Metodyka zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-ZTP-N2-5ZEW]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-ZTP-N2-5ZEW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 9:30 - 12:30
sala 04 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 21 |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Adamek I.: Pedagogika wczesnoszkolna. Kraków 2016. Adamek I.: Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków 1997. Adamek I., Zbróg Z. (red.): Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011. Bąbel P.: Kształtująca ocena oceniania kształtującego. „ Psychologia w Szkole” 2007, nr 4. Chałas K., Komorowska B., Buk-Cegiełka M. (red.): Pedagogika szkolna, szkolna i przedszkolna. Teoria i praktyka. Lublin 2016. Choroszczyńska M., Stróżyński K.: Ocenianie kształtujące po polsku. Kurs doradców metodycznych – teoria i praktyka. Warszawa 2010. Denek K.: O nowym kształcie edukacji. Toruń 1998. Dymara B.: Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji. Kraków 2009. Jaroni E.: Dylematy integrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków 2008. Jąder M.: Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków 2009. Klus-Stańska D., Nowicka M.: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa 2005. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.): Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. Kojs W.: Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994. Kujawski J.: Metody i formy edukacji i samoedukacji wczesnoszkolnej. „Życie Szkoły” 1997/10. Magda-Adamowicz M., Kopaczyńska I., Nyczaj-Drąg M. (red.): Pedagogika wczesnoszkolna: rekonstrukcja kluczowych problemów. Toruń 2017. Magda-Adamowicz M., Kopaczyńska I. (red.): Pedagogika wczesnoszkolna wobec zmieniających się kontekstów społecznych. Toruń 2014. Oelszlaeger B.: Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007. Oelszlaeger-Kosturek B.: Studia o aktywnym uczeniu się dzieci. Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej. Materiały dla studentów i nauczycieli. Katowice 2013. Oelszlaeger-Kosturek B.: Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej w kontekście treści podręczników szkolnych. W: B. Kasáčová, S. Kariková, B. Oelszlaeger-Kosturek (red.): Nauczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej. Cieszyn 2015. Oelszlaeger-Kosturek B.: Nauczyciel i uczeń. Teoria i praktyka odbioru oraz transmisji informacji w edukacji wczesnoszkolnej. Katowice 2018. Radwiłowiczowa M., Morawska Z.: Metody nauczania początkowego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1986. Rzepecka-Roszek E.: Czy stosowanie OK jest okey?. „Język Polski w Szkole IV-VI” 2006-2007, nr 4. Skrzypczak J.: Metody i narzędzia oceny podręczników szkolnych. „Życie Szkoły” 1996/2. Sterna D.: Ocenianie kształtujące w praktyce. Centrum Edukacji Obywatelskiej. Warszawa 2014. Sterna D.: Uczę (się) w szkole. Centrum Edukacji Obywatelskiej. Warszawa 2014. Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków 2010. Waloszek D.: Między przedszkolem a szkołą: rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole. Warszawa 2014. Waloszek D.: Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Kraków 2009. Wilgocka-Okoń B.: Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003. Włoch S., Włoch A.: Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009. Zelonka M., Wróbla T.: Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III. Wydawnictwo Szkole i Pedagogiczne. Warszawa 1990. Żytko M.: Kilka uwag o praktyce kształcenia zintegrowanego. W: M. Żytko (red.): Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki. Warszawa 2002. Zasoby internetowe: https://www.ceo.org.pl/pl ( ocenianie kształtujące) Podręczniki i programy nauczania dla klas 1-3 SP. Czasopisma pedagogiczne z serii m.in. „Życie Szkoły”, „Nauczanie początkowe”, „Nauczyciel z Klasą”; |
Zakres tematów: |
1. Cele, metody, formy i środki dydaktyczne - ich istota i zakres wykorzystania. Aktywizujące metody kształcenia w klasach I-III (m.in. burza mózgów, burza pytań, symulacje, śniegowa kula, słoneczko, gry dydaktyczne, metoda projektów, metoda sześciu myślących kapeluszy Edwarda de Bono). 2. Projektowanie i planowanie zajęć edukacyjnych w klasach I-III. Analiza przykładowych scenariuszy zajęć . 4. Wskazanie i omówienie alternatywnych sposobów oceniania i motywowania dzieci (m.in. metoda zielonego ołówka). Ocenianie kształtujące jako dobra alternatywna dla tradycyjnego modelu nauczania w edukacji wczesnoszkolnej. Przykładowe sposoby realizacji OK w klasach 1-3, zeszyt Ok, NaCoBeZu. |
Metody dydaktyczne: |
metody podające (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (problemowe, ćwiczeniowo-praktyczne, dyskusja), wybrane metody aktywizujące |
Metody i kryteria oceniania: |
Scenariusz zajęć edukacyjnych - samodzielne zaprojektowanie cyklu zajęć edukacyjnych dla każdej z klas I-III – porównawczo - na określony temat kompleksowy. • Scenariusz powinien zostać przygotowany na 4 godzinne zajęcia zintegrowane osobno dla klasy I, II i III. Tematyka zajęć powinna dotyczyć jednego tematu. • Elementy scenariusza: temat kompleksowy, temat dzienny, klasa, cel ogólny, cele szczegółowe, edukacje wiodące, cele z podstawy programowej, metody pracy, formy pracy, środki dydaktyczne, przebieg zajęć. • Ocenie podlegają: prawidłowo wyznaczone cele, odpowiedni dobór metody, dostosowanie zajęć do wieku dziecka, zróżnicowanie form pracy, środków dydaktycznych, możliwość zainteresowania zajęciami przez dzieci, zastosowanie metod aktywizujących. |
Uwagi: |
ZTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.