Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja ekologiczna [12-PE-WIP-S1-7EE] semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Edukacja ekologiczna [12-PE-WIP-S1-7EE]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:50 - 9:35
sala 103
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 25
Prowadzący: Gabriela Piechaczek-Ogierman
Strona domowa grupy: http://www.weinoe.us.edu.pl
Literatura:

Cichy D. (red.): Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej. Warszawa 2007.

Domka L.: Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa – Poznań 2001.

Domka L.: Rozwijanie kompetencji ekologicznych w nauczaniu integralnym. „Życie Szkoły“ 2000, nr 8.

Frątczakowie E., J.: Doświadczenie jako podstawowa metoda edukacji ekologicznej uczniów w klasach I-III. „Nauczanie Początkowe“ 1991/92, nr 2.

Frątczakowie E.J.: Treści ekologiczne i ich realizacja w nauczaniu uczniów klas I-III. „Nauczanie Początkowe“ 1995/96, nr 1.

Kalinowska A.: Ekologia wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa 1993.

Knaflewska J., Siemionowicz M.: Przyroda polska. Poznań 2004, Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski.

Korbel J.(red.): Edukacja ekologiczna. Bielsko-Biała 1991.

Królikowska K.: Konflikty społeczne w polskich parkach narodowych. Kraków 2008.

Parlak M.: Edukacja ekologiczna w procesie kształcenia wczesnoszkolnego. Warszawa 2005.

Paśko J.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej., Kraków 2001.

Pawłowski I., Kozak Z.: Edukacja ekologiczna. (W:) Neldowski B.(red.): Alternatywna pedagogika humanistyczna. Warszawa 1990.

Różańska A.: Etyczne wyznaczniki świadomości ekologicznej młodzieży na pograniczu polsko-czeskim. „Ruch Pedagogiczny” 2001, nr 3-4.

Różańska A.: Wymiar bioregionalny edukacji ekologicznej. (W:) Lewowicki T., Szczurek-Boruta A.(red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000.

Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997.

Spadzińska-Żak E. (red.): Parki narodowe i krajobrazowe w Polsce. Katowice 2008, VIDEOGRAF II.

Symonides E.: Ochrona przyrody. Warszawa 2007, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Tuszyńska L.: Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006.

Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego. Kraków 2002.

Wilson Edward O.: Pół Ziemi. Walka naszej planety o życie. Warszawa 2017, ALETHEIA.

Ramowa konwencja ONZ w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) - http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19960530238

Zakres tematów:

Podstawowe pojęcia ekologiczne (ekologia, populacja, biocenoza, biotop, ekosystem, biosfera, równowaga ekologiczna, nisza ekologiczna).

Środowisko życia człowieka – pojęcie, struktura, wzajemne powiązania.

Ekosystemy leśny i łąkowy jako przykłady środowisk najczęściej wykorzystywanych w edukacji środowiskowej małego dziecka.

Różnorodność biologiczna – pojęcie, znaczenie i sposoby jej ochrony.

Klasyczne i nowe formy ochrony przyrody.

Ekologia – podstawy prawne i ekonomiczne.

Ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w Polsce.

Parki narodowe i rezerwaty świata.

Zagrożenia dla środowiska ze strony człowieka i dla człowieka ze strony środowiska.

Zaspokajanie potrzeb człowieka poprzez środowisko przyrodnicze i społeczno-kulturowe.

Ramowa konwencja ONZ w sprawie zmian klimatu (UNFCCC); COP 3 - Protokół z Kioto; Konferencja klimatyczna COP 24 w Katowicach.

Działania indywidualne i zbiorowe na rzecz ochrony środowiska.

Znaczenie nałogu palenia papierosów, hałasu i innych czynników szkodliwych dla zdrowia i środowiska naturalnego.

Metody dydaktyczne:

kwerenda, praca z tekstem, działanie praktyczne, dyskusja,

Praca studenta polega na pracy z tekstem (kwerenda) i wykorzystaniu nabytej wiedzy w przygotowaniu projektu dotyczącego środowiska przyrodniczego wybranego obszaru bądź wybranego problemu ekologicznego, przedstawienia go grupie i poddania pod dyskusję.

Metody i kryteria oceniania:

Praca polega na przygotowaniu i zaprezentowaniu projektu obejmującego analizę środowiska przyrodniczego wybranego miejsca/problemu, zgodnie z wyróżnionymi treściami zajęć; Ocenie podlegają wiadomości, umiejętności i kompetencje społeczno-ekologiczne.

Kryteria oceny: część pisemna (50%) – ujęcie tematu, zawartość tez; część ustna (50%): sposób prezentacji, zaangażowanie osób biorących udział w prezentacji i dyskusji;

Prezentacje przebiegają zgodnie z harmonogramem ustalonym na początkowych zajęciach ze studentami.

Uwagi:

dr G. Piechaczek-Ogierman

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)