Edukacja ekologiczna [12-PE-WIP-S1-7EE]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Edukacja ekologiczna [12-PE-WIP-S1-7EE] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | 25 |
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman |
Strona domowa grupy: | http://www.weinoe.us.edu.pl |
Literatura: |
Cichy D. (red.): Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej. Warszawa 2007. Domka L.: Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa – Poznań 2001. Domka L.: Rozwijanie kompetencji ekologicznych w nauczaniu integralnym. „Życie Szkoły“ 2000, nr 8. Frątczakowie E., J.: Doświadczenie jako podstawowa metoda edukacji ekologicznej uczniów w klasach I-III. „Nauczanie Początkowe“ 1991/92, nr 2. Frątczakowie E.J.: Treści ekologiczne i ich realizacja w nauczaniu uczniów klas I-III. „Nauczanie Początkowe“ 1995/96, nr 1. Kalinowska A.: Ekologia wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa 1993. Knaflewska J., Siemionowicz M.: Przyroda polska. Poznań 2004, Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski. Korbel J.(red.): Edukacja ekologiczna. Bielsko-Biała 1991. Królikowska K.: Konflikty społeczne w polskich parkach narodowych. Kraków 2008. Parlak M.: Edukacja ekologiczna w procesie kształcenia wczesnoszkolnego. Warszawa 2005. Paśko J.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej., Kraków 2001. Pawłowski I., Kozak Z.: Edukacja ekologiczna. (W:) Neldowski B.(red.): Alternatywna pedagogika humanistyczna. Warszawa 1990. Różańska A.: Etyczne wyznaczniki świadomości ekologicznej młodzieży na pograniczu polsko-czeskim. „Ruch Pedagogiczny” 2001, nr 3-4. Różańska A.: Wymiar bioregionalny edukacji ekologicznej. (W:) Lewowicki T., Szczurek-Boruta A.(red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000. Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997. Spadzińska-Żak E. (red.): Parki narodowe i krajobrazowe w Polsce. Katowice 2008, VIDEOGRAF II. Symonides E.: Ochrona przyrody. Warszawa 2007, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Tuszyńska L.: Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006. Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego. Kraków 2002. Wilson Edward O.: Pół Ziemi. Walka naszej planety o życie. Warszawa 2017, ALETHEIA. Ramowa konwencja ONZ w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) - http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19960530238 |
Zakres tematów: |
Podstawowe pojęcia ekologiczne (ekologia, populacja, biocenoza, biotop, ekosystem, biosfera, równowaga ekologiczna, nisza ekologiczna). Środowisko życia człowieka – pojęcie, struktura, wzajemne powiązania. Ekosystemy leśny i łąkowy jako przykłady środowisk najczęściej wykorzystywanych w edukacji środowiskowej małego dziecka. Różnorodność biologiczna – pojęcie, znaczenie i sposoby jej ochrony. Klasyczne i nowe formy ochrony przyrody. Ekologia – podstawy prawne i ekonomiczne. Ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w Polsce. Parki narodowe i rezerwaty świata. Zagrożenia dla środowiska ze strony człowieka i dla człowieka ze strony środowiska. Zaspokajanie potrzeb człowieka poprzez środowisko przyrodnicze i społeczno-kulturowe. Ramowa konwencja ONZ w sprawie zmian klimatu (UNFCCC); COP 3 - Protokół z Kioto; Konferencja klimatyczna COP 24 w Katowicach. Działania indywidualne i zbiorowe na rzecz ochrony środowiska. Znaczenie nałogu palenia papierosów, hałasu i innych czynników szkodliwych dla zdrowia i środowiska naturalnego. |
Metody dydaktyczne: |
kwerenda, praca z tekstem, działanie praktyczne, dyskusja, Praca studenta polega na pracy z tekstem (kwerenda) i wykorzystaniu nabytej wiedzy w przygotowaniu projektu dotyczącego środowiska przyrodniczego wybranego obszaru bądź wybranego problemu ekologicznego, przedstawienia go grupie i poddania pod dyskusję. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca polega na przygotowaniu i zaprezentowaniu projektu obejmującego analizę środowiska przyrodniczego wybranego miejsca/problemu, zgodnie z wyróżnionymi treściami zajęć; Ocenie podlegają wiadomości, umiejętności i kompetencje społeczno-ekologiczne. Kryteria oceny: część pisemna (50%) – ujęcie tematu, zawartość tez; część ustna (50%): sposób prezentacji, zaangażowanie osób biorących udział w prezentacji i dyskusji; Prezentacje przebiegają zgodnie z harmonogramem ustalonym na początkowych zajęciach ze studentami. |
Uwagi: |
dr G. Piechaczek-Ogierman |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.