Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PE-WIP-N1-PEWM] semestr zimowy 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PE-WIP-N1-PEWM]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 12:00 - 13:30
sala 107
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 20
Prowadzący: Aleksandra Gancarz
Literatura:

1. Grzybowski P.P.: Edukacja międzykulturowa – konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy.

2. Juang L., Matsumoto D.: Psychologia międzykulturowa. Gdańsk 2012.

Kłoskowska A.: Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 1996.

3. Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkolnictwo z polskim językiem nauczania w państwach europejskich- stan, problemy i perspektywy. Białystok- Cieszyn-Warszawa 2010.

4. Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce - stan, problemy i perspektywy. Warszawa-Cieszyn-Białystok 2013.

5. Szczurek-Boruta A.: Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń 2013

6. Szczurek-Boruta A.: O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń 2014.

Zakres tematów:

1. Geneza oraz podstawowe pojęcia edukacji wielo- i międzykulturowej.

2. Zadania edukacji międzykulturowej.

3. Etnocentryzm elastyczny i sztywny - implikacje pedagogiczne.

4. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja.

5. Przeciwdziałanie dyskryminacji - eksperyment Jane Elliot a potrzeby współczesnych polskich szkół.

6. Kontakty międzykulturowe w kontekście teorii Allporta.

7. Teoria tożsamości - konteksty teoretyczne (Tajfel i Turner, Nikitorowicz, Lewowicki).

8. Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce.

9. Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce.

10. Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w szkole.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz filmu

Metody i kryteria oceniania:

TEST - test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych przedmiotu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury przedmiotu.

Podstawą wystawienia oceny z egzaminu jest liczba punktów uzyskanych przez studenta/studentkę. Uzyskanie najniższej oceny pozytywnej wymaga zdobycia 50% punktów.

Uwagi:

OA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)