Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PE-WIP-N1-PEWM]
semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PE-WIP-N1-PEWM] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 12:00 - 13:30
sala 107 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Gancarz | ||||||||
Literatura: |
1. Grzybowski P.P.: Edukacja międzykulturowa – konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy. 2. Juang L., Matsumoto D.: Psychologia międzykulturowa. Gdańsk 2012. Kłoskowska A.: Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 1996. 3. Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkolnictwo z polskim językiem nauczania w państwach europejskich- stan, problemy i perspektywy. Białystok- Cieszyn-Warszawa 2010. 4. Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce - stan, problemy i perspektywy. Warszawa-Cieszyn-Białystok 2013. 5. Szczurek-Boruta A.: Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń 2013 6. Szczurek-Boruta A.: O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń 2014. |
||||||||
Zakres tematów: |
1. Geneza oraz podstawowe pojęcia edukacji wielo- i międzykulturowej. 2. Zadania edukacji międzykulturowej. 3. Etnocentryzm elastyczny i sztywny - implikacje pedagogiczne. 4. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja. 5. Przeciwdziałanie dyskryminacji - eksperyment Jane Elliot a potrzeby współczesnych polskich szkół. 6. Kontakty międzykulturowe w kontekście teorii Allporta. 7. Teoria tożsamości - konteksty teoretyczne (Tajfel i Turner, Nikitorowicz, Lewowicki). 8. Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce. 9. Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce. 10. Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w szkole. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz filmu |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
TEST - test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych przedmiotu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury przedmiotu. Podstawą wystawienia oceny z egzaminu jest liczba punktów uzyskanych przez studenta/studentkę. Uzyskanie najniższej oceny pozytywnej wymaga zdobycia 50% punktów. |
||||||||
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.