B(5) z zakresu podstaw edukacji wielo i miedzykulturowej: Podstawy edukacji międzykulturowej [12-OA-S1-EWM.2EM]
semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | B(5) z zakresu podstaw edukacji wielo i miedzykulturowej: Podstawy edukacji międzykulturowej [12-OA-S1-EWM.2EM] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 18 |
Prowadzący: | Katarzyna Jas |
Literatura: |
Cinciała B., Pogorzelska M. (red): Wokół różnorodności kulturowej i regionalizmu – rozważania teoretyczne i aspekty praktyczne. Opole 2014 Kossak-Główczewski K., Kożyczkowska A.: Mniejszości etniczne: dylematy i konteksty tożsamościowe. Polityka wielokulturowości, Gdańsk 2014 Kossak-Główczewski K., Kożyczkowska A.: Wielokulturowość. Między edukacją regionalną i edukacją międzykulturową. Dylematy i konteksty tożsamościowe. Kraków 2015 Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości – studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Ogniewjuk W., Sysojewa S. (red.): Wielokulturowość i edukacja. Warszawa – Cieszyn – Kijów 2014 Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Szafrańska A.: Sfery życia duchowego dzieci, młodzieży i dorosłych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. T. 4 O nauczycielach, ich spostrzeganiu świata społecznego i aktywności. Toruń 2017 Miluska J., Psychologia społeczno-kulturowego pogranicza. Wstęp do koncepcji i badań. Szczecin 2016 Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007. Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk B. (red.): Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Współczesne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki, Warszawa 2014. Nikitorowicz J.: Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. (w druku) Nikitorowicz J., Młynarczuk-Sokołowska A., Urszula Namiotko U. Edukacja w warunkach wielokulturowości. Konteksty społeczno-metodyczne. Gdańsk 2017 Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. Szczurek-Boruta A.: Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń 2013 Szczurek-Boruta A., Jas K. (red.): Człowiek wykluczony i człowiek w sytuacji zagrożenia wykluczeniem społecznym, edukacyjnym i kulturowym – wyzwania, powinności pedagogiki, zadania. Toruń 2017. Urban J.: Mniejszości narodowe krajów Grupy Wyszehradzkiej w procesach integracyjnych Europy – tożsamość młodzieży mniejszości autochtonicznych. Cieszyn – Toruń 2014 Brzezińska A. W., Hulewska A., Słomska J. (red.): Edukacja regionalna. Warszawa 2006. Cybal-Michalska A. Tożsamość w kontekście edukacyjnym i społeczno-kulturowym. Między partykularyzmem a uniwersalizmem. Poznań 2011 Cieszyńskie Naukowe Forum Studenckie Tom 1, Między teorią a praktyką, Red. A. Szczurek-Boruta, Katowice 2015 Cieszyńskie Naukowe Forum Studenckie Tom 2. Wielokulturowość – doświadczanie Innego. Red. A. Gancarz, Katowice 2016 Lalak D. (red.): Dom i ojczyzna. Dylematy wielokulturowości. Warszawa 2008. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. (red.): Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna - problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn - Warszawa - Kraków 2005. Lewowicki T., Urban J. (red.): Edukacja międzykulturowa na pograniczach w pierwszych latach rozszerzonej Unii Europejskiej – teoria i praktyka. Katowice 2007. Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkolnictwo z polskim językiem nauczania w państwach europejskich- stan, problemy i perspektywy. Białystok- Cieszyn-Warszawa 2010. Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce - stan, problemy i perspektywy. Warszawa-Cieszyn-Białystok 2013 Lewowicki T., Chojnacka-Synaszko B., Piechaczek-Ogierman G. (red.): Edukacja dzieci i młodzieży w środowiskach zróżnicowanych kulturowo. Toruń – Katowice – Warszawa 2014 Lewowicki T., Chojnacka-Synaszko B., Kwadrans Ł., Suchodolska J.: Sfery życia duchowego dzieci i młodzieży – studium z pogranicza polsko-czeskiego. T. 3. Spostrzeganie wyznaczników tożsamości i postawy wobec Innych. Toruń 2017 Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009. Muszyńska J.: Miejsce i wspólnota. Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Studium pedagogiczne. Warszawa 2014 Różańska A.: Edukacja religijna młodzieży w warunkach pluralizmu religijnego w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej (Grupa Wyszehradzka: Polska, Czechy, Słowacja, Węgry) – studium porównawcze. Cieszyn – Toruń 2015. Szczurek-Boruta A.: O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń 2014. • seria prac „Edukacja Międzykulturowa” 70 tomów • „Edukacja międzykulturowa” roczniki od 2012-2017 • „Multicultural studies” tomy od 2016 • „Kultura i Edukacja” aktualne numery |
Zakres tematów: |
Podstawowe zagadnienia z zakresu przedmiotu, pojęcia, definicje Kategoria Obcy, INNY Różne ujęcia pogranicza Poszukiwanie tożsamości i ucieczka od tożsamości Uchodźca mój dobry sąsiad Język jako element kształtowania się tożsamości Mniejszości etniczne i narodowe w Polsce |
Metody dydaktyczne: |
e-learning jak w opisie modułu |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca egzaminacyjna Egzamin pisemny Znajomość treści programowych modułu, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki modułu, znajomość literatury obowiązkowej. Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna) jest uzyskanie minimum 50% maksymalnej punktacji testu. Test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie); pytania otwarte. Czas: 45 minut. Sesja egzaminacyjna. |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.