Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PE-WIP-N1-PEWM] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PE-WIP-N1-PEWM]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 16:15
sala 107
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 20
Prowadzący: Aleksandra Gancarz
Literatura:

1. Błeszyńska K.M.: Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych − perspektywa szkoły. Raport z badań. Warszawa 2010.

2. Boski P.: Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa 2009.

3. Chrzanowska A.: Asystent kulturowy. Innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców. „Analizy, Raporty, Ekspertyzy” 2009, nr 5.

4. Gancarz A.: Zadania szkoły i nauczycieli na terenach występowania dialektu – przykład Górnego Śląska. „Edukacja Międzykulturowa” 2015, nr 4.

5. Grzybowski P.P: Chorzy i umierający jako Obcy. Wspólne wątki pedagogiki międzykulturowej i tanatopedagogiki. [w:] T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur (red.): Edukacja międzykulturowa - teorie, poglądy, doświadczenia społeczne. Toruń 2010.

6. Lalak D.: Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość: zderzenie kultur we współczesnym świecie. Warszawa 2007, Wydawnictwo Akademickie Żak.

7. Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce - stan, problemy, perspektywy. Warszawa - Cieszyn - Białystok 2013.

8. Olbrycht K.: Pedagogiczne aspekty wykluczenia społecznego - w kontekście wielokulturowości w szkole. [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn - Warszawa - Toruń 2011.

9. Pilch T.: Źródła i mechanizmy wykluczenia społecznego. [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn - Warszawa - Toruń 2011.

10. Sacharczuk J.: Rola edukacji regionalnej w pielęgnowaniu pamięci przeszłości - na przykładzie wielokulturowego Białegostoku. „Edukacja Międzykulturowa” 2012, nr 1.

Zakres tematów:

1. Szok kulturowy.

2. Typy strategii akulturacyjnych.

3. Edukacja regionalna w środowiskach wielokulturowych.

4. Polonia i Polacy za granicą.

5. Cudzoziemcy w Polsce - wymiar prawny, demograficzny, kulturowy, społeczny i edukacyjny.

6. Mechanizmy wykluczenia społecznego i grupy marginalizowane.

7. Program uwrażliwiania kulturowego.

Metody dydaktyczne:

metoda warsztatowa, pokaz filmu

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocenianie ciągłe - ocena realizacji zleconych zadań: analiza tekstów źródłowych; znajomość bieżących artykułów z czasopism pedagogicznych, prezentacja ich treści połączona z własną refleksją; opracowywanie w grupach projektów sytuacji edukacyjnych wspierających rozwój małego dziecka. Za aktywność studenci są oceniani po każdych zajęciach.

2. Kolokwium - sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych ćwiczeń. Kolokwium przeprowadza się w formie ustnej. Student odpowiada na 3 wylosowane pytania.

Uwagi:

OA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)