Edukacja ekologiczna [12-PE-WIP-N1-5EEK.1]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Edukacja ekologiczna [12-PE-WIP-N1-5EEK.1] | ||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 12:00 - 15:00
sala 103 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman | ||||||
Strona domowa grupy: | http://www.weinoe.us.edu.pl | ||||||
Literatura: |
Cichy D. (red.): Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej. Warszawa 2007. Domka L.: Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa – Poznań 2001. Domka L.: Rozwijanie kompetencji ekologicznych w nauczaniu integralnym. „Życie Szkoły“ 2000, nr 8. Frątczakowie E., J.: Doświadczenie jako podstawowa metoda edukacji ekologicznej uczniów w klasach I-III. „Nauczanie Początkowe“ 1991/92, nr 2. Frątczakowie E.J.: Treści ekologiczne i ich realizacja w nauczaniu uczniów klas I-III. „Nauczanie Początkowe“ 1995/96, nr 1. Kalinowska A.: Ekologia wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa 1993. Knaflewska J., Siemionowicz M.: Przyroda polska. Poznań 2004, Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski. Królikowska K.: Konflikty społeczne w polskich parkach narodowych. Kraków 2008. Korbel J.(red.): Edukacja ekologiczna. Bielsko-Biała 1991. Parlak M.: Edukacja ekologiczna w procesie kształcenia wczesnoszkolnego. Warszawa 2005. Pawłowski I., Kozak Z.: Edukacja ekologiczna. W: Neldowski B.(red.): Alternatywna pedagogika humanistyczna. Warszawa 1990. Paśko J.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej., Kraków 2001. Różańska A.: Etyczne wyznaczniki świadomości ekologicznej młodzieży na pograniczu polsko-czeskim. „Ruch Pedagogiczny” 2001, nr 3-4. Różańska A.: Wymiar bioregionalny edukacji ekologicznej. W: Lewowicki T., Szczurek-Boruta A.(red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000. Różańska A.: Rola refleksji w edukacji ekologicznej. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oerszleager-Kosturek (red.): Edukacja małego dziecka. T. 12: Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej. Cieszyn – Kraków 2017, Oficyna Wydawnicza „Impuls", s. 79-88. Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997. Spadzińska-Żak E. (red.): Parki narodowe i krajobrazowe w Polsce. Katowice 2008, VIDEOGRAF II. Symonides E.: Ochrona przyrody. Warszawa 2007, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Tuszyńska L.: Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006. Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego. Kraków 2002. Wilson Edward O.: Pół Ziemi. Walka naszej planety o życie. Warszawa 2017, ALETHEIA. Ramowa konwencja ONZ w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) - http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19960530238 |
||||||
Zakres tematów: |
Podstawowe pojęcia ekologiczne (ekologia, populacja, biocenoza, biotop, ekosystem, biosfera, równowaga ekologiczna, nisza ekologiczna). Ekosystemy leśny i łąkowy jako przykłady środowisk najczęściej wykorzystywanych w edukacji środowiskowej małego dziecka. Różnorodność biologiczna – pojęcie, znaczenie i sposoby jej ochrony. Klasyczne i nowe formy ochrony przyrody. Wybrane parki narodowe i rezerwaty świata. Ramowa konwencja ONZ w sprawie zmian klimatu (UNFCCC); COP 3 - Protokół z Kioto; Konferencja klimatyczna COP 24 w Katowicach. Działania indywidualne i zbiorowe na rzecz ochrony środowiska. Znaczenie nałogu palenia papierosów, hałasu i innych czynników szkodliwych dla zdrowia i środowiska naturalnego. |
||||||
Metody dydaktyczne: |
kwerenda, praca z tekstem, działanie praktyczne, dyskusja, Praca studenta polega na pracy z tekstem (kwerenda) i wykorzystaniu nabytej wiedzy poprzez przygotowanie projektu dotyczącego analizy środowiska przyrodniczego wybranego obszaru bądź wybranego problemu ekologicznego, przedstawienia go grupie i poddania pod dyskusję. |
||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Praca polega na przygotowaniu i zaprezentowaniu projektu obejmującego analizę środowiska przyrodniczego wybranego miejsca/problemu, zgodnie z wyróżnionymi treściami zajęć; Ocenie podlegają wiadomości, umiejętności i kompetencje społeczno-ekologiczne. Kryteria oceny: część pisemna (50%) – ujęcie tematu, zawartość tez; część ustna (50%): sposób prezentacji, zaangażowanie osób biorących udział w prezentacji i dyskusji; Prezentacje przebiegają zgodnie z harmonogramem ustalonym na początkowych zajęciach ze studentami. |
||||||
Uwagi: |
ZEWiWP,lic.niestac. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.