej stronie Centrum Kształcenia na Odległość UŚ (el.us.edu.pl). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.