Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PE-WIP-N1-PEWM]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PE-WIP-N1-PEWM] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 16:15
sala 107 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Gancarz | ||||||||
Literatura: |
1. Błeszyńska K.M.: Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych − perspektywa szkoły. Raport z badań. Warszawa 2010. 2. Boski P.: Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa 2009. 3. Chrzanowska A.: Asystent kulturowy. Innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców. „Analizy, Raporty, Ekspertyzy” 2009, nr 5. 4. Gancarz A.: Zadania szkoły i nauczycieli na terenach występowania dialektu – przykład Górnego Śląska. „Edukacja Międzykulturowa” 2015, nr 4. 5. Grzybowski P.P: Chorzy i umierający jako Obcy. Wspólne wątki pedagogiki międzykulturowej i tanatopedagogiki. [w:] T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur (red.): Edukacja międzykulturowa - teorie, poglądy, doświadczenia społeczne. Toruń 2010. 6. Lalak D.: Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość: zderzenie kultur we współczesnym świecie. Warszawa 2007, Wydawnictwo Akademickie Żak. 7. Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce - stan, problemy, perspektywy. Warszawa - Cieszyn - Białystok 2013. 8. Olbrycht K.: Pedagogiczne aspekty wykluczenia społecznego - w kontekście wielokulturowości w szkole. [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn - Warszawa - Toruń 2011. 9. Pilch T.: Źródła i mechanizmy wykluczenia społecznego. [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn - Warszawa - Toruń 2011. 10. Sacharczuk J.: Rola edukacji regionalnej w pielęgnowaniu pamięci przeszłości - na przykładzie wielokulturowego Białegostoku. „Edukacja Międzykulturowa” 2012, nr 1. |
||||||||
Zakres tematów: |
1. Szok kulturowy. 2. Typy strategii akulturacyjnych. 3. Edukacja regionalna w środowiskach wielokulturowych. 4. Polonia i Polacy za granicą. 5. Cudzoziemcy w Polsce - wymiar prawny, demograficzny, kulturowy, społeczny i edukacyjny. 6. Mechanizmy wykluczenia społecznego i grupy marginalizowane. 7. Program uwrażliwiania kulturowego. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
metoda warsztatowa, pokaz filmu |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocenianie ciągłe - ocena realizacji zleconych zadań: analiza tekstów źródłowych; znajomość bieżących artykułów z czasopism pedagogicznych, prezentacja ich treści połączona z własną refleksją; opracowywanie w grupach projektów sytuacji edukacyjnych wspierających rozwój małego dziecka. Za aktywność studenci są oceniani po każdych zajęciach. 2. Kolokwium - sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych ćwiczeń. Kolokwium przeprowadza się w formie ustnej. Student odpowiada na 3 wylosowane pytania. |
||||||||
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.